printlogo


کد خبر: 132626تاریخ: 1393/11/7 00:00
کارمند مورد نظر در دسترس نیست!

علی البرزی: تا امروز با خودتان فکر کرده‌اید که از ۸ ساعت کار مفید روزانه در اداره یا محل کار چه مدت را صرف استفاده از تلفن همراه و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی این وسیله ارتباطی و ارسال پیام به دوستان و آشنایان می‌کنید و چه مقدار باعث هدر رفتن وقت و عمر مردم و مراجعه‌کنندگان می‌شوید؟ جاذبه تلفن همراه از یک طرف و استقبال و گرایش بیش از اندازه برخی کارمندان به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه  از سوی دیگر باعث شده است که در چند سال گذشته تلفن همراه به وسیله‌ای ضروری و غیرقابل اجتناب تبدیل شود، به‌گونه‌ای که این روزها نداشتن تلفن همراه به منزله بیکاری، عقب‌ماندگی از برنامه‌ها و مشکلات دیگر است. بحث استفاده بیش از حد از تلفن همراه در ادارات امروزه به معضل شایعی تبدیل شده که بیشتر کارمندان با آن روبه‌رو هستند. این در حالی است که در بسیاری از این موارد اغلب استفاده از گوشی تلفن همراه هیچ ضرورتی نداشته و کارمند در زمان کار اداری نیازی به یک تماس فوری ندارد یا منتظر تماسی هم نیست اما به شکل یک عادت خارج از کنترل، خود را سرگرم این وسیله می‌کند.
یک تحقیق بین‌المللی که درباره استفاده از تلفن همراه توسط کارمندان انجام شده است نشان می‌دهد که نیمی از کارمندان امروزه به جای آنکه به انجام مرتب و دقیق کارها بپردازند، بیشتر وقت‌شان را صرف ارسال نامه الکترونیکی یا ارسال پیام کوتاه به دوستان از طریق شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه خود می‌کنند که این موضوع باعث  به هم خوردن تعادل کاری و ارتباطی افراد در محیط کار می‌شود.
وارد شدن وسایل ارتباطی و الکترونیکی جدید در ایران علاوه بر مزیت‌های فراوان، مشکلات و آسیب‌های گوناگونی را هم در پی داشته است. در چند سال گذشته کارمندان در ایران هم به نوعی با این مشکل مواجه شده‌اند ‌و زمان زیادی از روز را برای ارسال پیام‌‌ و ردوبدل کردن فایل‌های صوتی و تصویری از طریق تلفن  به دوستان خود اختصاص می‌دهند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت مربوط به هدر رفتن وقت و هزینه‌ای است که در اثر گرایش بیش از اندازه کارمندان در ادارات به ارسال پیامک و همچنین شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید و به نظر می‌رسد با توجه به گسترش روزافزون فناوری تلفن همراه در کشور در سال‌های آینده این موضوع به دغدغه جدی جامعه‌شناسان و کارشناسان اجتماعی تبدیل شود. از آنجا که انسان برای پیشبرد مقاصد کاری و تحصیلی خود همواره در معرض استرس‌ها و شوک‌های روانی فراوان قرار دارد، استفاده نامحدود از تلفن همراه و اتلاف وقت و هزینه زیاد می‌تواند عامل موثری برای افزایش استرس‌های کاری کارمندان در ادارات برای جبران عقب‌ماندگی‌های کاری باشد.
تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان ایتالیایی نشان می‌دهد که پرخاشگری یکی از عمده‌ترین عوارض استفاده از تلفن همراه است. براساس این پژوهش، استفاده بی‌مورد و زیاد از تلفن همراه بویژه برای ساعات طولانی و ارسال و جابه‌جایی پیام از راه‌های گوناگون خطر ابتلا به پرخاشگری و عصبانیت را افزایش می‌دهد. استفاده از تلفن همراه حتی هنگام قرار گرفتن در معرض امواج آنتن‌های تقویت‌کننده می‌تواند اثرات منفی را روی سلامت افراد داشته باشد. مطالعات انجام شده توسط این افراد نشان می‌دهد تومورهای مغزی نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بر اثر استفاده بیش از حد از تلفن همراه در افراد به وجود می‌آید. فراموش نکنیم که استفاده مفید از وقت و هزینه و کارایی بیشتر در کشور تنها مربوط به تعطیلات زیاد در طول سال و کاهش آن نمی‌شود و مواردی از این دست هم کاهش راندمان کاری و علاوه بر آن صرف هزینه‌های زیاد برای کشور را در پی خواهد داشت که  توجه نداشتن به اینگونه موارد می‌تواند زمینه بروز بسیاری از دغدغه‌های ‌اجتماعی در جامعه و محیط کار را فراهم کند. اگر آسیب‌های نوپدید که در اثر استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در جامعه به وجود آمده را جدی نگیریم در چند سال آینده این آسیب‌ها ما را جدی می‌گیرند و آثار و پیامد‌های منفی آن تمام ابعاد زندگی اجتماعی و کاری ما را دربر خواهد گرفت.


Page Generated in 0/0060 sec