printlogo


کد خبر: 133435تاریخ: 1393/11/20 00:00
چهارگوشه

اخراج پروفسور مسلمان از آمریکا
دولت آمریکا پروفسور «سامی الاریان» استاد فلسطینی‌الاصل دانشگاه‌های این کشور را پس از ۱۰ سال بررسی پرونده‌اش به دلیل متهم بودن به همکاری با تروریست‌های عامل حادثه 11 سپتامبر از آمریکا اخراج کرد. گفته می‌شود این استاد فلسطینی‌الاصل قرار است به ترکیه عزیمت کند. «سامی الاریان» که از رهبران فکری و فعالان اجتماعی و علمی شناخته شده مسلمانان آمریکا به شمار می‌رود، از سال ۲۰۰۳ در ایالت فلوریدا مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفت. پس از اعتراض او به حکم دادگاه، دادگاه فلوریدا او را مستحق بازداشت ندانست و آزاد کرد اما با گذشت بیش از ۱۰ سال از این پرونده و قرار داشتن «الاریان» در حبس خانگی، دادگاه آمریکا در اقدامی جدید حکم اخراج او را از این کشور صادر کرده است. «الاریان» رهبر و بنیانگذار جنبش اسلامی فلسطین در آمریکاست و از مسلمانان شناخته‌شده و تاثیرگذار در سیاست‌های آمریکا به‌شمار می‌رود که اکنون دولت ایالات متحده به نام مبارزه با تروریسم وی را از کشور اخراج کرده است.

استیضاح وزیر خارجه عربستان
ظرف 2 هفته «سعود الفیصل»  از یک مهره مغضوب شاه جدید عربستان و طایفه سدیری‌ها تبدیل به چهره‌ای بانفوذ‌تر از گذشته در هرم قدرت سعودی‌ها شده است و این تنها یکی از معجزات سفر هفته گذشته اوباما به ریاض با توماری از دستورالعمل‌ها برای سلمان و اطرافیانش بوده است اما وضعیت وزیر خارجه سعودی که دوران نقاهت پس از جراحی را در خارج از کشور می‌گذراند هنوز تثبیت نشده است و به نوشته روزنامه «الوطن» عربستان، اطرافیان شاه جدید دست‌بردار نیستند و با فراخواندن وزیر خارجه عربستان به مجلس مشورتی عربستان به منظور استیضاح او موافقت کرده‌اند. البته هنوز زمان سوال پرسیدن از سعود الفیصل در مجلس مشورتی 36 نفری سعودی‌ها مشخص نشده است و همچنان رایزنی‌ها برای تعیین زمان مناسب ادامه دارد. تغییرات بزرگی که در فاصله آخرین روزهای مرگ عبدالله تا استقرار سلمان به عنوان جانشین او در خاورمیانه بر خلاف سیاست خارجی ریاض صورت گرفته، بشدت باعث نگرانی بخش حاکم آل سعود شده شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که مسائل مربوط به خاورمیانه در صدر موضوعاتی باشد که در جلسه استیضاح سعود الفیصل مطرح خواهد شد.

نگرانی آمریکا از سفر پوتین به مصر
سفر رئیس‌جمهوری روسیه به مصر که امروز انجام می‌شود، نگرانی‌های واشنگتن را درباره میزان پایبندی مصر به ائتلاف با غرب برمی‌انگیزد. روزنامه هاآرتص نوشت: سفر ولادیمیر پوتین به مصر که دوشنبه(امروز) صورت می‌گیرد، هراس واشنگتن را نسبت به میزان پایبندی مصر به ائتلاف با غرب برمی‌انگیزد. در حالی که پوتین در جریان این سفر روی قراردادهای تسلیحاتی تمرکز می‌کند، مصر در تلاش است صادرات گندم روسیه به مصر را که قاهره برای تامین نیازهای خود به صورت گسترده‌ای روی آن حساب باز کرده است، تضمین و قطعی کند.

لغو منع آمدوشد شبانه در بغداد
پس از آنکه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دستور لغو مقررات منع آمدوشد شبانه در بغداد را صادر کرد از نیمه‌شب شنبه پایتخت شاهد عبورومرور و حرکت خودروها در خیابان‌ها بود. با اجرایی شدن این دستور اوضاع در بغداد عادی شده و همچنین برخی فعالان، مسؤولان امنیتی و دولتی به این مناسبت جشنی را در میدان التحریر واقع در مرکز بغداد برگزار کردند. دستگاه‌های امنیتی عراق در بغداد از سال‌ها پیش بعد از نیمه‌شب تا بامداد روز بعد مقررات منع آمدوشد را اعمال می‌کردند.

تظاهرات ضد ناتو در مونیخ
صدها معترض با برگزاری تظاهراتی علیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مونیخ اعتراض خود را نسبت به عملکرد این ائتلاف نظامی در حالی مطرح کردند که مونیخ این روزها میزبان یک نشست امنیتی در سطح بالا بوده است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواهان آن شدند که ناتو از اقدامات تعرض‌آمیز خود دست بردارد و در برخورد با روسیه رویکرد مقابله‌ای نداشته باشد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهایی در حمایت از صلح سر دادند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: نه به ناتو، نه به جنگ.
 


Page Generated in 0/0060 sec