printlogo


کد خبر: 132487تاریخ: 1393/11/5 00:00
نبض جامعه

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد
اعتیاد 20 درصدی شاغلان محیط‌های صنعتی
براساس نتایج جدیدترین شیوع‌شناسی اعتیاد در محیط‌های صنعتی 20 درصد از افراد شاغل در محیط‌های صنعتی موادمخدر مصرف می‌کنند. علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با  مواد مخدر درباره اقتصاد مواد مخدر گفت: تحقیقی در سال 1383 در کشور انجام شد که براساس آن اعلام شد 10 هزار میلیارد تومان به کشور ما به علت مواد مخدر و عوارض آن خسارت وارد شد. وی به ایسنا اعلام کرد: خسارت در 3 نوع دسته‌بندی شد؛ قسمت اول سهم مصرف‌کنندگان است که مبین هزینه‌های خرید و مصرف مواد و همچنین هزینه‌های ایاب و ذهاب جهت تهیه موادمخدر است که معادل 3/48 درصد مجموعه هزینه‌هاست. بخش دوم سهم جامعه است و می‌توان به هزینه‌های آسیب‌های اجتماعی مانند افزایش طلاق، قتل، بیکاری، از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، کاهش بهره‌وری و کاهش ساعت کار اشاره کرد که معادل 7/27 درصد مجموعه هزینه‌هاست. قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه بخش سوم سهم دولت است و به هزینه‌های مقابله با عرضه، درمان، کاهش درآمد مالیاتی، کاهش مشارکت اجتماعی اشاره دارد، بیان داشت: سهم دولت 24 درصد این هزینه 10 هزار میلیارد تومانی است. جزینی خاطرنشان کرد: اقداماتی که باید در این زمینه انجام بدهیم این است که برنامه‌ریزی به منظور ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق موادمخدر باید در دستور کار باشد و در این میان از چالش‌های مهم این حوزه توسعه آسیب‌های اجتماعی و کاهش بهره‌وری، افت تولید، از چرخه خارج شدن منابع تولید و در نتیجه بروز لطمه به اقتصاد کشور است. وی در ادامه به اعلام نتایج جدیدترین شیوع‌شناسی اعتیاد در محیط‌های صنعتی پرداخت و تصریح کرد: به تازگی شیوع‌شناسی در محیط‌های صنعتی سراسر کشور انجام دادیم که براساس آن 20 درصد افراد شاغل در محیط‌های صنعتی موادمخدر مصرف می‌کنند.

آسیب دیدگی 8 هزار و 875 نفر در یک هفته
۸ هزار و ۸۷۵ نفر از هموطنان در حوادثی در هفته گذشته آسیب دیدند که ۴۴۱ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. تسنیم در این باره نوشت: مرتضی مرادی‌پور، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به آمار خدمات امدادی ارائه شده در یک هفته گذشته، اظهار داشت: در مجموع 586 مورد حادثه در این مدت به‌وقوع پیوست که 302 مورد جاده‌ای، 79 مورد برف و کولاک، 36 مورد شهری، 18 مورد کوهستان، 2 مورد زمین لرزه بوده و مابقی مربوط به سایر حوادث بود و در این زمینه 128 مورد خدمات حضوری ارائه شده است. وی با اعلام اینکه در حوادث هفته گذشته در مجموع 8 هزار و 918 تن حادثه دیدند، گفت: از این میان 7 هزار و 74 نفر در برف و کولاک، 53 نفر در حوادث شهری، یکهزار و  32 نفر در حوادث جاده‌ای، 44 نفر در کوهستان، 205 نفر در سیل و آب‌گرفتگی و مابقی در سایر موارد، حادثه دیدند. مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: در حوادث هفته گذشته 2 هزار و 466 نفر اسکان داده شدند که از میان 636 نجات‌یافته این حوادث
441 نفر به مراکز درمانی منتقل و 195 نفر سرپایی درمان شدند. وی مجموع آسیب‌دیدگان را 8 هزار و 875 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: از این میان 7 هزار و 74 نفر در برف و کولاک، یکهزار نفر در حوادث جاده‌ای، 205 نفر در سیل و آب‌گرفتگی، 51 نفر در حوادث شهری و 42 نفر در کوهستان آسیب دیدند.

وزیر بهداشت:
هنوز با پزشک خانواده ایده‌آل فاصله داریم
نزدیک به یکهزار و500 پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر تکمیل شده‌اند اما هنوز با پزشک خانواده ایده‌آل، فاصله زیادی داریم. سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت درباره تعیین تکلیف برنامه پزشک خانواده و اینکه گفته می‌شود طرح تحول نظام سلامت جایگزین آن شده است، گفت: اینها همه خیالپردازی است و شایعه هم در جامعه زیاد است. وی با بیان این مطلب که قصه پزشک خانواده با صبر و تحمل حل می‌شود، به مهر افزود: فکر نمی‌کنم هیچ دولتی به اندازه این دولت درباره پزشک خانواده اهتمام داشته است و اگر به استان‌ها سر بزنید، خواهید دید که کمبود پزشک خانواده نداریم. چیزی نزدیک به هزار و500 پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر تکمیل شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه این پزشک خانواده مدنظر ما نیست، تصریح کرد: هنوز با پزشک خانواده مورد نظرمان خیلی فاصله داریم و دلیلش هم این است که زیرساخت‌ها ایجاد نشده و درصدد هستیم آنها را تامین کنیم. نخست مساله آموزش که خیلی مهم است و از آن مهم‌تر، نظام ارجاع است که ابتدایی‌ترین خدمت، خدمات‌ آی‌تی و فناوری اطلاعات است که برای آن هم هیچ بستری فراهم نشده و در حال برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی هستیم.


Page Generated in 0/0060 sec