printlogo


کد خبر: 133112تاریخ: 1393/11/15 00:00
همزمان با نگارش نامه سرگشاده تعدادی از فرهنگیان خطاب به رئیس‌جمهور اعلام شد
13 مطالبه فرهنگیان از روحانی

 گروه اجتماعی: تعدادی از فرهنگیان با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به مشکلات موجود در آموزش و پرورش شدند. در بخشی از نامه فرهنگیان به رئیس‌جمهور آمده است: چنانکه مستحضرید، «تعلیم و تربیت اسلامی و آموزش و پرورش» نه تنها به عنوان هدف نهایی انقلاب مردم در سال 57 شمرده می‌شود بلکه در سیاست‌های کلی نظام هم برای آن، «نقش و جایگاه حاکمیتی» در نظر گرفته شده است؛ بر این اساس، تعلیم و تربیت اسلامی و در رأس آن آموزش و پرورش، همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. در ادامه این نامه آمده است: پر واضح است که بزرگ‌ترین منابع رشد و ترقی در سراسر دنیا تربیت نیروی انسانی و پرورش افرادی معتقد به چارچوب‌های حاکم بر کشور است و بر همین اساس نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در همین کشورهای منطقه، بیشترین توجه و حمایت از نظام آموزش و پرورش صورت می‌گیرد اما دریغ با آنکه مطابق همه اسناد بالادستی نظام همچون اسناد چشم‌انداز، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام، وظیفه پرورش و آماده‌سازی انسان‌های طراز جمهوری اسلامی، منطبق با الگوی ایرانی - اسلامی به معلمان سپرده شده اما با این وجود، نگاه‌ها و نگرش‌های دست دومی، هم در دولت و هم در مجلس، نسبت به جامعه معلمان سایه افکنده و از آن دردناک‌تر، تزریق چنین نگاهی است به درون جامعه.
مقایسه ساعت کاری معلمان با تولیدات مادی
به گزارش فارس در بخش دیگری از این نامه آماده است: امروز معلم و ساعت کارش با کارخانه و میزان تولید مادی آن مقایسه می‌شود و به جای آنکه ارزش کار معلمی و مسؤولیت مدنی وی که همان تربیت انسان و تولید محصولی به نام شرافت و انسانیت است مقایسه شود، او را به دلیل تعطیلی مدارس در ایام تابستان، مورد تخطئه و تحقیر قرار داده و می‌گویند «همین مقدار حقوق و مزایا از سرتان هم زیاد است!...». این فرهنگیان در این نامه با بیان اینکه ابتدای اردیبهشت‌ماه را برای اعلان گزارش‌های روشن به منظور تحقق خواسته‌های برحق خود اعلام می‌دارند، 13 خواسته خود را از رئیس‌جمهور بیان کرده‌اند:
1- اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به آموزش و پرورش، همانند آنچه به نظام سلامت و بهداشت و درمان اختصاص یافته است.
2- تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، پس از هماهنگی و جلب نظر نمایندگان حقیقی وزیر همانگونه که مورد نظر سیاست‌های کلی نظام است.
3- انتخاب دست‌کم 3 تن از مشاوران وزیر آموزش و پرورش از میان معلمان مشغول به تدریس در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم مدارس دولتی سراسرکشور به پیشنهاد معلمان یا نمایندگان آنها.
4- تلاش در جهت حمایت و همراهی عملی و قانونی به منظور راه‌اندازی تشکلی صنفی و غیرسیاسی و مستقل توسط معلمان.
5- اجرای هماهنگ و همه‌جانبه برنامه‌ها و تصمیماتی که هرچه سریع‌تر موجب کاهش قدرت عمل و سیطره موسسات آموزشی آزاد بر ارکان و اهداف نظام تعلیم و تربیت شود.
6- تلاش هماهنگ و شفاف دستگاه‌های مربوط در کنار وزارت آموزش و پرورش به منظور افزایش سطح درآمد و رفاه نیروهای صنف و ستاد آموزش و پرورش و درعمل، رفع هرگونه تبعیض در اجرای دقیق و عملیاتی نظام هماهنگ پرداخت به کارکنان دولت (حقوق و مزایا).
7- تصویب و اعلام قانونی مشخص به منظور صیانت حقوقی و قضایی از شخصیت و جایگاه معلم و مدرسه.
8- توقف واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی با شکل و ساختار فعلی.
9- اعلام برنامه‌ای روشن از سوی مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد انگیزه تدریس و تحصیل در میان معلمان و دانش‌آموزان حداکثر طی یک ماه آینده.
10- اعلام برنامه‌ای مدون و روشن و عملیاتی از جانب مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش برای به کارگیری نیروها و مدیران توانمند و جایگزینی آنها با مدیران ناکارآمد و سیاسی.
11- ارائه گزارشی روشن و عملی از سوی مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه تألیف کتب درسی و میزان انطباق آنها با اسناد بالادستی نظام همچون برنامه درس ملی، سند تحول بنیادین، اسناد چشم‌انداز توسعه و اقتصاد مقاومتی ظرف یک ماه آینده.
12- ارائه گزارشی روشن و تحقیقی از میزان موفقیت و عملکرد معاونت اقتصادی آموزش و پرورش و نتایج عملکرد 18 ماهه آن ظرف یک ماه آینده.
13- ارائه و به کارگیری برنامه‌ای با هدف ایجاد زمینه و انگیزه‌های کافی بین معلمان به منظور افزایش اطلاعات و دانش علمی و تربیتی آنها منطبق با سرعت رشد تکنولوژی.


Page Generated in 0/0053 sec