printlogo


کد خبر: 132525تاریخ: 1393/11/5 00:00
علمای دین نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را آغاز مرحله‌ای جدید در انقلاب اسلامی می‌دانند
تفسیر مراجع از تدبیرآقا

گروه سیاسی: نامه مهم و بی‌سابقه رهبر حکیم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی درباره ماجراهای اخیر فرانسه و سیاست اسلام‌هراسی، در کنار بازتاب بی‌سابقه در خارج از کشور، در ایران نیز واکنش‌های بسیاری به همراه داشت.  به گزارش «وطن امروز»، در این میان نگاه و ارزیابی علمای دینی از این تدبیر رهبر انقلاب نیز قابل تامل است. حضرت آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید در این باره معتقد است اگر ملت‌ها اسلام ناب را از سرچشمه بشناسند دیگر فریب مدعیان دروغین و توطئه‌گران اسلام‌ستیز را نخواهند خورد.آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی دیروز در دیدار جمعی از طلاب شهرستان بناب و لامرد اظهار داشت: ما در شرایطی هستیم که دشمنان اسلام جریان‌های تکفیری، داعش، سلفی‌ها، ‌وهابیت و بوکوحرام را برای خدشه دار کردن چهره اسلام حمایت و تجهیز می‌کنند. وی انگیزه دشمنان از این توطئه‌ها را جلوگیری از شناخت و گسترش اسلام ناب در جهان عنوان کرد و گفت: آنها می‌دانند که اگر معارف ناب اسلامی در جهان به‌درستی معرفی شود دیگر جایی برای زیاده‌خواهی‌ها و چپاول ملت‌ها باقی نمی‌ماند از این رو تلاش می‌کنند ملت‌های دنیا را از اسلام بترسانند تا هیچ‌گاه سراغ آن نیایند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، ابراز داشت: همان‌گونه که ایشان فرمودند باید اسلام را از سرچشمه شناخت در غیر این صورت در دام امثال وهابیت و داعش خواهند افتاد که مدعی اسلام هستند. حضرت آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی، دنیا شدیدا نیاز به عالمانی دارد که آگاه، هوشیار، آگاهی‌بخش و مبارز باشند، گفت: پرورش چنین افرادی در مقابل آن جریان‌های انحرافی بسیار ضروری است. وی اظهار داشت: قرآن «نفر» یعنی کوچ کردن را برای دو گروه واجب می‌داند«فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَهٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَهٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛ یکی عده‌ای که برای شناخت اسلام باید از هر طایفه‌ای کوچ کنند و پس از تحصیل بازگردند و آن را به دیگران نیز بشناسانند؛ این کار وظیفه طلاب است.این مرجع تقلید با اشاره به آیه«انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ‌اللَّهِ»گفت: همچنین زمانی که دشمن به ما حمله کرده و تهدید می‌کند نیز عده‌ای جهادگر و بسیجی باید برای مقابله با آنان به مرزها کوچ کنند و جلوی دشمن را بگیرند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم این دو گروه را حافظان اسلام خواند و افزود: برخی این توفیق را داشته‌اند که در هر دو عرصه وارد شوند یعنی همانند شیخ‌مفیدها و شیخ‌طوسی‌ها در میدان جنگ نرم مجاهدت کرده و در شرایط لازم همچون مالک اشترها به میدان جنگ سخت وارد شده‌اند. آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی از دیگر مراجع عظام تقلید نیز با اشاره به نامه رهبر انقلاب تصریح کرد: چراغ را باید در درون این جوان‌ها روشن کرد.
آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در دیدار تحریریه ماهنامه «عصر اندیشه» تاکید کرد: تفکر ماتریالیستی غرب به جایی رسیده است که از آن آیات شیطانی سلمان رشدی و کاریکاتورهای فرانسوی بیرون می‌آید. این کاریکاتورها از جایی آمده که روزگاری مردانی مانند هانری کوربن در آن حضور داشتند اما امروز حتی دست مردان بزرگ و روشنفکران بیدار در غرب بسته است و صدای آنها به جایی نمی‌رسد.  این مرجع عالیقدر تقلید در پاسخ به سوال ماهنامه عصر اندیشه مبنی بر اینکه «پس از پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکای شمالی، تکلیف جوان‌ها در این مقطع تاریخی چیست و برای شناخت حقیقت اسلام چه باید کرد؟» گفت: صراط مستقیم در درون هر انسان است و عدل است، اعتقاد است، اخلاق است و جایی مهندسی‌شده نیست. این راه بیرون از ما نیست و وقتی راه پیدا شود، همه این جوانان که در تعبیر رهبر انقلاب آمده است، تکلیف خود را می‌دانند. چراغ را باید در درون این جوان‌ها روشن کرد. باید ره‌توشه‌ای تهیه کرد که با ابدیت انسان سازگار باشد و نقش علوم انسانی اسلامی در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد.
دوران جدید انقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان نیز معتقد است این نامه یک مرحله جدید در تاریخ انقلاب اسلامی است. پناهیان ضمن بررسی جایگاه و شیوه‌های تبلیغ دین در تاریخ اسلام به اهمیت پیام رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی از مهم‌ترین مراحل انقلاب اسلامی که فصل‌های انقلاب ما در آن مراحل، ورق خورده است از این قرار هستند: قیام 15 خرداد، شروع تظاهرات‌های گسترده از 19 دی قم، پیروزی انقلاب در 22 بهمن، تسخیر لانه جاسوسی که آغاز درگیری مستقیم ما با استکبار بود، دفاع مقدس و آغاز ولایت مقام معظم رهبری؛ در هر کدام از این زمان‌ها، مرحله جدیدی از انقلاب ما رقم خورده است. اما در این روزها، یکی از مراحل جدید در انقلاب اسلامی ما رخ داده است. مقام معظم رهبری برای جوانان اروپایی و آمریکای شمالی نامه‌ای نوشتند که موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود و نباید ساده انگاشته شود. حجت‌الاسلام پناهیان افزود: اگر این پیام آقا را پیگیری کنید، در واقع دومین تجربه انقلاب اسلامی از جنس نامه امام(ره) به آقای گورباچف است. البته آن زمان شاید این‌قدر شبکه‌های ارتباطی وجود نداشت، ولی اگر همان زمان نامه حضرت امام(ره) به گورباچف پیگیری  و برای همه مردم جهان تبیین می‌شد، الان ما خیلی جلوتر بودیم. ببینید که الان ما چه حسرتی باید بخوریم از اینکه آن زمان نامه امام(ره) به گورباچف توسط رسانه‌های ما خوب تحویل گرفته نشد! البته تا حدودی می‌توان پذیرفت که آن موقع شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای و رسانه‌ای زیادی وجود نداشت و ما هم امکانات زیادی نداشتیم. ولی همین الان هم آن نامه قابل پیگیری است. وی تصریح کرد: نامه امام(ره) در زمان خودش یک فرازی از انقلاب بود. این نامه مقام معظم رهبری هم یک فراز دیگر از انقلاب است ولی این‌دفعه موقعیتی که برای پیگیری این نامه وجود دارد، واقعاً بی‌حدّ است و اصلاً محدود نیست. یعنی شما خیلی کارها در ارتباط با این پیام می‌توانید انجام دهید.
 


Page Generated in 0/0067 sec