تا زمانی که مشکل پوشش بیمهای کشتیها حل نشود و موانع بانکی بین ایران و دیگر کشورها برطرف نشود، لغو تحریم شرکتهای کشتیرانی خاصیت چندانی ندارد. مجتبی خسروتاج، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با ایسنا اظهار داشت: در همان اوایل مذاکرات 1+5 و ابتدای دولت یازدهم، مصوبات اولیهای درباره رفع بعضی تحریمها مطرح و در آن زمان بحث لغو تحریم کشتیرانی نیز عنوان شده بود. وی افزود: از مقررات رفتن کشتیها به هر بندری و بستن آنها به اسکله، داشتن پوشش بیمهای است و این موضوع میتواند برای شرکتهای کشتیرانی مهم باشد در غیر این صورت لغو هر نوع تحریمی مهم نیست. در همین حال مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: اگر صادرات مدیریت نشود رقابت ناسالم باعث ضربه به ناوگان ملی در دریای خزر میشود. علیاکبر غنجی با بیان این مطلب افزود: امضای تفاهمنامه اقتصادی میان ایران و روسیه و ایجاد امیدواری در امکان دسترسی به بازارهای این کشور و همچنین نیاز ایران به غلات و واردات از روسیه باعث روانه شدن ناوگان تجاری با پرچم روسیه به دریای خزر قبل از آغاز یخبندان شد. غنجی ادامه داد: تحریم روسیه پس از مساله اوکراین این کشور را وارد فاز جدیدی از مشکلات کرد. وی با بیان اینکه خشکسالی روسیه و وضع تعرفه بر صادرات گندم نیز از دیگر مشکلات موجود است، افزود: چنانچه صادرات مدیریت نشود رقابت ناسالم باعث ضربه به ناوگان ملی در دریای خزر خواهد شد. وی تاکید کرد: در حال حاضر ارزش واردات آهنآلات به تبع تاثیر از قیمت سوخت و افت قیمت آن در ایران باعث خواب مقادیر بسیار زیادی آهنآلات در بنادر بهخصوص بندر آکتائو شده است. وی تصریح کرد: حجم بالای کشتیها بهدلیل بسته بودن کانال ولگا، توجه را به صادرات باقیمانده در سیمان و کلینکر از ایران به ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و کمی هم روسیه کرده است. بهگفته غنجی، کشتیهای غیرپرچم ایرانی در این شرایط با ارائه قیمتهای غیرمنصفانه، ناوگان ایرانی و ملی را به چالش میکشانند.