printlogo


کد خبر: 132539تاریخ: 1393/11/5 00:00
پایان روزهای خوش صهیونیست‌ها

ذوالفقار ضاهر: پس از تجاوز یکشنبه ‌گذشته رژیم صهیونیستی به قنیطره سوریه که به شهادت شماری از رزمندگان مقاومت انجامید، پاسخ مقاومت به مهم‌ترین کانون تمرکز رسانه‌های بین‌المللی تبدیل و سوالات بسیاری درباره نحوه و زمان و نوع این واکنش مطرح شد. در اولین بازتاب از این نوع، دشمن صهیونیستی مجبور شد نیروهای زمینی و هوایی خود را در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی به حالت آماده‌باش درآورد و هواپیماهای شناسایی این رژیم برای پیشگیری و مقابله با واکنش احتمالی مقاومت در آسمان مرزهای جنوبی لبنان و همچنین جولان اشغالی سوریه به پرواز درآمدند. رسانه‌های صهیونیستی از «پایان روزهای خوش» جبهه شمالی که چند سالی بود روی آرامش را به خود دیده بود، سخن گفتند و تاکید کردند حزب‌الله این عملیات ارتش اسرائیل را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، حتی اگر این پاسخ در خاک سوریه داده شود، چراکه منطقه جولان سوریه شاهد رخدادی بود که پیش از آن مشابهش دیده نشده بود و حزب‌الله تلاش خواهد کرد در هر رویارویی آینده با اسرائیل خود را به «الجلیل» برساند. آنچه رسانه‌های صهیونیستی را به ارائه چنین تحلیل‌هایی واداشت، این است که آنها به‌خوبی می‌دانند حزب‌الله همواره وعده انتقام را به اسرائیل داده است. به همین دلیل رسانه‌های صهیونیستی به شکلی ویژه درپی یافتن پاسخ‌هایی برای نحوه و زمان و مکان این جواب رفتند. برخی از جولان به‌عنوان محل این پاسخ گفتند و برخی دیگر سراغ تغییر اصول و قواعد نبرد توسط اسرائیل؛ بویژه وقتی دست به حملاتی خارج ازمرزها[ی سرزمین‌های اشغالی] می‌زند و اینکه توان ایستادگی و مقاومت در برابر این تغییر اصول را دارد و اینکه یکی از مهم‌ترین بازتاب‌های این تغییر اصول نبرد، انجام تغییرات اساسی در تحرکات و تدابیر اسرائیلی اتخاذ شده در سراسر مرزها از جمله مرزهای شمالی را می‌طلبد، رفتند. اما این بالطبع نمی‌تواند پایان و تمام تدابیر اتخاذ شده توسط تل‌آویو باشد، همانگونه که برخی تحلیلگران صهیونیست از این موضوع سخن گفتند که «حزب‌الله واکنشی نشان نخواهد داد چون هرگونه واکنش نیازمند بررسی بازتاب‌های آن است که مهم‌ترین آن کشاندن منطقه به جنگی بزرگ و تمام‌عیار است.» این نوع از تحلیل برخی را به این سمت سوق داد که حزب‌الله چه در آینده نزدیک و چه در آینده دور براساس شرایط حاکم بر منطقه به این تجاوز پاسخ نخواهد داد چون رهبران مقاومت برای این پاسخ لازم است تمام ابعاد آن را به دقت تمام، بررسی و زمان و مکان مناسب برای آن را مشخص کنند تا این پاسخ سریع، بی‌تاثیر یا پایین‌تر از سطح تجاوز رژیم صهیونیستی نباشد.

در این شرایط سخن از واکنشی به میان می‌آید که تامل‌برانگیز و با تاخیر است تا در زمان مناسب همچون صاعقه بر سر دشمن فرود ‌آید و بی‌شک بهترین پاسخ همین پاسخ است. کسانی‌که تصور می‌کنند اسرائیل با جنایت خود در قنیطره مقاومت و رهبران آن را در تنگنا قرار داده و می‌تواند مقاومت را به واکنشی بی‌تاثیر سوق دهد، سخت در اشتباه هستند. دشمن صهیونیستی با این جنایات و دخالت مستقیمش در جنگ سوریه در کنار گروه‌های تروریستی فعال در این کشور نشان داد خواهان ورود به این جنگ است و براین باور است که مقاومت صبر پیشه نخواهد کرد و در پاسخ تعجیل خواهد کرد. به همین دلیل همه باید در این خصوص صبر پیشه کنند، چون پاسخی که با تأنی و تأمل همراه باشد، تاثیرگذارتر خواهد بود. در اینجا لازم است به این نکته اشاره شود که تأمل در واکنش و نوع آن موجب می‌شود دشمن صهیونیستی چه داخل سرزمین‌های اشغالی و چه خارج آن در بیم و وحشت این پاسخ باشد و این موجب می‌شود مقاومت با یک تیر بیش از چند نشان را بزند. درباره حادثه قنیطره امین حطیط، کارشناس امور استراتژیک منطقه به شبکه المنار تاکید کرد اسرائیل با این حمله خواهان رساندن پیام‌هایی به بیش از یک طرف بود.
1- پیام به مقاومت، عدم توسعه جبهه درگیری تا شمال: اسرائیل با این تجاوز خواست به مقاومت پیام دهد که اجازه نمی‌دهد جبهه مقاومت (به شمال فلسطین اشغالی هم) توسعه یابد و جبهه سوریه به جبهه لبنان مرتبط و عرصه آن دو به هم ملحق شود.
2- پیام به سوریه، حفظ کمربند امنیتی تروریست‌ها: اسرائیل به این طریق می‌خواهد به دمشق این پیام را بدهد که خواهان ایجاد کمربند امنیتی در این منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح در این کمربند امنیتی است.
 3-  پیام به ایران، اجتناب از نزدیکی به مرز فلسطین اشغالی: اسرائیل می‌خواهد این پیام را به تهران بدهد که «از نزدیک شدن به مرزهای سرزمین‌های اشغالی اجتناب کند». هرچند، پس از تهدید تهران مبنی بر اینکه پاسخ ایران کوبنده و ویرانگر خواهد بود، تل‌آویو از این پیام خود صرفنظر کرد، چون بعد شاهد بودیم که «اسرائیل» تصریح کرد از حضور سردار ایرانی در جمع گروه مقاومت بی‌اطلاع بوده است.
4- پیام به آمریکا، مساله هسته‌ای و تحریم‌های ایران.
5- داخل «اسرائیل»، انتخابات: منافع شخصی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ایجاب می‌کند با این اقدام به جبهه داخلی این رژیم بگوید من حامی شما و اسرائیل هستم.  حطیط تاکید می‌کند پاسخ مقاومت دردناک و سنگین خواهد بود و این خواسته مورد انتظار است، نه پاسخی سریع و آنی و بر این اساس کادرهای رهبری حزب‌الله باید در این امر تامل و دقت کنند. همانگونه که انتظار می‌رود پاسخ، باید واکنشی منفی در ابتدا و سپس سیاستی استراتژیک باشد و براین اساس درست به نظر نمی‌رسد این واکنش را به زمان و مکان خاصی محدود کرد.
منبع: المنار


Page Generated in 0/0068 sec