printlogo


کد خبر: 132504تاریخ: 1393/11/5 00:00
اوباما تا سه‌شنبه به ریاض نمی‌رسد!

گروه بین‌الملل: یکی از نکات ویژه مراسم تشییع عبدالله، شاه مرده سعودی‌ها غیبت رهبران بزرگ جهان و همچنین 10 رهبر عربی از جمله از کشورهای مهم شمال آفریقا (به جز مصر) و خاورمیانه (سوریه، عراق و لبنان) بود اما باراک اوباما با آنکه در آسیا حضور دارد حتی در مراسم دیروز یادبود شاه مرده نیز شرکت نکرد و تنها در بازگشت از سفر مهم خود به هندوستان روز سه‌شنبه به ریاض سفر می‌کند. این درحالی است که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها در مراسم تشییع و یادبود عبدالله شرکت نکرد تا مشخص شود آمریکایی‌ها از اوضاع عربستان راضی نیستند. به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا با کوتاه کردن سفر خود به هند، برای عرض تسلیت به مقامات عربستانی به مناسبت مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور، روز سه‌شنبه به ریاض سفر خواهد کرد و با ملک سلمان پادشاه جدید این کشور نیز دیدار خواهد داشت.
قبرسوت و کور ملک عبدالله
مراسم خاکسپاری عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی پس از نماز جمعه با اقامه نماز میت در مسجدالامام ترکی بن‌عبدالله در ریاض آغاز و جسد وی در مقبره «العود» در ریاض دفن شد. در این مراسم شماری از سران و مسؤولان کشورهای مختلف حضور داشتند. ولی عجیب نیست که در این مراسم تشییع جنازه، نشانی از حضور مردم و سوگواری آنان نباشد. نه‌تنها در قبرستان بلکه در مراسم تشییع هم دوربین‌های تلویزیون عربستان تصویری از حضور مردمی در گوشه‌وکنار مراسم رسمی روز جمعه (روز تشییع و دفن) و اطراف مسجد محل مراسم، نشان ندادند. در مراسم تشییع، خاکسپاری و بیعت، هر چه دیده شد، صدها شاهزاده پیر و جوان بود. آنچه نبود، حضور کسانی به نام «مردم» بود. ناگفته نماند که فضای فرهنگی عربستان کاملا متأثر از «تعالیم وهابیت» و سختگیری شیوخ آن است. تعالیمی که حتی حاضر شدن بر سر مزار «زن» را جایز نمی‌داند یا مناسبت‌هایی را که دیگر مسلمانان برای درگذشتگان خود برگزار می‌کنند، شرک می‌داند.
عربستان فرقی با داعش ندارد
رئیس پارلمان اروپا، عربستان و داعش را از نظر شیوه اجرای مجازات یکسان دانست. مارتین شولتز در برنامه صبحگاهی شبکه ZDF  آلمان با انتقاد شدید از شلاق زدن یک وبلاگ‌نویس در عربستان گفت: نمی‌توان میان اقدامات عناصر داعش نظیر گردن زدن افراد و مجازات‌های دولت عربستان نظیر شلاق زدن یا اعدام در ملأ عام، تفاوت قائل شد. وی در نخستین درخواست از پادشاه عربستان، هشدار داد: فکر می‌کنم عربستان باید درک کند که اگر بخواهد دوست ما باقی بماند، باید از این شیوه‌های قرون وسطایی در مجازات، دست بکشد. مارتین شولتز حکم هزار ضربه شلاق  رائف بدوی، وبلاگ‌نویس عربستانی را به مثابه «اعدام قسطی» دانست.


Page Generated in 0/0062 sec