printlogo


کد خبر: 132717تاریخ: 1393/11/8 00:00
چهارگوشه

فیدل: به آمریکایی‌ها اعتماد ندارم
تلویزیون دولتی کوبا نامه‌ای را به نقل از فیدل کاسترو، رهبر سابق 88 ساله این کشور منتشر کرد. در این نامه که یک هفته پس از مذاکرات تاریخی کوبا و آمریکا برای عادی‌سازی روابط نوشته شده، آمده است: من به آمریکایی‌ها اعتماد ندارم و با آنها نیز گفت‌وگو نکردم با این حال حل صلح‌آمیز درگیری‌ها را رد نمی‌کنم. رؤسای‌جمهور آمریکا و کوبا در 17 دسامبر 2014 اعلام کردند که این دو رقیب جنگ سرد برای عادی‌سازی روابط که از 1961 تیره شده بود، تلاش خواهند کرد.

ردپای آل‌سعود در شهادت جهاد مغنیه
هفته‌نامه فلسطینی المنار نوشت گزارش‌های جاسوسی و امنیتی از چندین منبع در مورد حادثه اخیر جولان و حمله رژیم اسرائیل به کادر حزب‌الله، حجم همکاری و هماهنگی‌های گسترده در عرصه اطلاعاتی بین اسرائیل و آل‌سعود و تیم‌های جاسوسی دولت‌های همسایه را نشان می‌دهد و از خدمات گسترده گروهک‌های تروریستی از جمله جبهه النصره به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل پرده برمی‌دارد.این گزارش‌ها تأکید دارند اسرائیل یک تیم تروریستی را برای فعالیت‌های ضدارتش سوریه مأمور کرده که از سوی ترکیه، قطر و عربستان‌سعودی مأموریت پیگیری و نظارت بر تحرکات عناصر حزب‌الله در منطقه مرزی جولان را برعهده دارند.این مأموریت از اکتبر گذشته تشدید شده است.

پوتین مراسم هولوکاست را تحریم کرد
ولادیمیر پوتین برای نخستین‌بار از زمان به قدرت رسیدن به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه مراسم روز جهانی یادبود افسانه هولوکاست را در آشوویتس لهستان تحریم کرد و حتی برخلاف عرف مرسوم پیامی نفرستاد البته مقامات لهستانی هم با ملاحظه درگیری روسیه و غرب بر سر اوکراین دعوتی از پوتین به عمل نیاورده بودند. اقدام پوتین در عدم درخواست برای شرکت در این مراسم سالانه که رهبران بزرگ اروپایی بویژه از فرانسه، آلمان و انگلیس در آن شرکت می‌کنند پاسخ مستقیم او به غرب بویژه سرمایه‌داران صهیونیست است که روسیه اعتقاد دارد در بحران اوکراین نقش اصلی را بازی می‌کنند.به جای پوتین وزیر خارجه روسیه، سرگئی ایوانف در این مراسم شرکت کرد.

قطع کمک‌های سازمان ملل به غزه
آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطین «آنروا»  با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد به خاطر نبود بودجه ناچار به قطع کمک‌های مالی خود به جنگ‌زدگان نوار غزه شده است. در این بیانیه آمده است: از مجموع 724 میلیون دلاری که در جریان کنفرانس بازسازی نوار غزه در قاهره درخواست کرده بود، فقط 135 میلیون دلار را دریافت کرده است، هنوز کشورهای خارجی به تعهدات مالی خود عمل نکرده‌اند.

تیراندازی به هواپیمای اماراتی
در پی تیراندازی به سمت یک هواپیمای اماراتی در فرودگاه بغداد، امارات پروازهای خود به این فرودگاه را به حالت تعلیق درآورد. شرکت هواپیمایی امارات اعلام کرد هدف این اقدام حفظ سلامتی کارمندان خود است و همچنان با همکاری مسؤولان عراقی تا زمان ازسرگیری پروازهای خود اوضاع را پیگیری خواهد کرد. به گزارش منابع عراقی، تیراندازی به سمت هواپیمای اماراتی موجب زخمی شدن یک کودک و رسیدن آسیب جزئی به هواپیما شد. این در حالی‌ است که وزارت کشور عراق اعلام کرد فرودگاه بغداد
کاملا امن است.

انفجار تروریستی در لیبی توسط داعش
خبرگزاری دولتی لیبی اعلام کرد صبح سه‌شنبه 5 فرد مسلح که جلیقه‌های ضد گلوله پوشیده بودند به هتل «کورنتیا» در طرابلس حمله کردند که 3 نفر از نگهبانان این هتل، بر اثر این حمله جان باختند. کمی قبل از این حمله یک خودروی بمب‌گذاری شده در محوطه هتل منفجر شد. داعش رسما مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفت و نام «غزوه ابو انس اللیبی» را بر آن گذاشت. براساس اعلام این گروهک، هدف اصلی عملیات مذکور تیم‌های دیپلماتیک و شرکت‌های امنیتی خارجی در لیبی بوده‌اند.

دستور دادگاه ترکیه به فیسبوک
رسانه‌های محلی گزارش دادند، یکی از دادگاه‌های ترکیه به شرکت فیسبوک دستور داده تا صفحه‌هایی را که در آنها به حضرت محمد(ص) توهین می‌شود، ببندد و تهدید کرده که اگر شرکت فیسبوک از این دستور تبعیت نکند، دسترسی به کل این شبکه اجتماعی را متوقف می‌کند. هنوز هیچ‌یک از مدیران فیسبوک در این باره اظهارنظر نکرده‌اند. اوایل ماه جاری، دادستان‌های ترکیه تحقیقاتی را درباره روزنامه‌ای آغاز کردند که بخش‌هایی از هفته‌نامه شارلی ابدو را پس از حمله افراط‌گرایان دوباره چاپ کرده بود.
 


Page Generated in 0/0073 sec