printlogo


کد خبر: 132668تاریخ: 1393/11/7 00:00
تقویم تاریخ

امضای قرارداد صلح ویتنام پس از شکست آمریکا از این کشور (1973م)
آمریکا در دهه 1950م مداخله در امور منطقه هند و چین را آغاز کرد و مانع اجرای توافق‏های بین‏المللی درباره وحدت ویتنام شمالی و جنوبی می‏شد. در اوایل دهه 1960م، عملیات چریک‏های کمونیست که به ویت‌کنگ شهرت داشتند افزایش یافت و دولت ویتنام جنوبی برای مبارزه با این چریک‏های کمونیست، از آمریکا استمداد کرد. اعزام نظامیان آمریکا به ویتنام از سال 1962م و در دوران حکومت کندی آغاز شد ولی جانسون، رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده با مداخله مستقیم در جنگ‏های داخلی ویتنام در 4آگوست 1964م آمریکا را درگیر جنگی کرد که قریب 9 سال به طول انجامید و به آمریکا تلفات سنگینی وارد آورد. به موجب آمارهای رسمی، تعداد سربازان آمریکایى که طی 9 سال از آگوست 1964 تا اواسط 1973م در ویتنام جنگیدند از 8/7 میلیون نفر تجاوز می‏کند. در این جنگ، هواپیماهای جنگنده و بمب‏افکن آمریکایى در وسیع‏ترین عملیات هوایى پس از جنگ دوم جهانی، چندین میلیون تن بمب بر شهرها و مراکز صنعتی و نظامی و ارتباطی ویتنام شمالی ریختند و خسارات فراوانی به بار آوردند. به طور مثال هواپیماهای آمریکایى تنها از فوریه 1965 تا ژوئیه 1968م، ظرف 30 ماه، طی بیش از 107 هزار حمله هوایى خود، بیش از 2/5 میلیون تن بمب بر سر مردم بی‌دفاع این کشور فروریختند و صدها هزار نفر را به خاک و خون کشیدند. قدرت تخریبی بمب‏هایى که طی 9سال جنگ بر ویتنام ریخته شد، بیش از دو برابر قدرت تخریبی بمب‏هایى بود که در طول جنگ دوم جهانی در آلمان مورد استفاده قرار گرفت. در این میان مردم آمریکا که بشدت از درگیری آمریکا در جنگ ویتنام و تلف شدن جوانان آمریکایى در این جنگ ناراضی بودند از سال 1966م به بعد مخالفت خود را با ادامه جنگ ابراز کرده و خواهان توقف آن شدند. در نهایت با انتخاب ریچارد نیکسون به ریاست‌جمهوری آمریکا، وی که با وعده انتخاباتی خود برای پایان جنگ به این مقام رسیده بود، جنگ ویتنام را با تحمل شکستی خفت‏بار برای آمریکا خاتمه داد. این اولین جنگی بود که آمریکا در آن شکست می‏خورد ولی اکثریت مردم آمریکا که به حقانیت خود در این جنگ اعتقاد نداشتند از اینکه به هر قیمتی شده از این مخمصه رهایی یافته‏اند راضی به نظر می‏رسیدند. با امضای قرارداد صلح ویتنام و آمریکا در فرانسه، نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شدند و در 29 مارس 1973م آخرین سربازان متجاوز نیز از ویتنام بیرون رفتند.
درگذشت ادیب متکلم میرسید شریف جرجانی (816ق)
سیدعلی بن محمد بن علی حسینی معروف به میرسید شریف جرجانی استرآبادی الاصل در گرگان به دنیا آمد. وی از بزرگان علما و متکلمین حکمای اهل سنت و دارای فهم عمیق و فکر دقیق است. وی از شاگردان قطب الدین رازی و از معاصرین ملاسعد تفتازانی و دارای تالیفات گوناگونی است که الاصول المنطقیه، الترجمان فی لغات القرآن و تعریفات و نیز صرف میر از آن جمله‏اند. سید شریف بعدها از آن همه علوم ظاهری رسمی که داشته، منصرف شد و قدم به دایره سیر و سلوک گذاشت و در حلقه‏ درس و تذهیب خواجه علاءالدین نقشبند و دیگر مشایخ آن طریقت جای گرفت. وفات وی در شیراز روی داد.
ساخت اولین قرص شیمیایی آسپرین (1900م)
اولین قرص شیمیایى و دارویى مُسکِّن توسط یک داروساز با تجربه آلمانی به نام فلیکس هوفمان اختراع شد که بعدها با نام آسپرین شهرت یافت. فلیکس هوفمان که تحصیلات خود را در رشته شیمی به پایان رسانیده بود و یک کارگاه بزرگ داروسازی داشت، این قرص را در 27 ژانویه 1900م برای تسکین دردهای خفیف و عوارض ساده درست کرد. مصرف آسپرین در سال‏های بعد به دلیل خواص ضد درد و ضد التهاب آن بسیار فراوان شد و همگان از آن استفاده می‏کردند. اما طی تحقیقات اخیر، اثرات سوء آن نیز مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن توصیه نمی‏شود.
 


Page Generated in 0/0051 sec