printlogo


کد خبر: 131994تاریخ: 1393/10/25 00:00
تقویم تاریخ

ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم (201 ق)
یک سال پس از سفر تبعیدگونه‏ امام رضا(ع) به شهر مرو، حضرت فاطمه معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده‏ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند ولی در آنجا عده‏ای از مخالفان اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی کرده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده‏ای از همراهان حضرت در این حادثه غم‏انگیز به شهادت رسیدند. حضرت در حالی که از غم و حزن این واقعه، بسیار بیمار بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود، شهر قم، مرکز شیعیان ما است. سپس به طرف قم حرکت کرد. بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت‌بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت فاطمه معصومه(س) در حالی وارد شهر شد که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود. آن بزرگوار هفده روز در شهر ولایت و امامت به سر برد و سپس جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
درگذشت «جورج سیمون اُهْمْ» فیزیکدان معروف آلمانی (1854م)
جورج سیمون اهم دانشمند و فیزیکدان معروف آلمانی 28 ژوئن سال 1787م در باواریا در آلمان متولد شد و در دوران تحصیل به فیزیک علاقه‏مند شد. وی در جوانی ضمن تدریس در دبیرستان، به تحقیق درباره تهیه جریان برق پرداخت و چون توان خرید ابزار لازم را نداشت، پاره‏ای از آنها را خودش ساخت. سیمون اهم در پی مطالعات و تحقیقات بسیار در علم فیزیک، قوانینی را در زمینه الکتریسیته کشف کرد که به‌‏رغم ایجاد دگرگونی بسیار در فیزیک، برای کاشف آن فایده‏ای جز مخالفت‏های شدید و ترک شغل دبیری دبیرستان نداشت و او مدت 6 سال با فقر دست به گریبان بود. با این حال اهم به تلاش خود ادامه داد و رفته‌رفته کشف او در زمینه الکتریسیته مورد توجه و استفاده علمی و عملی واقع شد به طوری که در سال 1841م مدال انجمن سلطنتی و در سال 1842م عضویت این انجمن به او اعطا و پیشنهاد شد. اهم پس از چندی مورد توجه همگان قرار گرفت و به استادی دانشگاه مونیخ رسید. به پاس خدمات این فیزیکدان برجسته، واحد مقاومت الکتریکی، اهم، نام‏گذاری شده است. سیمون اهم سرانجام پانزدهم ژانویه سال 1854م در 67 سالگی درگذشت.
تأسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» (1961م)
چهارماه پس از اجلاس بغداد که در دهم سپتامبر 1960م درباره تأسیس یک سازمان مشترک نفتی تشکیل شده بود، سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک که مخفف حروف اول سازمان به انگلیسی است، پانزدهم ژانویه سال 1961م از طرف 5 کشور صادرکننده نفت شامل ایران، عربستان‌سعودی، عراق، کویت و ونزوئلا به دنبال کنفرانسی از نمایندگان این 5 کشور در کاراکاس پایتخت کشور آمریکایى ونزوئلا به وجود آمد. تا قبل از تشکیل اوپک، کمپانی‏های بزرگ غربی که کار اکتشاف، استخراج، توزیع و فروش نفت در بازارهای جهانی را در دست داشتند، بهای نفت را به میل خود تعیین می‏کردند و برخلاف معمول درباره کالاهای تجارتی جهان، تولیدکنندگان و صاحبان اصلی نفت، هیچ نقشی در تعیین قیمت آن نداشتند. در این اوضاع، اوپک که به عنوان واکنشی در برابر کاهش ناگهانی بهای نفت از طرف کمپانی‏ها تشکیل شده بود، در آغاز کار، در برابر قدرت‏های جهانی نفتی کاری از پیش نمی‏برد، ولی با پیوستن تدریجی کشورهای صادرکننده نفت از قبیل الجزایر، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، اکوادور و گابن به اوپک، این سازمان به تدریج قدرت بیشتری یافت و از آن پس به رویارویى با شرکت‏های بزرگ نفتی غرب پرداخت. در مسیر فعالیت‏های اوپک، همواره فراز و نشیب‏های متعددی قرار گرفت، این سازمان در سال‏های اخیر برای تثبیت بهای نفت و افزایش تدریجی آن به سیاست تعیین سهمیه تولید برای کشورهای عضو دست زده است.


Page Generated in 0/0065 sec