printlogo


کد خبر: 133472تاریخ: 1393/11/20 00:00
آغاز ترم پرحاشیه دانشگاه آزاد!

حسین کرمانی: شروع ترم دوم برای دانشجویان دانشگاه آزاد بدون حاشیه نبود و براساس آنچه این روزها در این دانشگاه می‌گذرد باید پاس کردن حواشی هم به عنوان یک واحد ثابت برای دانشجویان در نظر گرفته شود. تجمع اعتراض‌آمیز تعدادی از دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات که از گرانی شهریه‌ها گلایه داشتند و حذف و ادغام 72واحد دانشگاه آزاد که از سوی رئیس این دانشگاه اعلام شد داغ‌ترین حواشی این روزهای دانشگاه آزاد است.
دردسرهای رنگارنگ دانشجویان
این در حالی است که چندی پیش گروه اجتماعی روزنامه «وطن امروز» به دنبال تماس تلفنی تعدادی از دانشجویان دکترا که در واحد علوم تحقیقات و در کلاس‌های 80نفره مشغول به گذراندن واحدهای درسی هستند گزارشی تهیه کرد و مطالبات دانشجویان از مدیران دانشگاه آزاد را منتشر کرد. این دانشجویان که از کیفیت پایین آموزش در کلاس‌هایی که خارج از استانداردهای تعریف شده با مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌شود گلایه داشتند، خدمات دهی نامناسب و شلوغی بیش از حد کلاس‌ها را نتیجه افزایش بدون ضابطه ظرفیت دانشگاه آزاد عنوان کردند. این وضعیت نه‌تنها نارضایتی دانشجویان را در پی داشت بلکه بهارستان‌نشینان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و پس از بررسی و واکاوی هر چه بیشتر آن در نهایت این نوع افزایش ظرفیت را غیرقانونی اعلام کردند. افزایش مبالغ شهریه نخستین خبری بود که دانشجویان هنگام مراجعه به سایت این دانشگاه و انجام انتخاب واحد با آن روبه‌رو شدند. بالارفتن اعداد و ارقام فیش‌های واریزی شهریه و خالی شدن جیب خانواده‌ها تا حدی پیش‌رفت که روز گذشته تعدادی از دانشجویان در اعتراض به این وضعیت مقابل ساختمان علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات به نشانه اعتراض گرد هم آمدند.
شهریه صدای دانشجویان را درآورد
براساس آنچه فارس درباره این تجمع دانشجویی منتشر کرده است تعدادی از دانشجویان در اعتراض به افزایش شهریه‌های ثابت و متغیر و با در دست داشتن  دستنوشته‌هایی با عنوان «اعتراض به افزایش شهریه‌ها» خواستار رسیدگی مدیران دانشگاه آزاد به این موضوع شدند. یکی از مدیران دانشگاه آزاد که برای دقایقی در این تجمع حاضر شد در پاسخ به اعتراض دانشجویان گفت: در شهریه‌ها افزایش صورت نگرفته و ما تنها بخشی از هزینه شهریه متغیر را پیشاپیش گرفته‌ایم و این هزینه را هم حذف خواهیم کرد. دانشجویان که از پاسخ این فرد مسؤول قانع نشده بودند اعلام کردند حذف موقتی این هزینه و دریافت آن در پایان دوره مشکلی را حل نمی‌کند و تا مشکلات شهریه حل نشود ما به تجمع خود ادامه می‌دهیم.
زیاندهی واحدهای دانشگاه آزاد
جالب اینجاست که با وجود افزایش ظرفیت‌ها و گران‌تر شدن شهریه‌های ثابت و متغیر برخی واحد‌های دانشگاه آزاد زیانده اعلام شدند که یا به سمت تعطیلی حرکت می‌کنند یا در واحدی مشابه ادغام می‌شوند. حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمار دقیق و نهایی واحد‌های زیانده دانشگاه آزاد اسلامی به مهر گفت: در مهرماه ۱۳۹۲ تعداد کل واحد‌های دانشگاه آزاد ۴۷۲ واحد بود که اکنون این تعداد به ۴۰۰ واحد رسیده است. وی افزود: ۷۲ واحد دانشگاه یا در واحدهای مادر ادغام شده‌اند، یا تغییر کاربری داده‌اند یا فعالیت آنها پایان یافته است.
شهریه‌ها بالا، کیفیت پایین!
هر چند ترافیک تحصیلی به مقاطع تحصیلات تکمیلی رسیده و نیاز به مرتفع کردن آن بیش از پیش مورد توجه است اما باید این نکته را هم در نظر داشت که افزایش کمی ظرفیت‌ها نباید کیفیت آموزش را زیر سوال ببرد یا اینکه اتکای این دانشگاه به شهریه نباید تا حدی باشد که بسیاری از خانواده‌ها از ثبت‌نام فرزندشان به واهمه بیندازد و شرایط مالی مانع طی مدارج علمی برای داوطلبان شود.
 


Page Generated in 0/0054 sec