printlogo


کد خبر: 133463تاریخ: 1393/11/20 00:00
سخنگوی ائتلاف «ایرانی آباد»:
«اتاق بخش خصوصی» اقتصاد را احیا می‌کند

سخنگوی ائتلاف «ایرانی آباد» گفت: «اقتصاد دستوری» در درازمدت به منافع ملی لطمه می‌زند چرا که در کوتاه مدت ممکن است پروژه‌ای اجرا شود و اهداف کوتاه مدتی محقق شود اما در درازمدت این کار به صلاح نیست. حمید حاجی‌ابراهیم زرگر در گفت‌وگوی تفصیلی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در اقتصاد اظهار داشت: اقتصاد ما اقتصادی است که بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی در آن فعال است لذا بخش خصوصی براساس قانون اساسی ما نقش مهمی از 3 بخش اقتصادی را عهده‌دار است. قانونگذار برای هدایت و هماهنگی این بخش نهادهایی را تشکیل داده که یکی از آنها اتاق بازرگانی است و این اتاق سیر تحولی خود را گذرانده است. زرگر با اشاره به دلیل حضور این ائتلاف در انتخابات اتاق بازرگانی گفت: علت اینکه ما در این دوره از انتخابات شرکت کرده‌ایم، این است که بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده بهتری کنیم و در حل معضلاتی که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و قیمت پایین نفت پیش آمده است، نقشی سازنده و مثبت ایفا کنیم. سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد تصریح کرد: اتاق بازرگانی خوب، اتاقی است که اطلاع خوبی از ظرفیت‌های اعضا داشته باشد و ما متاسفیم که وضعیت موجود، بخش کوچکی از جامعه عضو اتاق را در یک رابطه تعاملی درگیر می‌کند. به گفته زرگر، جماعت بسیار زیادی از اعضای اتاق شاید برای یک بار هم به اتاق نرفته‌اند و ارتباط‌شان با اتاق صرفا برای اخذ کارت بازرگانی آن هم برای عملیات تجاری‌شان است و این رابطه خوبی نیست. وی ادامه داد: ما فکر می‌‌کنیم در اولین قدم یک اتاق بازرگانی خوب باید اعضای خود را به یک رابطه تعاملی دعوت کند و بتواند ظرفیت‌هایش را بشناسد.
لزوم تعامل بیشتر دولت با اتاق بازرگانی
وی در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد که به عنوان یک بخش خصوصی احساس مسؤولیت کرده و تشکیل ائتلاف دهید، گفت: واقعیت این است که در ائتلاف‌های موجود که سال‌هاست فعالیت می‌کنند، در حقیقت یک جور گرایش‌های تعریف شده خاصی وجود دارد که متأسفانه بخشی از این ائتلاف‌ها و تشکل‌ها رنگ و بوی سیاسی دارند و تحت تأثیر جناح‌بندی‌های سیاسی موجود در کشور شکل گرفتند اما به اعتقاد ما اتاق محل تضارب افکار و محل تعامل اعضا است. وی ادامه داد: اتاق بازرگانی یک نوع پارلمان است و ما در این پارلمان محبوریم ادبیات مناسب به موضوع کار خود را داشته باشیم و همانطور که تجار با کشورهای مختلف، با فرهنگ‌های مختلف و با عقاید مختلف براحتی تجارت می‌کنند در اتاق نیز باید چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود. سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد در ادامه صحبت‌های خود گفت: سعی همه افراد و اعضای شرکت‌کننده در این ائتلاف این است که تجربه خود را از تجارت‌هایی که سال‌ها به‌دست آورده‌اند بتوانند در اختیار سایر اعضا قرار دهند و به طور جدی راه‌حل‌هایی به دولت ارائه دهند.
دولت به بخش خصوصی اطمینان کند
زرگر با اشاره به اینکه دولت باید به بخش خصوصی اطمینان کند و تجربیاتی که بخش خصوصی هزینه آن را از جیب خودپرداخته تکرار نکند، گفت: در گذشته امام با بازار تعامل بسیار خوبی داشتند و بخشی از مأموریت‌ها و مسؤولیت‌های کار را به این بخش سپرده بودند و آنها هم نقش خود را به خوبی ایفا کردند، همچنین در زمان جنگ بخش خصوصی به کمک دولت آمده و کمک‌های مردمی را سامان داده و منتقل می‌کردند و در پشت جبهه نیز همکاری می‌کردند لذا مجموعه بخش خصوصی در اتاق می‌تواند یک فرصت خوب برای دولت و خود اعضا باشد تا با تعامل بیشتر به ارتقای سطح اقتصادی کشور کمک کنند.
«اقتصاد دستوری» پتکی بر سر منافع ملی
زرگر با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی نباید وابسته به افراد سیاسی و دولت باشد، گفت: اگر راهبرد اتاق انباشته کردن تجربیات و تجربیات واقعی و تخصصی باشد، اتاق مرکز خوبی برای مشورت دادن به سایر قوا خواهد بود، چرا که شاید کمتر جایی باشد که همه اعضایش در حوزه عملیات مشغول تجربه کردن هستند لذا این تجربه نباید صرفا در اختیار خود عضو باشد بلکه باید در اختیار نظام قرار بگیرد. وی تاکید کرد: اگر به اندازه کافی به اتاق احترام بگذاریم و جایگاه مستقلش را حفظ کنیم، اتاق می‌تواند جایگاه خوبی برای ارائه مشورت به 3 قوه کشور باشد چراکه بخش خصوصی اتاق برای کارهای خودش مطالعه اقتصادی انجام می‌دهد. وی افزود: امروز شرکت‌های بزرگ دنیا بدون یک امکان‌سنجی مناسب هیچ پروژه‌ای را شروع نمی‌کنند و اگر بازگشت سرمایه خوبی وجود نداشته باشد، در آن پروژه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. زرگر تصریح کرد: متأسفانه هنوز با «اقتصادی دستوری» مواجه هستیم و اقتصاد دستوری در درازمدت به منافع ملی لطمه می‌زند.


Page Generated in 0/0059 sec