پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی چند ماه قبل اعلام کرد قصد دارد نحوه اختصاص سوخت به وسایل نقلیه عمومی را با همکاری وزارت نفت تغییر داده و از روشهای جدید در این زمینه استفاده کند، وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه گذشته بهطور رسمی با کامیونهایی که وضع کاریشان مشخص نیست، اتمام حجت کرد. عباسعلی آخوندی در اینباره اعلام کرد در حال حاضر میان 480 هزار دستگاه کامیون موجود در کشور تعداد قابل توجهی از آنها وضع نامعلومی دارد و اطلاعاتی از نحوه کارکرد آنها در سال وجود ندارد. به گفته وی، برای نزدیک به صد هزار کامیون در سال گذشته هیچگونه قرارداد یا بارنامهای ثبت رسمی نشده است و از این رو وضع استفاده آنها از سهمیه گازوئیل در نظر گرفته شده برایشان مشخص نیست. هماکنون تفاوت بین قیمت سوخت گازوئیل یارانهای با قیمت آزاد در هر لیتر 250 تومان است. بنابراین اگر هر کامیون تنها 50 لیتر از سهمیه سوخت خود را در ماه مصرف نکند یا آن را از طریق قاچاق یا روشهای دیگر به مصرف غیرقانونی برساند در ماه 12 هزار و 500 تومان عایدی خواهد داشت. این رقم کوچک برای صد هزار کامیون اعلام شده از سوی آخوندی به 125 میلیون تومان در ماه میرسد و اگر این رقم را به هزینههای سالانه اضافه کنیم به مبلغی بیشتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد رسید. در دولت یازدهم بناست از این پس کامیونها سهمیه عمومی خود را تنها از طریق عملیات پیمایش دریافت کنند. در این طرح هر وسیله نقلیه تنها در ازای میزان حرکت، میزان بار و مسیرهایی که در طول ماه در آنها حرکت کرده سوخت میگیرد و به این ترتیب امکان دور زدن قانون از سوی این
100 هزار کامیون متخلف از بین خواهد رفت.