printlogo


کد خبر: 132691تاریخ: 1393/11/8 00:00
متقاضیان مسکن مهر در تجمع مقابل مجلس شعار دادند
رای ما رو گرفتن کلید به ما نمی‌دن!

گروه اقتصادی: وزارت راه و شهرسازی نه‌تنها طی یک سال و نیم اخیر هیچ برنامه قابل اجرایی را برای تولید واحدهای مسکونی جدید آن هم در شرایط سختی که کشور با کمبود مسکن مواجه است ارائه نکرده بلکه از طرفی نسبت به تکمیل واحدهای مسکونی مهر نیز کم‌کاری می‌کند، تا جایی که خیلی از متقاضیان این نوع مسکن می‌گویند با وجودی که کل پول واحدهای خود را پرداخت کرده‌اند اما مسؤولان به دلایل مختلف مانع از تحویل آن می‌شوند.  جمع کثیری از متقاضیان مسکن‌مهر پرند صبح دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. به گزارش تسنیم، جمع کثیری از متقاضیان مسکن‌مهر در اعتراض به آنچه خلف وعده وزارت راه، مسکن و شهرسازی در تحویل مسکن می‌خوانند با تجمع مقابل مجلس خواستار استیضاح آخوندی وزیر این وزارتخانه شدند. تجمع‌کنندگان که برای دقایقی خیابان اصلی مقابل ساختمان مجلس را بسته بودند، با سردادن شعار‌هایی چون «پول ما رو گرفتن کلید به ما نمی‌دن»، «رأی ما رو گرفتن کلید به ما نمی‌دن»، «وزیر بی‌کافیت استیضاح، استیضاح» و «نماینده ملت برس به داد ملت» نسبت به سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی درباره مسکن‌مهر اعتراض کردند. دیروز با تلاش نیروی انتظامی عبور و مرور در خیابان اصلی مقابل مجلس که برای مدتی ناآرام بود به جریان افتاد اما تجمع‌کنندگان با شعارهای اعتراض‌آمیز خود خواستار دفاع نمایندگان از حقوق‌شان شدند.
آخرین وضعیت خدمات زیربنایی ۸۴۵ هزار مسکن‌مهر تا دی‌ماه ۹۳
آمار وضعیت خدمات زیربنایی واحدهای مسکن‌مهر تا پایان دی‌ماه سال ۹۳ نشان می‌دهد مجموعا ۳۴۸ هزار و ۷۵۵ واحد فاقد انشعاب فاضلاب هستند.
بنابر این گزارش، در حال حاضر 554 هزار و 933 واحد مسکن‌مهر شهرهای بالای 25 هزار نفر به مرحله اتمام سفت‌کاری و 459 هزار و 922 واحد به مرحله اتمام نازک‌کاری رسیده‌اند. از این تعداد 357 هزار و 888 واحد دارای انشعاب فاضلاب، 433 هزار و 833 واحد دارای انشعاب آب، 396 هزار و 844 واحد دارای انشعاب برق و 362 هزار و 468 واحد نیز دارای انشعاب گاز هستند. این در حالی است که تعداد 197 هزار و 105 واحد از واحدهای مسکن‌مهر شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت فاقد انشعاب فاضلاب هستند. همچنین 56 هزار و 89 واحد فاقد انشعاب آب، 63 هزار و 78 واحد فاقد انشعاب برق و 97 هزار و 454 واحد فاقد انشعاب گاز هستند. همچنین در شهرهای جدید 290 هزار و 964 واحد به مرحله اتمام سفت‌کاری و 187 هزار و 413 واحد به مرحله اتمام نازک‌کاری رسیده‌اند که 139 هزار و 314 واحد دارای انشعاب فاضلاب و 131 هزار و 416 واحد دارای انشعاب آب هستند. براساس این گزارش، تعداد 125 هزار و 222 واحد مسکن‌مهر شهرهای جدید ایران دارای انشعاب برق و 101 هزار و 597 واحد دارای انشعاب گاز هستند. این در حالی است که تعداد 85 هزار و 816 واحد مسکن‌مهر فاقد انشعاب گاز، 62 هزار و 191 واحد فاقد انشعاب برق و 55 هزار و 977 واحد فاقد انشعاب آب هستند. در مجموع تاکنون 845 هزار و 957 واحد مسکن‌مهر در شهرهای جدید و شهرهای بالای 25 هزار نفر به مرحله سفت‌کاری و 647 هزار و 335 واحد به مرحله اتمام نازک‌کاری رسیده‌اند که 497 هزار و 202 واحد دارای انشعاب فاضلاب، 535 هزار و 249 واحد دارای انشعاب آب، 522 هزار و 66 واحد دارای انشعاب برق و 464 هزار و 65 واحد دارای انشعاب گاز هستند. تعداد واحدهای فاقد انشعاب فاضلاب شهرهای بالای 25 هزار نفر و شهرهای جدید که مسکن‌مهر در آنها جانمایی شده 348 هزار و 755 واحد، تعداد واحدهای فاقد انشعاب آب 112 هزار و 706 واحد، تعداد واحدهای فاقد انشعاب برق 125 هزار و 269 واحد و تعداد واحدهای فاقد انشعاب گاز 183 هزار و 270 واحد است.
300 هزار مسکن‌مهر خدمات زیربنایی ندارد
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن‌مهر با بیان اینکه تنها طرح‏‏‌های مسکن‌مهر دارای خدمات زیربنایی افتتاح می‎‎شود، اظهار کرد: در حال حاضر 300 هزار واحد مسکن‌مهر در کشور به دلیل برخودار نبودن از زیرساخت‎‎های خدماتی امکان بهره‏‏‌برداری ندارد. اکبر اصغری‌مهرآبادی دوشنبه هفته جاری در یزد از تلاش دولت برای بستن پرونده مسکن‌مهر تا سال آینده خبر داد و گفت: پیش‌‏‏بینی ما پایان یافتن 100درصد طرح‏‏‌های مسکن‌مهر کشور با تلاش استان‎‎ها است ولی قطعاً
90 درصد آنها حتماً خاتمه خواهند یافت. به گفته مهرآبادی، تاکنون از مجموع 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای مسکن‌مهر، 43 هزار و 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده و خوشبختانه تاکنون 5 هزار میلیارد تومان وصولی بازپرداخت تسهیلات بوده که با توجه به مجوز 3 سال تنفس از بانک مرکزی، در این مدت همین وصولی‎‎ها برای افزایش سقف تسهیلات هزینه خواهد شد.
آیا انتصاب‌های جدید، چالش مسکن‌مهر پردیس و پرند را رفع می‌کند؟
در حالی پروژه‌های مسکن‌مهر وضعیت چندان مناسبی ندارند که معاون وزیر راه با هدف رفع چالش‌های مسکن‌مهر پردیس و پرند ۲ حکم را امضا کرده است اما آیا با این اقدام چالش‌های مدنظر برطرف می‌شود؟ در دولت یازدهم سرعت پروژه‌های مسکن‌مهر بشدت کاهش یافت تا جایی که از مردادماه امسال تاکنون واحدهای نیمه‌تمام این پروژه حدود 13 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است. طبق اظهارات مسؤولان و دست‌اندرکاران مسکن، هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن‌مهر 83 درصد است و با توجه به تحویل این واحدها با پیشرفت 70 درصدی به دولت یازدهم در 18 ماه اخیر واحدهای طرح یادشده ماهانه حدود 3/1 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اگرچه برخی مسؤولان دولتی دلیل سرعت لاک‌پشتی تکمیل واحدهای مسکن‌مهر را کمبود منابع مالی عنوان می‌کنند اما به نظر می‌رسد ضعف مدیریت در برخی شهرهای جدید عامل اصلی درجا زدن پروژه‌های مسکن‌مهر است. تا آنجا که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران اخیرا برای دو عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید احکامی را امضا کرد.
 

تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن‌مهر با فروش اراضی تجاری شهرهای جدید
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از پیشنهاد کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای تکمیل خدمات زیربنایی مسکن‌مهر استقبال می‌کنیم، گفت: از اراضی تجاری برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن‌مهر بهره می‌بریم. عباس آخوندی با بیان اینکه از محل فروش اراضی تجاری برای خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن‌مهر بهره می‌بریم، گفت: هم‌اکنون از فروش اراضی تجاری برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی استفاده می‌کنیم و این موضوع همیشه مورد استقبال ما در وزارت راه و شهرسازی بوده و هست. بهره‌مندی از این اراضی سبب افزایش قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی نخواهد شد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بررسی دو راهکار کمیسیون عمران برای کمک به تکمیل پروژه‌های مسکن‌مهر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، گفت:‌ از پیشنهادات مجلس استقبال می‌کنیم و برای خدمات زیربنایی و روبنایی از آن استفاده خواهیم کرد. به گفته آخوندی، این موضوع قانون و مقررات خاص خودش را دارد که پیگیری می‌شود. علیرضا خسروی، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز از دو پیشنهاد این کمیسیون برای کمک به تکمیل و کاهش آورده‌های مردمی مسکن‌مهر خبر داد. به گفته وی، فروش زمین‌های تجاری، فرهنگی، ورزشی و تفریحی به‌عنوان نخستین راهکار نمایندگان مجلس ارائه شد، زمین‌هایی که مجلس مجوز فروش آنها را در شهرهای جدید صادر کرده است. فروش زمین‌های مسکن‌مهر 99ساله به افرادی که تمایل به خرید مسکن خودمالکی دارند راهکار دوم مطرح شده در کمیسیون عمران مجلس بود تا از محل درآمد این دو بخش، پروژه‌های مسکن‌مهر تکمیل شود. این دو راهکار به‌عنوان پیشنهاد از سوی کمیسیون عمران به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد.


Page Generated in 0/0060 sec