در پی انعکاس اخباری پیرامون وضعیت بلاتکلیف سازمان سینمایی درباره فیلمهای فاقد کپیرایت(میجر) و نمایش فیلمهای یادشده در پردیسهای سینمایی و برخی فرهنگسراها، اتحادیه شرکتهای ویدئورسانه (سینمای خانگی) ایران بیانیهای صادر کرد. به گزارش فارس، متن این اطلاعیه به این شرح است: در پی رویکرد اخیر برخی دستاندرکاران شریف رسانههای گروهی به مساله فیلمهای میجر و کپیرایت در شبکه نمایش خانگی و همچنین ادامه فرافکنیهای مدیرکل محترم نمایش خانگی در این زمینه که در سایه بیتوجهی سازمان سینمایی در ماههای اخیر بر شدت آن افزوده شده و همچنین عدم ثبات در دیدگاهها، تغییر مکرر سیاستها و تصمیمگیریها و عدم مدیریت صحیح نامبرده که سبب آشفتگی وضعیت بازار نمایش خانگی و ایجاد زمینههای شکاف و تفرقه در بین دستاندرکاران این شبکه شده است، اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران با ارج نهادن به زحمات و توجه روزافزون دستاندرکاران محترم رسانههای گروهی به شبکه نمایش خانگی که نتیجه شناخت دقیق و صحیح ایشان از این صنعت تاثیرگذار و حامی سینمای ایران است، لازم میداند نکاتی را برای ثبت در تاریخ، یادآوری به برخی مدیران و سیاستگذاران بعضا فراموشکار سینمای ایران، اطلاع مردم شریف و علاقهمندان نمایش خانگی و همچنین آگاهی اهالی محترم سینمای کشور برساند: 1- حرکت و فعالیت هوشمندانه و مخرب برخی مدیران سینمایی در تغییر مسیر فکری و توجه مخاطبان عام و خاص از مساله بسیار مهم ورشکستگی صنعت نمایش خانگی و بیکاری قریبالوقوع بیش از دویست هزار تن از افرادی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کارند به موضوع قدیمی و پیشپاافتاده فیلمهای حمایتی فاقد کپی رایت که اصطلاحا میجر نامیده میشود بسیار قابل تامل است. اتحادیه شرکتهای ویدئورسانه ایران در این زمینه مساله اصلی را بحران فراگیر به وجود آمده ناشی از بیتدبیری و سوءمدیریت بخش دولتی شبکه نمایش خانگی به همراه موضوع کپیرایت و مساله فرعی را فیلمهای میجر میداند و تاکنون در نشستهای مکرر و مکاتبات بیشمار با مدیران ارشد و میانی سازمان سینمایی اعتراض خود را نسبت به اجبار خرید رایت فیلمهای خارجی از سوی سازمان سینمایی به دلایل متعددی از جمله: قانون دفاع از حقوق مولفان و مصنفان، عدم عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بینالمللی کپیرایت، اظهار نظر صریح جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ششم اردیبهشتماه 93 با این مضمون که: «ایران درباره پیوستن به کپیرایت به جمعبندی نرسیده است»، به انضمام نظرات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر به مصلحت ندانستن خرید آثار از کمپانیهای غربی با توجه به برخی تحریمها و رفتارهای خصمانه آنان با مواضع نظام جمهوری اسلامی در پاسخ به 2 استفتای بهعمل آمده در دهه 70 و همچنین سال 93، اعلام کرده است. 2- در همین زمینه مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی تنها با استناد به آییننامهای مربوط به حدود 21 سال قبل که در زمان وزارت آقای علی لاریجانی مصوب شده و خرید کپی رایت را اجباری دانسته بشدت با ارائه مجوز برای آثار خارجی فاقد رایت مخالفت کرده و بر خرید رایت عناوین مختلف خارجی سینمایی اصرار و اجبار میکند. ذکر چند نکته نیز در اینجا لازم است: الف- چرا سازمان سینمایی در پی لغو یا بهروزسازی آییننامهای که بیش از دو دهه قبل و بنا به شرایط و مقتضیات همان زمان (و البته بر خلاف قوانین موجود) نوشته شده اقدام نکرده و با شدت و حدت تمام در پس همین آییننامه پنهان شده است؟ ب- چرا سازمان سینمایی بناگاه و بعد از موج سازی رسانهای و بمباران مکاتباتی چند تن از شاهنشینهای شناختهشده سینمای ایران (که ظاهرا در دوره کنونی جزو نورچشمیهای سازمان محسوب میشوند) به فکر صدور دستور الزام و اجبار خرید رایت فیلمهای خارجی افتاده است؟ ج- چرا سازمان سینمایی میخواهد تنها برای آنکه در سطح بینالملل و نزد غربیهایی که رسماً با حکومت ما دشمنی و عناد دارند از سویی وجههای مثبت از خود ارائه دهد و از سوی دیگر به درخواست شاهنشینهای نورچشمی سینمای ایران لبیک گفته باشد اصرار به خرید رایت فیلمها میکند؟ 3- عمده عناوین فیلمهای خارجی سینمایی محصول کمپانیهای غربی و آمریکایی هستند که به دلیل قوانین ناعادلانه تحریم کشورمان حق هیچگونه مبادلهای با جمهوری اسلامی ایران را ندارند. این کمپانیها رایت کلی عناوین خود در حوزه خاورمیانه را عمدتا به واسطهها و دلالان کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس و برخی کارگزارانشان واگذار کرده و در اکثر قریب به اتفاق این قراردادها صراحتا قید میکنند: رایت این اثر متعلق به شرکت... در حوزه خاورمیانه جز ایران است. بنابر این اکثر قریب به اتفاق رایتهایی که اصطلاحا اینگونه فروخته میشود نیز جعلی است. 4- اصرار سازمان سینمایی بر خروج سالانه مقادیر هنگفتی ارز از کشور در شرایط ناشی از تحریم چیست؟ مگر نه اینکه ریاست محترم سازمان سینمایی در اظهارات اخیر خود سال 94 را سال ریاضت اقتصادی سینما خواندهاند؟ و اساسا چرا باید ارز کشور به اجبار سازمان سینمایی در این شرایط به جیب دلالان کشورهای حوزه خلیجفارس و برخی واسطههای معلومالحال صهیونیست سرازیر شود؟ 5- اساسا چرا این اصرار و اجبار در سایر معاونتها و زیرمجموعههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد؟ بهراستی باید بپذیریم که زیرمجموعههای این وزارتخانه از قوانین یکسانی پیروی نکرده و خود راسا قانون تعیین میکنند؟ چرا در حوزههایی مانند کتاب و نرمافزار هم این اجبار وجود ندارد؟ 6- با وجود نظرات صریح مقام معظم رهبری درباره کپی رایت و همچنین دیدگاه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه ریشههای عمل نکردن و بیتوجهی به نظرات رهبری، قانون اساسی و دیدگاه مقام عالی وزارت ارشاد را میبایست در چه عوامل و دلایلی جستوجو کرد؟ در پایان لازم است تنها به ذکر این نکته تلخ بسنده کنیم: با وجود اصرار مسؤولان سازمان سینمایی مبنی بر اینکه فیلمهای میجر اصلیترین و تنها دلیل نارضایتی دستاندرکاران شبکه نمایش خانگی است، و سمت و سو دادن اذهان عمومی به این مساله، برابر آمار و تحقیقات بهعمل آمده ظرف چهار ماه اخیر که از دستور سازمان سینمایی مبنی بر الزام خرید رایت عناوین خارجی گذشته و در کنار آن عدم وجود برنامههای مدون و عملیاتی توسعه صنعت نمایش خانگی از سوی سازمان سینمایی و مدیر کل مربوطه، سهم 90 درصدی سال 91 قاچاقچیان و کپیکاران از بازار نمایش خانگی به 96 درصد در سال 92 و هماینک به 5/97 درصد رسیده و برخی سودجویان نیز با استفاده از همین وضعیت آشفته به سودآوریهای کلان خود مشغولند و صنعت نمایش خانگی نیز بحرانیترین روزهای خود را تجربه میکند. اتحادیه شرکتهای ویدئورسانه (سینمای خانگی) ایران در روزهای آینده بخشهای دیگری از این واقعیت تلخ را به اطلاع عموم مردم، اهالی رسانه و دستاندرکاران سینمای ایران میرساند.