printlogo


کد خبر: 132711تاریخ: 1393/11/8 00:00
دلایل افزایش ناگهانى انگیزه لیونل مسى

امین ابطحى: سال 2015 میلادی برای بارسلونا و لیونل مسی چندان خاطره‌انگیز آغاز نشد. لیونل مسی بعد از اتمام تعطیلات سال جدید میلادی دیرتر از سایر هم‌تیمی‌های خود به تمرینات تیمی اضافه شد، درگیری‌هایی با لوئیز انریکه سرمربی تیم داشت و به همین دلیل بیشتر زمان بازی مقابل رئال سوسیداد در اوایل ماه ژانویه را از روی نیمکت ذخیره‌ها دنبال کرد. در نیمه دوم این دیدار در سن‌سباستین وی وارد میدان شد اما چندان با انگیزه و تاثیرگذار نبود تا بارسا در مقابل شاگردان دیوید مویس بازنده باشد. روز بعد از این شکست لیونل مسی به دلیل ناراحتی معده، در تمرینات تیمی شرکت نکرد و هنگامی که این ابرستاره آرژانتینی از تعقیب‌کنندگان صفحه باشگاه چلسی در یکی از شبکه‌های اجتماعی شد، زنگ‌های هشدار برای سران و حتی طرفداران بارسلونا درباره احتمال از دست دادن این ابر ستاره دنیاى فوتبال به صدا درآمد. رابطه بین لوئیز انریکه و لیونل مسی در این برهه از زمان بسیار متشنج بود به طوری که این سرمربی اسپانیایی برای سران بارسلونا حتی تردیدهایى در رابطه با ادامه همکاری موفق بین خود و لیونل مسی ابراز کرده بود اما حدود 20 روز پس از گذشت چنین اتفاقاتی، لیونل مسی به دوران اوج و شرایط ایده‌آل خود بازگشته است و با گلزنی‌های متوالی خود در بازی‌های اخیر، همه اتفاقات ناخوشایند ابتدای سال را به فراموشی سپرده است اما در واقع چه اتفاقی افتاده است که این ابرستاره آرژانتینی دنیای فوتبال، بار دیگر انگیزه خود را به دست آورده و بار دیگر به شرایط و فرم ایده‌آل خود بازگشته است.
حمایت هواداران در نوکمپ
همه هواداران بارسلونا بدون استثنا در این شرایط حامی لیونل مسی بوده‌اند و در واقع زحمات و تلاش‌های وی برای بارسلونا در سال‌های اخیر هرگز از یاد آنها نرفته است. 4 روز پس از شکست مقابل رئال سوسیداد در بازی مقابل الچه از رقابت‌های Copa del Rey، هواداران حاضر در استادیوم نوکمپ یکصدا نام مسی را فریاد می‌زدند و هنگامی که مسی ضربه‌ پنالتی در این بازی را به ثمر رساند، با حرکتی گل خود را به آنها تقدیم کرد و به این ترتیب قدردانى خود را از هواداران بارسا و حمایت‌هاى آنها نشان داد.
در حاشیه بازی مقابل اتلتیکومادرید لیونل مسی جایزه خود برای رسیدن به حد نصابی جدید در گلزنی در لالیگا را دریافت کرد و بار دیگر مورد تمجبد و تشویق شدید همه هواداران حاضر در نوکمپ قرار گرفت، با این وجود باز هم لوئیز انریکه از تشویق مسی برای رسیدن به چنین افتخاری خودداری کرد، در ادامه بارسا موفق به شکست دادن مدافع عنوان قهرمانی با نتیجه 3بر1 شد و در این دیدار برای اولین بار جهان فوتبال شاهد درخشش مثلث جادویی مسی، نیمار و سوارز بود. لیونل مسی به خوبی می‌داند هواداران بارسا همواره در کنار او بوده‌اند، وی در این رابطه در اواخر سال 2014 گفته بود: «من از همه طرفدارانم که در همه شرایط و همواره از من حمایت کرده‌اند، سپاسگزارم».
ایجاد آرامش قبل از انتخابات ریاست باشگاه
رابطه لیونل مسی با سران باشگاه در سال‌های اخیر جنجالی بوده، بویژه از زمانی که ساندرو روسل در سال 2010 در پست ریاست بارسلونا جانشین خوآن لاپورتا شده است، چون مسی همواره معتقد بوده سران بارسا در فکر فروش او و برنامه‌ریزی برای واگذاری او به باشگاهی دیگر هستند. خاویر فاوس، نایب رئیس باشگاه پیش از این اعلام کرده بود دلیلی وجود نداشته است که سران بارسلونا به مسی در سال 2013 قرارداد جدیدی پیشنهاد کنند، چون وی به تازگی و سال قبل از آن قراردادی با بارسا به امضا رسانده بوده است. لیونل مسی اما در مقابل ادعاهای فاوس از خود دفاع و اعلام کرد نایب رئیس باشگاه «هیچ حدسی از فوتبال ندارد.» روابط متشنج این ابر ستاره فوتبال با سران بارسلونا از آن زمان همچنان به قوت خود باقی مانده است. بارتومئو که بعد از استعفای روسل در ژانویه 2014 به سمت ریاست باشگاه رسیده است، سعی در بهبود چنین روابطی داشته است و برای آرام کردن شرایط باشگاه مجبور به جلو انداختن انتخابات ریاست باشگاه شده است، حال این انتخابات به جای تابستان 2016 در انتهای فصل جاری برگزار خواهد شد.لیونل مسی نیز از چنین شرایطی استقبال کرده است و به نظر از حمایت‌های درون باشگاهی از خود احساس رضایت می‌کند، برای نمونه بارتومئو رئیس باشگاه بارسلونا بعد از مشخص شدن بهترین بازیکن سال 2014 فوتبال جهان و شکست مسی مقابل رونالدو گفت: «مسی همیشه شماره یک است، حتی اگر این جایزه به شخص دیگری تعلق گیرد».
اظهارنظرهای حاشیه‌ساز
لیونل مسی بعد از پایان هر بازی به ندرت با خبرنگاران مصاحبه می‌کند. بعد از پیروزی 3 بر 1 مقابل اتلتیکومادرید اما وی به پرسش برخی از خبرنگاران پاسخ داد و از این فرصت برای اظهارنظر درباره برخی موارد استفاده کرد: «من هیچ برنامه‌ای برای ترک باشگاه ندارم، ما باید در کنار هم بایستیم چون ماه‌های حساسی پیش روی ما قرار دارد».
چند روز بعد از چنین صحبت‌هایی و در حاشیه مراسم گالای فیفا در زوریخ، لیونل مسی بازهم بر گمانه‌زنی‌ها بر سر ترک بارسلونا با بیان این جمله که «نمی‌دانم در سال آینده کجا بازی خواهم کرد» افزود و به نوعى صحبت‌هاى اخیر خود درباره وفادارى به کاتالان‌ها را نقض کرد البته چند ساعت بعد از چنین اظهار نظر جنجالی، مسی بازهم صحبت‌های خود را تصحیح و اعلام کرد در آینده نزدیک قصدی برای ترک بارسلونا ندارد و در پاسخ پرسشی، رابطه خود با لوئیز انریکه را رابطه معمولی بین یک سرمربی و یک بازیکن دانست.
لیونل مسی هرگاه با بارسلونا به نوعی به مشکل بر می‌خورد از مطبوعات برای بیان نظر خود استفاده می‌کند که با توجه به بازتاب همیشگی صحبت‌های او، وی می‌تواند بهترین بهره‌برداری را از این فرصت داشته باشد، هر چند برخی از اظهارنظرهای او با جنجال‌هایی همراه بوده است.
توافق اجباری با لوئیز انریکه
مسی و انریکه شاید هرگز به دوستان خوبی تبدیل نشوند یا اینکه در زمینه متدهای تمرینی به نقطه‌نظر مشترکی نرسند اما لیونل مسی تصمیم گرفته این اختلافات را کنار گذاشته و در راستای موفقیت بارسلونا و کسب عنوان در این فصل تلاش کند. لیونل مسی همچنان مایل نیست در صورت اخراج لوئیز انریکه از او به عنوان مسؤول اصلی برکناری سرمربی یاد شود اما او به خوبی می‌داند انتخاب رئیس جدید باشگاه در تابستان آینده، بی‌تردید تغییر در کادر مربیگری را نیز به دنبال خواهد داشت. مسی اما رابطه خود با لوئیز انریکه را «معمولی» توصیف کرده و انریکه نیز ابراز امیدواری کرده که مسی سال‌های بیشتری در بارسلونا باقی بماند. با توجه به اینکه بارسلونا در حال حاضر فوتبال بسیار خوب و نتیجه‌گیرانه‌ای ارائه می‌دهد، باید انتظار داشت رابطه مسی و انریکه در ادامه فصل بازهم بهبود یابد.
عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال
از دست رفته
تا 2 سال قبل لیونل مسی با دریافت 4 توپ طلای متوالی، ستاره‌ای غیر قابل دسترسی و تکرار نشدنی در دنیای فوتبال به حساب می‌آمد، اما از سال 2013 چنین عنوانی برای 2 مرتبه متوالی نصیب کریستیانو رونالدو مهم‌ترین رقیب لیونل مسی شده است و مسى جایگاه خود در دنیاى فوتبال را به عنوان برترین ستاره تا حدودى متزلزل مى‌بیند. از سال 2008 رونالدو و مسی چنین عنوانی را بین خود تقسیم کرده‌اند و هنوز مسی با حساب 3ـ4 از رونالدو در این زمینه پیش است. رونالدو در حاشیه مراسم سال جاری گالای فیفا اعلام کرد مایل است در کسب تعداد توپ طلا به مسی برسد: «این لحظه‌ای فراموش نشدنی است و من می‌خواهم بار دیگر آن را تکرار کنم و به مسی برسم.» خورخه مندس، مدیر برنامه‌های رونالدو نیز اعلام کرده این ابرستاره پرتغالی از هم‌اکنون به فکر دریافت چهارمین توپ طلای خود است. خود کریس رونالدو نیز در این زمینه گفته است: «لیونل مسی بخشی از انگیزه من است و حتما من نیز بخشی از انگیزه مسی برای درخشش بوده‌ام.» بی‌تردید انتخاب کریس رونالدو به عنوان برترین بازیکن سال 2014 و شکست مسی مقابل وی، برای این ستاره آرژانتینی چندان قابل هضم نیست و او مصمم است به هر ترتیب مانع دستیابی کریس رونالدو به چهارمین توپ طلا و تساوی با وی در این زمینه شود.


Page Generated in 0/0047 sec