printlogo


کد خبر: 131998تاریخ: 1393/10/27 00:00
«وطن امروز» از افزایش واردات بی‌رویه خودروهای چینی گزارش می‌دهد
حمله‌ چینی‌ها به خیابان‌های ایران!

گروه اقتصادی: باید اعتراف کرد که دیگر آن روزهایی که شهروندان ایرانی از مصرف کالاهای چینی گریزان بودند، گذشته است و اکنون ایرانیان پول‌های میلیونی برای خرید خودروهای چینی می‌دهند که فاصله صفر بودن تا اوراقی شدنشان خیلی زیاد نیست. قرار گذاشته شد تلاش شود برای کارگرهای چینی کار درست نشود و سرمایه‌های کشور روانه چین و ماچین نشود اما این مهم حداقل در بازار خودرو عملی نشده است. اگرچه خودروسازان داخلی در تلاشند 30 درصد از تولیدات خود را با سرمایه‌گذاری مشترک چینی‌ها بسازند اما واردات مستقیم و فول سی‌کی‌دی خودروهای چینی و خبررسانی‌‌های گسترده برای حضور خودروهای جدید چینی در بازار به خودنمایی تمام عیار تولیدات چینی در برابر خودروهای داخلی تبدیل شده است. به‌راستی ایرانی‌ها تا چه زمان مجبور به استفاده از کالاهای بی‌کیفیت در هر سطح و قیمتی هستند.  در حال حاضر جولان خودروهای چینی در بازار ایران در حالی رو به گسترش است که از یک‌سو نظارتی بر قیمت‌گذاری، نحوه عرضه و خدمات پس از فروش این محصولات وجود ندارد. فارس دراین‌باره نوشت در کنار کاهش تیراژ تولید خودروهای داخلی در یکی، دو سال اخیر، سیل واردات خودروهای چینی به کشور در شرایطی شدت گرفته که با وجود قیمت‌های نجومی تعیین شده برای این محصولات، خریداران آن، چندان شاهد ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تحویل بموقع خودرو نیستند. در شرایطی که گاه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چالش‌هایی را بین شورای رقابت و خودروسازان ایجاد می‌کند، تولید‌‌کنندگان و مونتاژکاران خودروهای چینی در حاشیه‌ای امن به عرضه محصولات خود با قیمت دلخواه پرداخته و هر روز نیز از برنامه‌ریزی جدید برای افزایش حضور در بازار ایران خبر می‌دهند.  در حال حاضر بیشتر خودروهای چینی در حال تردد در خیابان‌ها، مونتاژی بوده یا به صورت CBU به کشور وارد شده‌اند.
قیمت‌های بی‌حساب و کتاب
در این میان بررسی قیمت خودروهای چینی در بازار ایران نشان‌دهنده سقف بالای قیمت این محصولات است که البته گاهی خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو و سایپا، آن را به‌عنوان عاملی برای توجیه قیمت بالای محصولات خود طرح می‌‌کنند. بنا بر این بررسی باید به قیمت 72 میلیون تومانی ام‌وی‌ام ایکس 33 و نرخ 43 میلیون و 300 هزار تومانی ام‌وی‌ام 530 عرضه شده توسط شرکت مدیران‌خودرو اشاره کرد. همچنین ام‌وی‌ام 315 به قیمت 40 میلیون تومان و ام‌وی‌‌ام 110 به قیمت 21 میلیون و 800 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. لیفان 620 محصول کرمان‌موتور نیز یکی دیگر از نمونه‌های خودروهای چینی است که با قیمت 44 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت لیفان ایکس 60 نیز
60 میلیون و 400 هزار تومان است. از سوی دیگر قیمت توجوی صندوق‌دار 35 میلیون و 500 هزار تومان، J5 اتوماتیک 57 میلیون و 700 هزار تومان و جک S5 نیز 74 میلیون تومان است که این خودروها هم توسط کرمان موتور عرضه می‌شوند. همچنین
ولیکس C30 دنده‌ای نیز محصول شرکت خودروسازان راین به قیمت 51 میلیون تومان معامله می‌شود. سابرینا محصول دیارخودرو با قیمت 59 میلیون تومان و B50 محصول شرکت بهمن موتور با قیمت 73 میلیون و 900 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. علاوه‌بر این وینگل 5 تک دیفرانسیل نیز یک خودروی چینی است که با قیمت 62 میلیون تومان توسط دیارخودرو عرضه می‌شود. گریت‌وال M4 نیز یک خودروی چینی است که به قیمت 56 میلیون تومان از سوی دیارخودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود. در کنار این شرکت‌ها، یک خودروساز داخلی یعنی گروه سایپا نیز به‌تازگی  نسبت به عرضه برخی محصولات چینی اقدام کرده است؛ خودروی CS35 محصول چانگان به قیمت  84 میلیون تومان و V5 محصول شرکت چینی برلیانس به قیمت 90 میلیون و 600 هزار تومان از سوی سایپا عرضه می‌شود. H300 نیز محصول دیگری از شرکت برلیانس است که نوع دنده‌ای آن با قیمت 43 میلیون  و 800 هزار تومان و نوع گریبکس اتومات این خودرو با قیمت 53 میلیون و 500 هزار تومان توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود. S300 نیز یک خودروی چینی است که شرکت سایپا آن را با قیمت  76 میلیون تومان به خریداران ارائه می‌کند.
در کنار این خودروها، محصولات دیگری نیز از چین به ایران وارد می‌شود که قیمت آنها هم در رده‌های بالایی قرار دارد. قیمت‌های بیان شده برای خودروهای چینی مربوط به فروش مستقیم شرکت‌های واردکننده است و قیمت این خودروها در بازار دارای حاشیه نیز است. در شرایطی که قیمت‌گذاری آزاد خودروهای چینی در حال تبدیل شدن به الگویی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی است، مبنای تعیین این قیمت‌ها مشخص نیست، بنابراین نظارت دقیق بر نحوه عرضه خودروهای چینی و قیمت‌گذاری آنها امری ضروری است. اقدامی که وزارت صنعت و بویژه سازمان حمایت باید بنا به وظیفه خود آن  را انجام دهند.

خودروهای داخلی مشتری ندارند
رکود بازار خودرو باعث شد با وجود نزدیک شدن به شب عید، قیمت خودرو در این بازار ثابت و در برخی موارد نیز کاهشی باشد. بر این اساس می‌توان به کاهش یک‌میلیون تومانی قیمت پژو 206 تیپ 5 در روزهای گذشته اشاره کرد که در حال حاضر این خودرو به قیمت 5/36 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. قیمت پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز با افت 800 هزار تومانی به 37 میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو 405 مدل اس‌ال‌ایکس نیز با کاهش 800 هزار تومانی قیمت به 31 میلیون تومان رسیده است. نوع دوگانه‌سوز این خودرو نیز با افت قیمت 600 هزار تومانی این روزها به قیمت 31 میلیون و 900 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. از سوی دیگر قیمت پژو‌پارس نیز در بازار با کاهش یک میلیون تومانی، به 37 میلیون تومان رسیده اما نوع دوگانه‌سوز این خودرو همچنان با قیمت ثابت 5/38 میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت سمند ال‌ایکس نیز تغییری نداشته و این روزها این خودرو با قیمت 29 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در عین حال قیمت رانا 200 هزار تومان افزایش یافته و به 32 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. تندر 90 مدل E2 اتوماتیک ایران‌خودرو نیز با رشد 3 میلیون تومانی قیمت به 56 میلیون تومان رسیده است همچنین تندر 90 مدل E2 با گریبکس دنده‌ای ایران‌خودرو نیز در بازار 42 میلیون تومان معامله می‌شود. از سوی دیگر قیمت تیبا در بازار به 24 میلیون تومان، سایپا 111 مدل اس‌ای 20 میلیون و 700 هزار تومان، سایپا 131 مدل اس‌ای 19 میلیون و 900 هزار تومان و سایپا 132 مدل اس‌ای نیز با قیمت 20 میلیون و 200 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. در همین حال، تندر 90 مدل E2 شرکت پارس‌خودرو با قیمت 44 میلیون و 200 هزار تومان در بازار معامله می‌شود که رشد یک‌میلیون و 200 هزار تومانی را در روزهای گذشته نشان می‌دهد. پارس‌تندر تولید شرکت پارس‌خودرو نیز با افزایش قیمت 500 هزار تومانی، 44 میلیون و 500 هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت تیانا هم با افزایش 4 میلیون تومانی در بازار به 155 میلیون تومان رسیده است.
 


Page Generated in 0/0219 sec