printlogo


کد خبر: 132541تاریخ: 1393/11/5 00:00
تقویم تاریخ

تولد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) (173ق)
یکی از چهره‏های شاخص اصحاب ائمه، حضرت عبدالعظیم حسنی است که در شمار اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام بوده و مورد تمجید فراوان قرار گرفته است. حضرت عبدالعظیم از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بود که در شهر مدینه به دنیا آمد. آن حضرت فردی پرهیزکار و اندیشمند بود و از ائمه‏ بزرگوار و هم‌عصر خویش به طور مستقیم، نقل حدیث کرده است. ایشان در زمان امامت امام هادی(ع) به پیشنهاد آن حضرت برای هدایت مردم به ایران مهاجرت کرد و در شهرری در نزدیکی تهران کنونی مسکن گزید. آمدن حضرت عبدالعظیم به ری، هم نشانه‏ وجود تشیع در این شهر بوده و هم خود زمینه‏ای برای رشد دعوت شیعی شده است. حضرت عبدالعظیم حدود سال 250 هجری به درجه‏ رفیع شهادت نایل شد.
نطق تاریخی آیت‌الله شهید سیدحسن مدرس علیه رضاخان (1343ق)
قرار بود گروه اقلیت مجلس ششم شورای ملی، رضاخان را به خاطر سوءسیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام علیه قانون اساسی و حکومت مشروطه و توهین به مجلس شورای ملی و نیز تحویل ندادن اموال توقیف شده از محکومان به خزانه‏ دولت استیضاح کند. صبح روز استیضاح، شهید سیدحسن مدرس و اعضای اقلیت مجلس، بیرون از ساختمان مجلس مورد ضرب و شتم اوباش طرفدار سردار سپه قرار گرفتند. استیضاح‏کنندگان در اعتراض به این اقدام، در جلسه‏ بعدازظهر که طرح استیضاح بررسی شد، شرکت نکردند و در نتیجه دولت سردار سپه رأی اعتماد گرفت. از طرفی سردار سپه نیز برای همسو نگاه داشتن گروه‏های درون مجلس، با سران هر یک به‌طور محرمانه زد و بند کرده و برای اجرای برنامه‏ آنان، قول مساعد داده بود. مدرس که این جریان را مشاهده می‏کرد، قصد داشت، رابطه‏ ننگین مجلسیان و سردار سپه را به هم بزند و رضاخان را از اکثریت بیندازد بنابراین نطق مفصل و تاریخی خود را بیان می‏کند. مدرس در این نطق، از وضع ناگوار کشور صحبت می‏کند. از حکومت مشروطه و استفاده‏ای که ملت باید از آن ببرد سخن می‏گوید. از حکومت سردار سپه و فشارهای غیرقانونی او می‏نالد و به نمایندگان تذکر می‏دهد که اگر بیش از این بخواهند از چنین حکومتی طرفداری و دفاع کنند، نه‌تنها به کشور صدماتی وارد می‏شود بلکه خودِ آنها، زودتر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
واگذاری امتیاز استخراج معادن به رویتر انگلیسی توسط دولت ایران (1872م)
در نیمه دوم دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار، عده‏ای از خارجیان تقاضای امتیاز بهره‏برداری از معادن و سایر منابع کشور را کردند. از نخستین و مهم‌ترین آنها، امتیازی بود که به «بارون جولیوس دو رویتر» اعطا شد. علت واگذاری این امتیاز که در 25 ژانویه 1872م و به پیشنهاد صدراعظم عملی شد، فراهم کردن وجوه مورد نظر برای پرداخت غرامات جنگی به روسیه بود اما در واقع بیشتر وجوه دریافتی صرف هزینه‏های سفر اروپایى ناصرالدین‌شاه شد. در این میان، رویتر برای دریافت امضای شاه حدود 200 هزار لیره خرج کرد و با پرداخت رشوه‏های گزاف به اطرافیان شاه، زمینه را برای امضای قرارداد فراهم ساخت. براساس این معاهده، امتیاز استخراج معادن و تأسیس یک بانک ملی به رویتر واگذار شد. در این قرارداد که در 24 فصل تنظیم شده بود همچنین امتیاز ساختن راه‏آهن از رشت تا تهران و از تهران به خلیج‌فارس، استخراج سنگ‏های قیمتی، استفاده از تمام جنگل‏ها به هر صورت، ساختن سدها، احداث قنوات، مهار رودخانه‏ها، استخراج آب‏های زیرزمینی، بهره‏برداری از گمرکات، کنترل تلگرافخانه، در اختیار گرفتن زمین به هر مقدار و رایگان، تأسیس کارخانجات مختلف و... به مدت 70 سال در اختیار رویتر و در حقیقت انگلستان قرار گرفت. بعدها ناصرالدین شاه، از بیم عکس‏العمل مردم مشکلاتی در راه اقدام رویتر ایجاد کرد به طوری که رویتر نتوانست طبق قرارداد، در سر موعد معین، کار خود را شروع کند. از سوی دیگر مخالفت مردم و علما و نیز اعتراض روسیه اوج گرفت. مردم به رهبری
حاج ملاعلی کنی، مجتهد برجسته تهران به مخالفت برخاستند. همزمان با بازگشت شاه از سفر اروپا بازار تهران تعطیل شد و نمایندگان مردم و برخی از درباریان که به دلایل شخصی با صدراعظم مخالف بودند، خواستار برکناری وی و لغو قرارداد شدند. در نتیجه این قرارداد لغو شد.


Page Generated in 0/0073 sec