printlogo


کد خبر: 133431تاریخ: 1393/11/20 00:00
با معرفی رئیس دفتر ریاست‌جمهوری از سوی انصارالله
قوه‌مجریه یمن کار را از سر گرفت

گروه بین‌الملل: تنها 2 روز پس از اعلان بیانیه قانون اساسی یمن، محمود الجنید به عنوان رئیس دفتر
ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد تا قوه مجریه این کشور کار خود را از سر بگیرد.  روز جمعه با اتمام مهلت انقلابیون (با رهبری جنبش انصارالله) در نشستی با برخی گروه‌های یمنی در کاخ ریاست‌جمهوری در صنعا،، بیانیه‌ای تحت عنوان «بیانیه قانون اساسی جدید» یا «بیانیه شماره یک انقلاب» صادر شد که براساس آن، شورایی 5 نفره به نام «شورای ریاستی» مسؤولیت‌های رئیس‌جمهور را برای دوره‌ انتقالی 2 ساله بر عهده گرفت. حال جنبش انصارالله، «محمود الجنید» نماینده خود در کنفرانس گفت‌وگوهای ملی را به عنوان مسؤول دفتر  این شورای ریاستی معرفی کرده که تا زمان انتخاب رئیس‌جمهور جدید با
ساز و کار دموکراتیک وظایف او را عهده‌دار خواهد بود. بدین ترتیب قوه مجریه یمن کار خود را از سر گرفت در حالی که  الجنید وظیفه خطیری در روزهای آتی برعهده دارد. او جانشین «جمال بن مبارک»، رئیس دفتر عبد ربه هادی منصور رئیس‌جمهور مستعفی  یمن شده است که به ظن طرحی کودتایی آمریکایی-سعودی علیه انقلابیون پیش‌تر از سوی کمیته‌های مردمی بازداشت شده بود. انصارالله اعلام کرد که وی مجری یک توطئه خارجی است که هدف آن تقسیم یمن و تبدیل این کشور به یک متروکه است. روابط نزدیک جمال بن مبارک با آمریکا و
رفت و آمدهای زیاد وی به سفارت آمریکا در حدی است که در یمن به فرزند سفارت مشهور شده است. پیش از آن هم انقلابیون یمن «احمد عوض بن مبارک» رئیس دفتر پیشین «عبدربه منصور هادی» را بازداشت کرده‌ بودند و شرط آزادی او را خروج از کشور و کناره‌گیری از پستش اعلام کرده بودند.
چرخش مشاور رئیس‌جمهور مستعفی
در همین حال چرخش سیاسی مشاور رئیس‌جمهور مستعفی یمن که تا چندی پیش علیه انصارالله یمن موضع‌گیری می‌کرد و در مدح رئیس‌جمهور طرفدار آمریکا سخن می‌گفت سیاستمداران جهان عرب را شگفت‌زده کرده است. حمایت «فارس السقاف» - که به داشتن روابط گسترده با سعودی‌ها و غرب شهره بود - از انصارالله در عین حال نشان می‌دهد که جنبش انقلاب سپتامبر یمن که در حال تثبیت پیروزی خود و تشکیل حاکمیت جدید غیروابسته در این کشور است تا چه میزان ریشه‌دار است. السقاف در گفت‌وگو با روزنامه کویتی «السیاسه» آنچه در یمن روی داد، یعنی اعلام بیانیه قانون اساسی و انحلال پارلمان را  نتیجه شکست گروه‌های سیاسی دانست و گفت: «برای یمن بهتر است که حوثی‌ها مسؤولیت کامل امور را برعهده گیرند. پیش از این آنها خواستار مشارکت بودند اما از آنجا که همه با این مساله موافقت نکردند، همه امور به دست حوثی‌ها افتاد و آنها تغییر در قدرت را کامل کردند. اکنون نیز آنها باید مسؤولیت همه چیز را بر عهده بگیرند زیرا صنعا را تحت کنترل خود دارند. اکنون ما به عملکرد آنها چشم می‌دوزیم تا ببینیم موفق خواهند بود یا نه. اما به هر حال این وضعیت بهتر از خلأ قدرت در کشور است.» البته حمایت السقاف از انقلابیون بشدت جبری به نظر می‌رسد و تابع وزش باد است برای همین بعید است که انصارالله چندان روی او در اداره کشور حساب کنند.
شورای امنیت در کنار القاعده یمن
تحریم‌های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه شخصیت‌های انقلابی یمن در حالی است که انقلابیون یمنی لانه‌های تروریست‌های القاعده وابسته به سعودی را در استان‌های مختلف یمن شناسایی و منهدم و ضربات سنگینی بر آنان وارد کرده‌اند. فارس در تحلیلی با این عنوان که «شورای امنیت» در یمن کنار «القاعده» می‌ایستد آورده است که در چنین شرایطی اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه  دو رهبر ارشد حوثی به بهانه تهدید صلح و ثبات کشور و ممانعت از فرآیند سیاسی معنایی جز نجات القاعده ندارد.
 


Page Generated in 0/0072 sec