کشور چین با تولید 19 میلیون خودرو بهعنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان محسوب میشود اما با تمرکز بر کمیتی که بر کیفیت تولید خودرو میچربد. اگرچه با جمعیتی که در این کشور زندگی میکنند، شاید تا حدودی تمرکز بر کمیت بهجای کیفیت طبیعی باشد.چرا که اگر بخواهد به کیفیت خودروهای تولیدی خود بیندیشد هیچگاه نخواهد توانست جوابگوی مشتریان داخلی خود باشد. با این همه خودروسازهای چینی بدشان نمیآید برخی بازارهای منطقهای در آسیا را تجربه کنند و خودروهای تولیدی نهچندان باکیفیت خود را در خیابانهای این کشورها ببینند. گروه خودروسازی سایپا پس از آنکه نتوانست جایگزین مناسبی برای خودروهای تولیدی خود که به دلیل سوءمدیریت از خط تولید آن خارج شد پیدا کند در حرکتی عجیب و عجولانه به استقبال خودروسازان چینی رفت. Z300 که بعدا به S300 و در نهایت به آریو تغییر نام پیدا کرد از کمپانی زوتی چین به ایران آورده شد تا در خط تولید یکی از سایتهای تولیدی سایپا بهعنوان تنوع در تولید محصول به مشتریان عرضه شود. خودرویی که به لحاظ شکل ظاهر حداقل 10 سال از طراحیهای روز دنیا عقبتر است و زمختی و بزرگی بدنه آن با حجم1600 سیسی باعث شد جز عدهای اندک از مشتریان که بسیاری از آنان هنوز خودروهای ثبتنامی خود را دریافت نکردهاند، از آن استقبال نکنند. حال چگونه سایپا اصرار به تولید آن دارد؛ خدا میداند! انگان Eado با حجم موتور 1600 سیسی، چانگان شاسیبلند cs35 با حجم موتور 1600 سیسی، برلیانس h230 با حجم موتور 1500 سیسی، برلیانس شاسیبلند V5 با حجم موتور 1600 سیسی و برلیانس H320 با حجم موتور 1500 سیسی از دیگر چینیهای سایپا است که اخیرا توسط این خودروساز بهعنوان محصولات جدید سایپا معرفی شده است. معجونی عجیب که مورد توجه مشتریان قرار نگرفته و این در حالی است که سایپا تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا تولید این خودروها را در سایتهای خود آغاز کند که البته هنوز موفق نشده است حتی تعهد چند هزارتایی خودروهای وارداتی خود را عملی کند. به عبارتی دیگر سایپا حتی نتوانست واردکننده خوبی برای خودروهای چینی خود در میان رقبا باشد؛ تا شاید از این مسیر بتواند به نوایی برسد. همچنین با نگاهی گذرا به قیمت این خودروها و با توجه به حجم موتور آنها که معمولا برای خریدار ایرانی فاکتور مهمی به شمار میرود صرفنظر از کیفیت خودرو و استفاده از تکنولوژی دسته چندمی در طراحی و ساخت قوای محرکه و در نهایت شکل ظاهر، بهراحتی میتوان به دلیل رویگردانی مشتری نسبت به این محصولات رسید. سایپا حتی بیتوجه به رقبای تولیدکننده و واردکننده خودروهای چینی که خودروهای خود را با قیمت مناسبتری عرضه میکنند نداشته و با میانگین قیمت 55 تا 100 میلیون تومان اصرار به فروش خودروهای چینی خود دارد. قیمتهایی که در صورت تولید داخل و تحمیل هزینههای هر ساله تولید، قیمتهای دیگری را البته با چالش زیاد در پیش روی مشتریان خود قرار خواهد داد و قطعا با این کار توان رقابت با سایرین را نخواهد داشت. در پایان به باور بسیاری از دلسوزان عرصه صنعت خودرو سیاست جایگزینی خودروهای چینی بهجای خودروهای اروپایی، ژاپنی و کرهای جفایی بس بزرگ به این خودروساز با سابقه کشور است اما انگار لجبازی مدیران ارشد سایپا تمامشدنی نیست.