printlogo


کد خبر: 132490تاریخ: 1393/11/5 00:00
متجاوزان به منابع‌طبیعی گلستان در ایستگاه قانون
تهدید منابع ملی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز

برخورد قاطع دستگاه قضا و دولت با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی گلستان در حالی ادامه دارد که دادستان گرگان عامل این ساخت‌وسازهای غیرقانونی را کوتاهی مدیران در طول دوران گذشته می‌داند. به گزارش مهر، جنگل‌ها، مراتع، نیزارها و بیشه‌های طبیعی به‌عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود لذا حفاظت و صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی وظیفه‌ای عمومی است و فعالیت‌هایی که موجب آلودگی و تخریب غیرقابل جبران آن می‌شود ممنوع است. یکی از عوامل تهدیدکننده طبیعت، ساخت‌وسازهای غیرمجاز است که منابع طبیعی را در شمال کشور تهدید می‌کند. گلستان نیز به دلیل مواهب خدادادی از این تهدید در امان نمانده است و بخشی از اراضی ملی و کشاورزی آن به‌صورت غیرقانونی تبدیل به ویلا و ساختمان شده‌ است. رضا مروتی، معاون عمرانی استاندار گلستان در گفت‌وگو با مهر، بیان کرد: همه کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلف اعم از کارگروه صیانت از اراضی کشاورزی و ملی و همچنین منابع محیط‌زیستی در حیطه اختیارات استانداری است و این ارگان به‌عنوان مدیر و ناظر بر اجرای عملکرد دستگاه‌های دولتی در این حوزه شناخته می‌شود. معاون عمرانی استاندار گلستان افزود: در بدو تشکیل دولت یازدهم این وظیفه برای صیانت از منابع طبیعی به استانداری و سایر دستگاه‌ها ابلاغ شد. مقام معظم رهبری هم درباره صیانت از منابع طبیعی در دیدار با ریاست‌جمهوری و اعضای هیات دولت فرمودند نابودی زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست یک خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور جدی با این پدیده برخورد کنند. وی با بیان اینکه تکلیف ما با این دستور به‌صورت قاطع و مشخص، معین شد، گفت: عواملی اعم از اجتماعی، اقتصادی، مشکلات فرهنگی، اشکالات شدید ساخت‌وساز در شهرها، مشکلات ساختاری موجود در کلانشهر‌ها و سرعت هجوم ساخت‌وسازها باعث بروز چنین مشکلاتی در این زمینه شده است. مروتی اظهار کرد: برای مقابله با این پدیده تجربیات گذشته و برخوردهای مقطعی و کوتاه‌مدت فاقد کارآیی لازم است. وی از آغاز به کار 2 کمیته «پیشگیری و صیانت» و «حفاظت و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز» خبر داد و گفت: در گذشته ضعف‌هایی در زمینه اعمال قانون وجود داشت، علاوه بر آن برنامه‌ای جامع در حوزه کشاورزی برای رونق بخشیدن به اقتصاد این بخش نبود و همین عوامل باعث شد رونق در بخش دیگری ارجحیت پیدا کند و هجوم به زمین‌های کشاورزی باعث بروز مشکلات اینچنینی شد.
ساخت‌وسازهای منطقه زیارت تجاوز به منابع طبیعی است
مروتی ساخت‌وسازهای غیرمجاز را در 3 دسته تقسیم‌بندی کرد و افزود: دسته اول متخلفان و متجاوزان به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست در مناطق ممنوعه ساخت وساز هستند، دسته دوم ساخت‌وسازها در زمین‌های کشاورزی با تغییر کاربری غیرمجاز است و دسته سوم ساخت‌وساز در زمین‌هایی است که کاربری مسکونی دارند ولی بدون مراجعه به شهرداری و دستگاه‌های مربوط صورت گرفته است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان اظهار کرد: قطعا برخورد قضایی با این 3 گروه متفاوت است و در منطقه زیارت ساخت‌وسازها از نوع اول است. حجت‌الاسلام سیدمصطفی حقی، دادستان مرکز استان و دبیر شورای حفاظت از اراضی ملی در گفت‌وگو با مهر گفت: زمینی که کاربری کشاورزی دارد، ساخت‌وساز در آن ممنوع است، به جز در موارد استثنائی، حتی دیوارکشی این زمین‌ها هم ممنوع است و در صورت لزوم باید حصارکشی با فنس بدون استفاده از مصالح بتونی باشد. وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی متعلق به همه جامعه است، افزود: منابع طبیعی باید بهتر از وضعی که در حال حاضر دارد، به نسل‌های بعد منتقل شود. وی ضمن بیان اینکه حفاظت از منابع باید بهتر از گذشته صورت بگیرد، تصریح کرد: دغدغه‌های زیست‌محیطی امروز در گذشته وجود نداشت و بشر عاقل‌تر از گذشته شده است.
کم‌کاری‌ها باعث ضرر مردم در منابع ملی شد
حجت‌الاسلام حقی افزود: در حال حاضر زمین‌های کشاورزی ما بیش از پیش مورد تعرض قرار می‌گیرد. اگر پیشگیری‌ها در این زمینه در گذشته انجام می‌شد قطعا امروز ما شاهد این موضوعات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز نبودیم. دادستان گرگان اظهار کرد: این بناها یک‌شبه ساخته نشد و اگر در ابتدای کار از ساخت آنها جلوگیری می‌شد قطعا نیازی به تخریب بنایی که رو به اتمام است نبود. وی بیان کرد: کم‌کاری‌های صورت گرفته موجب شده کار به اینجا کشیده شود و در این باره مردم به‌عنوان سرمایه‌گذار متضرر اصلی خواهند بود. وی اظهار کرد: ساخت‌وسازهایی که در حاشیه رودخانه در منطقه زیارت صورت گرفته است در صورت وقوع سیل مشکل‌آفرین خواهد بود که در این زمینه شرکت آب منطقه‌ای می‌توانست جلوی اینگونه ساخت‌وسازها را بگیرد. دادستان مرکز استان در ادامه افزود: من با نظر برخی مبنی بر اینکه اراضی شیب‌دار زیارت اقلیم مناسبی برای کشاورزی نیست مخالفم، استان گلستان یک منطقه کشاورزی است و زمین‌های کشاورزی که در آنها ساخت‌وساز صورت گرفته است دیگر قابل برگشت به کاربری کشاورزی نخواهد بود.
مدیران متخلف در مساله ساخت‌وساز غیرمجاز محاکمه می‌شوند
احمد فاضلیان، رئیس‌کل دادگستری گلستان هم در گفت‌وگو با مهر، با هشدار به متخلفانی که در اراضی ملی ساخت‌وساز غیر قانونی کرده‌اند، از برخورد جدی دستگاه قضا خبر داد و گفت: دادستان‌های سراسر استان را مکلف کرده‌ایم بستر اجرای احکام قلع و قمعی که از مدت‌ها پیش صادر شده است فراهم کنند اما دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف هنوز آن را اجرا نکرده‌اند. رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی منابع طبیعی و انفال استان گلستان با بیان اینکه 400 حکم تخریب بناهای غیرمجاز بزودی در استان اجرا می‌شود، گفت: این برخورد‌ها صورت گیرد تا این باور غلط که اگر کار خلاف قانون را شروع کنند و به پایان برسانند با آن برخورد نمی‌شود، در جامعه از بین برود. وی تصریح کرد: مدیران و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی هم که در برخورد با متخلفان از همان مراحل ابتدایی کوتاهی کرده‌اند و با این کار خود به متخلفان اجازه ساخت‌وساز داده‌اند و هزینه‌های برخورد را بالا برده‌اند نیز طبق قانون مجازات خواهند شد. وی با بیان اینکه کسانی از این موضوع ناراحتند که منافع‌شان به خطر افتاده است و از اجرای قانون، متضرر شده‌اند، خاطرنشان کرد: سازندگان بناهای غیرمجاز در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی هم اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنند از اجرای قانون راضی هستند چون نفع اجرای قانون در درازمدت به همه افراد جامعه می‌رسد. رئیس کل دادگستری گلستان تاکید کرد: باید برخی اقداماتی که همه جامعه را متضرر می‌کند قبح ذاتی پیدا کند تا مردم بدون اینکه نیاز به دستگاه حاکمیتی باشد از ارتکاب چنین اعمالی خودداری کنند.


Page Generated in 0/0156 sec