printlogo


کد خبر: 133513تاریخ: 1393/11/21 00:00
بی‌رمقی بورس ادامه دارد
6/7 میلیون سهامدار همچنان منتظر تدبیر!

گروه اقتصادی: حال و هوای آخرین روزها و هفته‌های سال ۹۳ برای اهالی بازار سرمایه حاکی از این است که 6/7 میلیون سهامدار نگران در انتظار عملیاتی شدن وعده‌های جدید دولت برای بهبود وضعیت بورس کشورمان هستند. به گزارش مهر، این روزها در حالی نفس بورس تنگ شده و نگرانی‌ها در تالار شیشه‌ای افزایش یافته که رئیس سازمان بورس که حدود ۵۰ روز پیش بر این مسند تکیه زده است، به فعالان بازار امیدواری داده و نوید می‌دهد اقدامات عملیاتی برای رونق دوباره بورس آغاز شده است. این در حالی است که طی چند ماه اخیر نگرانی سهامداران بورسی از وضعیت بازار سرمایه و افت شدید قیمت‌ها شدت گرفته است تا جایی که اخیرا برای پاسخگویی مسؤولان متوسل به اعتراض شدند و البته وعده‌های جدیدی هم از سوی مسؤولان و مدیران بورس به آنها داده شد. تغییرات مدیریتی بازار سرمایه که به نظر می‌رسید به لحاظ روانی ممکن است بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد هم عملا بی‌فایده بود. براساس آخرین آمارهای بورسی که علی صالح‌آبادی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار آن را اعلام کرده بود، تعداد سهامداران بازار سرمایه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر با کد معاملاتی بوده است و این تعداد سهامدار نگران، منتظر عملیاتی شدن وعده‌های دولتی‌ها برای بهبود وضعیت بازار سرمایه هستند. محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار 2 روز پیش گفته بود: در یک‌سال گذشته فضای روانی و نگرانی در بازار سرمایه به دلیل افت آن وجود داشت که با تشدید کاهش قیمت نفت، تغییرات نرخ سنگ آهن و نرخ بهره این وضعیت تشدید شد و در فضایی که بازار دچار چنین نگرانی‌هایی می‌شود اتفاقات عجیبی می‌افتد و همه به دنبال عرضه سریع سهام هستند اما در فضای مثبت با وجود اینکه ممکن است سهمی ارزش نداشته باشد، همه به دنبال خرید هستند. در عین حال، موضوع پالایشی‌های حاضر در بورس و بسته بودن نماد آنها به منظور کیفی‌سازی، مساله دیگری بود که البته تدابیر جدیدی برای آن اعلام شده است. بر این اساس بورسی‌ها به دنبال ایجاد ابزارسازی‌ها و نهادسازی‌های جدیدی هستند تا بتوانند بازار سرمایه را دوباره متعادل کنند، بازار سرمایه‌ای که وضعیت وخیم آن در این روزها باعث شد مجلسیان کارت زردی به وزیر اقتصاد بدهند. علی طیب‌نیا در جلسه مجلس گفته بود: حمایت از بازار سرمایه یک تاکتیک نبوده، بلکه سیاستی راهبردی و بلندمدت است، زیرا اگر پول‌های مردم جذب بازار سرمایه شود، زمینه را برای شفافیت در عرصه اقتصاد افزایش می‌دهد و نقش مهمی در کنترل تورم ایفا می‌کند. وی افزوده است: نتیجه مذاکرات هسته‌ای با آنچه اغلب سهامداران پیش‌بینی می‌کردند منطبق نبود در نتیجه بعضی نمادهای معاملاتی که با خوش‌بینی نسبت به نتایج سریع مذاکرات افزایش یافته بود کاهش یافت. وزیر اقتصاد از تصمیماتی که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک را وارد بازار سرمایه کشور کرد، به عنوان یکی از عوامل روند نزولی شاخص قیمت‌ها نام برده و تصریح کرده است: افزایش قیمت نهاده‌های واحدهای تولیدی مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که تأثیر قابل ملاحظه‌ای در برخی صنایع تأثیرگذار کشور داشت، این علامت را به سرمایه‌گذاران منتقل کرد که تصمیمات اقتصادی می‌تواند دستخوش تغییرات اساسی شده و به سایر صنایع کشور هم تعمیم یابد.
دولتی‌ها به دنبال رفع فضای یأس‌آلود
مدیران بورسی اذعان می‌کنند به دنبال رفع فضای یأس‌آلود حاکم بر بورس هستند و تمام دستگاه‌ها و حتی دولت از معاون اول گرفته تا وزرا و سایر مسؤولان و حتی بانکی‌ها به دنبال بهبود این شرایط بوده و در کمیته‌های تشکیل شده دنبال راهکار هستند. براساس جدیدترین آمارها، حجم معاملات بورس و فرابورس از اول سال تاکنون به بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. بازار سرمایه از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۲۰۱ روز معاملاتی داشته که از این تعداد، شاخص کل تنها ۹۳ روز را با روند مثبت سپری کرده است. البته روند شاخص طی 2 هفته اخیر با حرکتی لاک‌پشتی، روندی صعودی داشته است. از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، تعداد ۱۳۴ میلیارد و ۲۰۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۴۷۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته که این میزان سهام نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ حجم و ارزش واگذاری‌ها به ترتیب ۱۸ و ۴۳ درصد افت داشته است، همچنین شاخص کل نیز از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، ۱۳۴۵۰ واحد کاهش را به ثبت رسانده است.

شاخص بورس به ارتفاع ۶۴ هزار واحد سقوط کرد  
شاخص بورس با افت ۴۴۸ واحدی، به ارتفاع ۶۴ هزار واحد سقوط کرد. به گزارش تسنیم، در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه شاخص بورس با افت 448 واحدی روبه‌رو شد و به ارتفاع 64 هزار و 917 واحدی سقوط کرد. همچنین تعداد 543 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 106 میلیارد تومان در 47 هزار نوبت دادوستد شد و نمادهای معاملاتی وبملت، وبصادر و وتجارت بیشترین اثر منفی را بر شاخص بازار سهام داشتند.
 


Page Generated in 0/0052 sec