printlogo


کد خبر: 132472تاریخ: 1393/11/4 00:00
تقویم تاریخ

شهادت امام محمدباقر(ع) به روایتی (114ق)
حضرت امام محمدباقر(ع) 19 سال و 10 ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین‌العابدین(ع) زندگى کرد و در تمام این مدت به انجام وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامى، تعلیم شاگردان، رهبرى اصحاب و مردم، اجرای سنت‌هاى جد بزرگوارش در میان خلق، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبرى و راهنمایی مردم در جهت شناخت رهبر واقعى و امام معصوم که تنها خلیفه راستین خدا و رسول(ص) در زمین است پرداخت و لحظه‌اى از این وظیفه غفلت نفرمود. سرانجام در سال 114 هجرى در سن 57 سالگى در مدینه به‌وسیله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست. پیکر مقدسش را در قبرستان بقیع- کنار پدر بزرگوارش- به خاک سپردند.
بستن فرودگاه مهرآباد به دستور بختیار برای جلوگیری از ورود امام به ایران (1357ش)
وقتی خبر بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به کشور قوت گرفت، دولت بختیار برای جلوگیری از ورود امام به همه شرکت‏های هواپیمایی بین‌المللی اعلام کرد به تهران پرواز نکنند. علاوه بر این به دستور بختیار، تعداد زیادی تانک و زره‏پوش در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر شد تا از ورود امام به میهن اسلامی جلوگیری کند. همچنین همه فرودگاه‏های کشور برای 3 روز بسته اعلام شد و در نتیجه نزدیکان امام اعلام کردند، به مناسبت بسته بودن فرودگاه‏ها، سفر امام به تهران، دو روز به تعویق افتاد. عکس‏العمل مردم در برابر این عمل بختیار به حدی شدید بود که دستور بختیار ظرف چند روز لغو شد.
مرگ وینستون چرچیل، سیاستمدار و نخست‌‌وزیر پیشین انگلستان (1965م)
سِر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل، سیاستمدار معروف و نخست‏وزیر انگلستان در دوران جنگ دوم جهانی، در 30 نوامبر سال 1874م در لندن به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات خود وارد ارتش شد. او در سال 1901م از سوی محافظه‌کاران به نمایندگی مجلس انگلستان انتخاب و در 1905م، دبیر دولت انگلیس و مستعمرات این کشور شد. چرچیل بعدها به‌عنوان نماینده پارلمان از سوی لیبرال‏ها وارد مجلس شد سپس به سمت رئیس دفتر برنامه‏ریزی تجاری و نیز به‌عنوان وزیر کشور و اولین لُرد دریادار مشغول به کار شد. وی در این پست به اصلاحات وسیعی در امور دریاداری انگلستان دست زد ولی به واسطه بعضی اتهامات درباره سهل‏انگاری در جنگ اول جهانی استعفا کرد. چرچیل در سال 1917م به کابینه فراخوانده شد و در اواسط دهه 1920م بار دیگر به مجلس انگلستان راه یافت. چرچیل در خلال سال‏های جنگ دوم جهانی، ابتدا به دریاسالاری سپس در 10 مه 1940م به نخست‏وزیری دولت ائتلافی انگلستان رسید. وی در جریان جنگ دوم جهانی توانست انگلستان را از یک سو به اروپای غربی و از جانب دیگر به آمریکا نزدیک کند. چرچیل که در تیره‌روزترین مقاطع تاریخ حیات انگلستان رهبر این کشور بود، با شکست محافظه‏کاران، به حزب لیبرال که به رهبری وی در جنگ جهانی خوشبین بودند پیوست و از جانب آنان وارد مجلس شد و پست نخست‏وزیری را بار دیگر به دست گرفت. با وجود این، در نخستین انتخابات عمومی انگلستان که پس از شکست آلمان برگزار شد، اکثریت مردم انگلستان به چرچیل رای ندادند و او در حالی که به همراه سران متفقین، در کنفرانس پوتسدام حضور داشت، به‏رغم همه خدماتی که در زمان جنگ به ملت انگلیس کرده بود، از کار کنار رفت. چرچیل یکبار دیگر در سال 1951م و به دنبال ملی شدن صنعت نفت ایران، به نخست‏وزیری رسید. او با طرح سرنگونی حکومت دکتر مصدق و جلب حمایت آمریکاییان برای اجرای این نقشه، توانست حکومت حزب متبوعش، یعنی حزب محافظه‏کار را برای مدتی طولانی در انگلستان تثبیت کند. چرچیل در 10 سال باقیمانده عمر بیشتر به کار نویسندگی و نقاشی اشتغال داشت و خاطرات دوران جنگ را به نگارش درآورد. وی سرانجام در 24 ژانویه سال 1965 در 91 سالگی درگذشت. چرچیل را باید از معماران اصلی سیاست بین‏المللی انگلستان در یک قرن اخیر دانست.
 


Page Generated in 0/0189 sec