شورای رقابت تاکنون پیرامون قیمتگذاری خودروهای وارداتی هیچگونه ضابطه یا دستورالعملی ارائه نکرده است. وحید منایی، معاون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در گفتوگو با ایسنا، درباره قیمتگذاری بیضابطه و گرانفروشی خودروهای وارداتی از طریق نمایندگیها و نمایشگاهداران گفت: قیمت خودروی سواری به معنای عام از اسفند 91 براساس دستور رئیسجمهور وقت و طبق مجموع قوانین اجرایی اصل 44 قانون اساسی به شورای رقابت محول شد که شورای یادشده پیرامون قیمتگذاری خودروهای وارداتی تاکنون هیچگونه ضابطه یا دستورالعملی ارائه نکرده است. وی با اشاره به آمار گمرک اظهار کرد: طی 9 ماهه امسال 33 درصد از واردات خودروها توسط نمایندگیهای رسمی و حدود 67 درصد توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفته است. در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از الزام واردکنندگان خودرو که دارای نمایندگی رسمی از وزارت صنعت هستند، برای توافق با سازمان حمایت خبرداد و گفت: وزارت صنعت، قیمت خودروهای وارداتی را کنترل میکند. ولیالله افخمیراد در اینباره به مهر گفت: وزارت صنعت به منظور حمایت از مصرفکنندگان داخلی تصمیم گرفته است واردات خودرو را تنها از طریق نمایندگیهای ثبتشده، مجاز بداند، این در حالی است که به نظر میرسد با این کار، اگرچه ممکن است در ابتدا تکانههای قیمتی به وجود آید اما در درازمدت، بازار کنترل شده و مصرفکنندگان منتفع میشوند. وی افزود: افزایش قیمت در خودروهای وارداتی میتواند در خودروهای داخلی هم تاثیرگذار باشد به همین دلیل وزارت صنعت، واردکنندگان خودرو را ملزم کرده برای قیمتگذاری محصولات وارداتی، حتما با سازمان حمایت هماهنگی داشته و طبق ضوابط این سازمان عمل کنند. وی تصریح کرد: الزام دیگری که واردکنندگان رسمی خودرو باید به دولت بدهند، این است که حتما خدمات پس از فروش را به مصرفکنندگان ارائه داده و شبکههای تامین قطعات خود را تقویت کنند، این باعث میشود به طور غیرمستقیم، خدمات پس از فروش هم تضمین شود، چراکه مسؤولیت واردات، با نمایندگان پس از فروش است.