printlogo


کد خبر: 133410تاریخ: 1393/11/20 00:00
کاهوی دزفول در اراضی، شخم زده شد
نابودی محصولات کشاورزی در زمین بی‌تدبیری

کاهو که یکی از محصولات پرفروش کشاورزی در شمال خوزستان به شمار می‌رود، امسال به علت نداشتن بازار مناسب و کاهش قیمت بدون برداشت از سوی کشاورزان دزفولی در زمین‌های کشاورزی شخم زده و نابود شد. به گزارش مهر، امسال کشاورزان دزفولی به علت وعده‌هایی که به آنها داده شد، اقدام به کشت صیفی‌جات بیشتری کردند ولی عدم تحقق وعده‌ها بویژه صادرات این محصول به کشور روسیه باعث بی‌مشتری ماندن و ارزان شدن این محصول شد و کار به جایی رسید که برداشت محصولی مثل کاهو به علت کاهش قیمت به‌صرفه نبود و کشاورزان برای آماده کردن زمین‌های خود برای کشت دوم، مجبور شدند کاهو را با همان شکل شخم بزنند و به عبارتی آنها را نابود کنند. احمد زارعی، رئیس جهاد کشاورزی دزفول در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در شهرستان دزفول سالانه 3 هزار هکتار برای محصول کاهوی معمولی و سالادی زیرکشت می‌رود. نیمه دوم شهریور کشت شروع شده و تا اواخر مهر ماه ادامه می‌یابد. برداشت کاهو در دزفول از نیمه‌های آبان‌ماه آغاز می‌شود و معمولا تا فروردین‌ماه هم برداشت محصول ادامه دارد. وی می‌افزاید: سالانه حدود یکهزار و ۵۰۰ تن کاهو در دزفول برداشت شده و به سایر استان‌های کشور از طریق میدان میوه و تر‌بار شهرستان یا به‌طور مستقیم از سوی کشاورزان حمل می‌شود. با توجه به تجارت کشاورزان، یکی از بهترین کاهوهای کشور در دزفول تولید می‌شود و از شاخص‌های مهم کشت کاهوی دزفول، انجام کشت به‌صورت مکانیزه در فضای باز و هوای آزاد است. وی ادامه می‌دهد: در این شهرستان حدود یکهزار و ۵۰۰ بهره‌بردار داریم. با توجه به اینکه صیفی‌جات بویژه کاهو قیمت متعادلی نداشته و تامین‌کننده هزینه‌های تولید در مزرعه نمی‌شود، کارشناسان جهاد کشاورزی از کشاورزان کاهوکار درخواست می‌کنند در زمان کشت محصول با کمک تشکل‌ها و نظام صنفی کالای کشاورزی، الگوی کشت را رعایت نکرده و متناسب با تقاضای بازار اقدام به کشت محصول کنند تا ضرر و زیان نهایی را متحمل نشوند. ناصر نظرزاده، رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول درباره تولید این محصول می‌گوید: شمال خوزستان یکی از قطب‌های بی‌بدیل در زمینه تولید سبزی و صیفی کشور است. در شمال استان بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن سبزی و صیفی تولید می‌شود که یکی از این صیفی‌جات با تولید عمده کاهو است. نظرزاده با بیان اینکه هزینه تولید کاهو با توجه به افزایش هزینه‌های تولید بالا رفته است، اظهار می‌کند: امسال کاهوکاران ما با تکیه بر تبلیغاتی که برخی از افراد غیرمسؤول انجام دادند و با تصور اینکه شاید صادرات نسبت به پارسال بیشتر باشد، برای صادرات بهتر و بیشتر بویژه برای کشور روسیه، خیلی زود کشت محصولات صیفی را افزایش دادند در حالی که اکنون محصولات صیفی‌ ما با بهترین کیفیت روی دست کشاورزان مانده‌ است، به این دلیل که آنقدر قیمت این نوع محصول پایین است که مقرون به‌صرفه نیست و نمی‌شود برداشت کنیم. رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول عنوان می‌کند: قیمت کاهو پای مزرعه میان ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان است در حالی که اکنون کاهو را نمی‌شود بیشتر از کیلویی
۲۰۰ تومان فروخت. در حال حاضر محصول کلم مشکلات بیشتری نسبت به کاهو دارد زیرا متاسفانه کلم‌ها را به دامداری‌ها می‌فروشیم. رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول می‌گوید: جهاد کشاورزی باید اطلاعات کشاورزان را تقویت کرده و به آنها آگاهی دهد که چگونه کشت کنند. باید پیش‌بینی‌های تمام سال، برای همه محصولات کشاورزی در دسترس باشد. وزارت کشاورزی در تولید و هزینه‌های تولید هیچ نقشی ندارد بنابراین باید در بخش تقویت اطلاعات کشاورزان بهتر عمل کند. در حال حاضر تقویت اطلاعات توسط جهادکشاورزی خوب است ولی کافی نیست. رئیس نظام صنفی کشاورزان دزفول در پایان می‌گوید: در حال حاضر کاهو و کلم استان خوزستان به دلیل عدم بازاریابی مناسب و قیمت پایین روی دست کشاورزان مانده است. اگر می‌خواهیم این وقایع تکرار نشود باید براساس نیاز کشورمان کاهو کشت کنیم. نماینده کاهوکاران و سبزیکاران دزفول و شوش در گفت‌وگو با مهر عنوان می‌کند: سطح زیرکشت نباید به اندازه‌ای زیاد باشد که با مازاد تولید مواجه شویم. در حال حاضر نه‌تنها برای محصول کاهو بلکه برای کلم حتی بیشتر از کاهو با مشکل مواجه شده‌ایم. علی شاه‌فرخیان تاکید می‌کند: با ارسال پیامک توسط نماینده این شهر به کشاورزان توصیه شد سبزی و صیفی بکارید چون با کشور روسیه قرارداد بسته‌ایم و آنها را برای شما صادر می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: اداره بازرگانی نیز با جهاد کشاورزی مکاتبه کرده بود که کشاورزان را به کاشتن بیشتر تشویق کنید. بنابراین جهاد کشاورزی، کشاورزان را به کاشت بیشتر محصولات صیفی‌ تشویق کرد. شاه‌فرخیان بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر کاهو و کلم را به اندازه چندین هزار تن قابل برداشت تا اردیبهشت سال آینده داریم که همینطور در زمین‌های کشاورزی باقی مانده‌اند. وی درباره محصول ذرت این شهرستان می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات کشاورزان این شهر عدم پرداخت پول محصول ذرت خریداری شده توسط دولت است. ذرت را دولت از ما خریده و تاکنون مبلغ کمی را به ما پرداخت کرده ولی متاسفانه باقی پول را پرداخت نمی‌کند. شاه‌فرخیان در پایان یادآور می‌شود: در دزفول اکنون به اندازه نیاز ۳۰۰ میلیون نفر محصولات صیفی‌ داریم. جهاد کشاورزی بود که ما را تشویق کرد ولی هر کشاورز عمده‌کار حدودا بیش از یک‌میلیارد تومان ضرر کرده است.
 

کشاورزان در تولید محصولات خود استفاده آنچنانی نمی‌برند
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: دزفول قطب کشاورزی بوده و عمده فعالیت مردم در حوزه سبزی و صیفی‌جات است. در زمینه کشاورزی متاسفانه با مشکلاتی چون بازار محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی و صادرات آن مواجه هستیم. عباس پاپی‌زاده می‌افزاید: چون زمان برداشت کشاورزان به‌گونه‌ای است که با کاهش قیمت مواجه هستند، پیگیر صنایع تبدیلی، سردخانه، صادرات و بازار داخلی شدیم. تاکنون 3 سفر به کشور روسیه داشته‌ایم و با همراهی وزیر جهاد کشاورزی زمینه‌سازی‌های لازم را برای صادرات انجام دادیم. وی می‌گوید: مشکلی که اکنون برای محصول کاهوی دزفول به‌وجود آمده، در سطح کشور تکراری شده و گریبان بخش کشاورزی را در زمینه بازار محصولات کشاورزی گرفته است. کاهو یک محصول تازه‌خوری بوده و مدت کوتاهی هم فرصت وجود دارد که آن را به بازار برسانیم. اگر این ورود به بازار تا هنگام سرما طول بکشد، کاهو سریع به گل رفته و کیفیت خود را از دست می‌دهد بنابراین کشاورز دیگر نمی‌تواند برای فروش آن را برداشت کند. وی ادامه می‌دهد: چون دولت در بحث مدیریت ورود نمی‌کند کشاورزان هم با اطلاعات کم خود همه به یکباره به سمت کشت یک محصول می‌روند و در زمان برداشت با اضافه تولید مواجه می‌شویم. این اضافه تولید و عرضه باعث می‌شود قیمت کاملا شکسته شده و صرفه اقتصادی را از دست بدهد. رعایت و مدیریت الگوی کشت که باید از طرف وزارت جهاد کشاورزی انجام شود با ضعف شدیدی انجام شده و همین موضوع باعث نابسامانی در بحث تولید می‌شود یعنی زمان برداشت میزان عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد و این باعث ضرر و زیان کشاورزان و شکست قیمت می‌شود.


Page Generated in 0/0056 sec