printlogo


کد خبر: 132507تاریخ: 1393/11/5 00:00
چهارگوشه

فریاد «لبیک یا رسول‌الله» در صنعا
به دنبال تحولات اخیر یمن بویژه تلاش عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور برای کودتا علیه انقلابیون و سپس استعفای غیرمسؤولانه  او و دولت وابسته‌اش در روز پنجشنبه، جنبش انصارالله مردم  صنعا، پایتخت این کشور را به تظاهرات «مخالفت با کودتا علیه توافقنامه صلح و مشارکت ملی» در روز جمعه دعوت کرد. علاوه بر این در تظاهرات این روز هزاران یمنی در پاسخ به دعوت «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله در محکومیت اهانت به رسول اکرم(ص) به خیابان‌های صنعا آمدند و فریادهای پرطنین «لبیک یا رسول‌الله» سر دادند. در این تظاهرات که خیابان «المطار» واقع در مرکز صنعا محل تجمع و شروع آن بود، زنجیره نیروهای کمیته‌های مردمی پیشاپیش تظاهر‌کنندگان برای حفظ امنیت تظاهرات در حرکت بود. حضور نظامیان یمنی در این تظاهرات که مورد پوشش وسیع رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفت پاسخ محکمی بود به رئیس‌جمهور سرسپرده به بیگانگان و نیروهای القاعده و دیگر جدایی‌طلبان این کشور.

زنجیره انسانی بحرین برای آزادی شیخ‌سلمان
صدها تن از مردم بحرین بعد از اقامه نماز ظهر دیروز در مسجد «العلویات» در اعتراض به تداوم بازداشت شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق و عزم رژیم آل‌خلیفه برای محاکمه وی در مقابل این مسجد زنجیره انسانی تشکیل دادند. به گزارش جمعیت الوفاق،  صدها تن از مردم شهرک «البلاد القدیم» زادگاه شیخ سلمان ظهر شنبه بار دیگر به خیابان‌ها آمده و در مقابل مسجدی که پیش از این توسط رژیم آل‌خلیفه تخریب شده بود، زنجیره انسانی تشکیل دادند. همچنین «عبدالله الشملاوی» وکیل مدافع شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» اعلام کرد که هیات وکلای مدافع دبیرکل جمعیت الوفاق دیروز با او در محل بازداشتش دیدار کرد.

تظاهرات 20 هزار نفری  فرایبورگ علیه جنبش ضداسلامی
در یکی از بزرگ‌ترین تجمعاتی که تا به حال در شهر فرایبورگ آلمان برگزار شده است، حدود 20 هزار نفر علیه جنبش ضداسلامی میهن‌پرستان اروپایی طرفدار ضداسلامی شدن غرب موسوم به پگیدا اعتراض کردند. به گزارش هفته‌نامه اشپیگل،  براساس اطلاعات پلیس این اعتراضات تا آخرین لحظات آن به صورت صلح‌آمیز شکل گرفت. جنبش افراط‌گرای ضداسلامی پگیدا از اکتبر سال گذشته تقریبا به صورت هفتگی اعتراضاتی را در شهرهای آلمان بویژه درسدن برگزار می‌کند که این اعتراضات با مخالفت‌های گسترده مردمی و بسیاری از سیاستمداران آلمانی مواجه شده است.

تلفات سقوط بالگرد نظامی آمریکا
مقامات نظامی اعلام کردند دو تفنگدار دریایی ارتش روز جمعه در جریان سقوط بالگرد طی یک تمرین آموزشی در جنوب کالیفرنیا کشته شدند. به گزارش رویترز، سرگرد ملانی سالیناس، سخنگوی پایگاه هوایی تفنگداران میرامار، اعلام کرد که بالگرد در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت محلی پس از اینکه از یک مرکز رزمی تفنگداران دریایی در شهر بیابانی تونتی‌ناین‌پالمز پرواز کرد، سقوط کرد. تونتی‌ناین‌پالمز شهری با حدود ۲۵ هزار سکنه است که در ۲۲۵ کیلومتری شهر لس‌آنجلس قرار دارد.

۴۰ کشته در تظاهرات کنگو
در تظاهرات علیه تمدید دوره ریاست‌جمهوری ژوزف کابیلا رئیس‌جمهور کنگو ۴۰ نفر کشته شدند. نمایندگان جمهوری کنگو هفته قبل به لایحه‌ای رأی دادند که به موجب آن ژوزف کابیلا رئیس‌جمهور این کشور می‌تواند بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش همچنان در این سمت باقی بماند. اما  براساس قانون اساسی،  کابیلا نمی‌تواند برای یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری که انتخابات آن سال ۲۰۱۶ برگزار می‌شود، نامزد شود چرا که از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون برای 3 دوره متوالی ریاست جمهوری کنگو را به‌عهده دارد. سازمان حقوق بشر وابسته به سازمان ملل اعلام کرد: دولت کنگو برای سرکوب تظاهراتی که از دوشنبه تا چهارشنبه گذشته علیه لایحه اصلاح قانون انتخابات در این کشور آغاز شده، به‌صورت غیرقانونی به زور متوسل شده است.

درخواست سوریه از شورای امنیت
سوریه از شورای امنیت درخواست کرده تدابیری علیه ترکیه اتخاذ کند، زیرا اجازه داده «حیاه بومدین» که با حملات اخیر پاریس در ارتباط بود، به همراه برخی عناصر بیگانه دیگر، به طور غیرقانونی وارد خاک سوریه شوند. پایگاه
«شام پرس» نوشت بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل در نامه خود به شورای امنیت و بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نوشت: ترکیه همچنان کانال اصلی برای اعزام تروریست‌ها و مزدوران خارجی از نقاط مختلف جهان به سوریه است.
 


Page Generated in 0/0136 sec