printlogo


کد خبر: 133537تاریخ: 1393/11/21 00:00
سهم‌خواهی کاخ سفید از پیروزی آتی ملت عراق در برابر داعش
چرا آمریکا دنبال حذف «العامری» است؟

گروه بین‌الملل:«هادی فرحان عبدالله العامری» فرمانده سپاه مردمی بدر عراق و فاتح آمرلی و دیالی در مدت زمانی کمی بیش از 2 هفته، 2 بار به‌طور جدی مورد سوءقصد تروریست‌ها قرار گرفته، این در حالی است که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بسیار بیشتر از داعش به‌دنبال حذف رئیس سازمان بدر و نماینده مجلس ملی عراق هستند که این روزها به مرد شماره یک مبارزه با تروریسم در بین‌النهرین تبدیل شده. چنانکه العامری بارها تاکید کرده هیچ نیازی به نیروهای بیگانه برای پاکسازی تروریست‌ها ندارد و در ضمن نیروهای او اخیرا از کمک‌رسانی‌های مستقیم هوایی آمریکایی‌ها به داعش پرده برداشته‌اند. اگر آمریکایی‌ها می‌توانند به صورت فیزیکی به داعش کمک کنند پس کمک اطلاعاتی به تروریست‌ها درباره مسیر یا زمان کاروان‌های مقامات کلیدی عراق دور از انتظار نیست.
ارتش و نیروهای مردمی عراق به پیشداری سپاه بدر برای حمله‌ای بزرگ به منظور پاکسازی موصل و الانبار آماده می‌شوند و آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که به شکلی این پیروزی را به نام خود کنند یا با حذف فرمانده بزرگی چون العامری شرایط را طوری رقم بزنند که در آن شریک شوند. این عین تحلیلی است که مهم‌ترین اتاق فکر آمریکا یعنی «رند» (Rand Corporation) حدود ۴ ماه پیش (اکتبر) ارائه داد و دولت آمریکا را تشویق کرد به جای ادامه همکاری با کشورهای حامی تروریسم در منطقه شامات و عراق، بهتر آن است که با توجه به سقوط آزاد محبوبیت اولیه گروه‌های تکفیری در جوامع سنی شهرنشین در کشورهای عربی و بر ملا شدن اهداف اصلی آنها برای مهاجران غربی و عربی که به آنها می‌پیوستند، مستقیما با حکومت‌های مرکزی (عراق و سوریه) در پیروزی نهایی بر داعش ائتلاف کند.  اتاق فکر «رند» (مرکز مطالعات نیروی دریایی آمریکا) دقیقا چنین پیش‌بینی کرده بود: «دولت‌هایی که تاکنون از تکفیری‌ها پشتیبانی کرده‌اند، کمک‌های خودشان را متوقف خواهند کرد. در واقع دیگر نمی‌توانند با به‌کار بردن چنین شیوه‌ای سوریه را شکست دهند و می‌ترسند آنها علیه خودشان (نظیر عربستان) اقدام کنند. در نتیجه راه‌حل در گفت‌وگو با کشورهایی نیست که روی تکفیری‌ها سرمایه‌گذاری کردند بلکه پیروزی قطعی «رژیم» راه‌حل نهایی خواهد بود که ایالات متحده باید با آن شریک شود».اتاق فکر «رند» که به مسائل نظامی اختصاص دارد طی یک سال با چرخش 180 درجه‌ای پیروزی دولت سوریه را از این پس «مطلوب‌ترین گزینش» برای ایالات متحده دانست، در صورتی که سرگونی آن «بدترین وضعیت» محسوب می‌شد. بنا به شواهد اطلاعاتی رند، گروه‌های تروریست در سوریه هرگونه پشتیبانی از سوی اعراب شهرنشین سوری را از دست داده‌اند و از یک سال پیش ریزش تکفیری‌ها دائمی بوده است و ارتش سوریه همچنان روند آزادسازی کشور را پیگیری می‌کند.  قطعا در عراق که برعکس سوریه، غالب جمعیت را شیعیان و کردها تشکیل می‌دهند و تکیه‌گاه بزرگی به نام نیروهای مردمی شیعه وجود دارند، بخت داعش نسبت به شامات به مراتب کمتر است و به همین دلیل شاهد هستیم که بسیاری از داعشی‌ها در حال انتقال به ترکیه هستند تا از طریق فرش قرمز اردوغان با هواپیما به صحرای سینا،شمال آفریقا یا یمن منتقل شوند.  اما از آنجا که آمریکایی‌ها دخالت در عراق را به‌خاطر نزدیکی بسیار آن به ایران در اولویت می‌بینند و ذهنیت داشتن افکار عمومی از سابقه حضور آنها در این کشور دخالت نظامی جدید پنتاگون را در عراق آسان‌تر می‌کند و در عین حال کاخ سفید مجبور نیست برای تعامل با دولت بغداد هزینه‌ای سیاسی به اندازه تعامل با دمشق بدهد- و در حقیقت موضع رسمی 4 سال اخیر خود را نقض کند- بنابراین امروز به دنبال بهانه‌ای برای مداخله مستقیم نظامی دست‌کم به بهانه مشارکت با نیروهای عراقی و کرد هستند و بزرگ‌ترین سد راه سهم‌گیری از شکست آتی داعش در عراق حذف کردن چهره‌های ملی و مستقل مثل العامری است.
حمله بزرگ
 همین هفته گذشته بود که العامری مژده داد پاکسازی موصل و الانبار به عنوان بزرگ‌ترین مناطق اشغال شده توسط داعش سریع‌تر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد صورت خواهد گرفت و البته بدون مشارکت بیگانگان. او به شبکه العالم گفت: «موصل و الانبار را نیز آزاد خواهیم کرد و این گروه‌های مکار(داعش) در خاک عراق شکست خواهند خورد. محال است که این گروه‌ها بتوانند در برابر اراده ملت غیور عراق پیروز شوند، ملتی که دوستدار حسین و علی (علیهما‌السلام) هستند». این قهرمان ملی عراق چند روز جلوتر پیش‌بینی کرده بود که با تحولات پدید آمده در ساختار قدرت عربستان بویژه حذف بندر بن سلطان از ریاست شورای امنیتی سعودی‌ها، داعش بشدت دچار بحران رهبری و حمایت خواهد شد و این سقوطش را تسریع می‌کند. او در حقیقت برای آمریکایی‌ها پیام می‌فرستاد که به‌دنبال راهی برای سهیم شدن در پیروزی‌های اخیر ملت عراق علیه تکفیری‌ها هستند و این پیام را از یک مکان نمادین ارسال می‌کرد. پایگاهی که قبلا اعضای گروهک تروریستی منافقین و مزدوران مستقیم آمریکا در آن مستقر بودند و حالا با پاکسازی منافقین تبدیل به پایگاه نیروهای مردمی سپاه بدر و یک مرکز وحدت ملی علیه اشغال عراق شده است. آن روز در مراسمی که با عنوان «دیاله عاری از تروریست‌ها» در این پایگاه برگزار شد فرماندهان و مسؤولان نظامی و سیاسی عراق نیز تاکید کردند که عراق نیازی به حضور نیروهای بیگانه ندارد. در مقابل هماهنگ‌کننده آمریکایی سیرک ائتلاف ضدداعش اعلام کرده بزودی عملیات زمینی گسترده‌ای در عراق با پشتیبانی 62 کشور انجام می‌شود. «جان آلن» به خبرگزاری رسمی اردن گفته است: «حمله‌ای گسترده و زمینی طی هفته‌های آینده انجام می‌شود. نیروهای عراقی طی هفته‌های آینده برای بازستاندن اراضی این کشور عملیاتی زمینی را آغاز و نیروهای ائتلاف از این عملیات پشتیبانی می‌کنند. 4 پایگاه در الانبار، التاجی، بسمایا و اربیل ایجاد کرده‌ایم و نیروهای ائتلاف در این پایگاه‌ها در حال آموزش نیروهای عراقی هستند».
همچنین تاکید این فرمانده نظامی آمریکایی برای مشارکت عشایر سنی در عملیات پشتیبانی ‌صرفا برای توجیه طرح تفکیک مذهبی ارتش عراق در قالب آموزش عشایر سنی است.  حتی اگر این بار آمریکایی‌ها واقعا قصد جمع کردن بساط داعش را داشته باشند، فاش‌گویی‌شان از ابعاد عملیات بزرگی که پیش‌تر فرماندهان عراقی وعده‌اش را داده بودند خود به اندازه اصرار آنها در سهم‌خواهی از عملیات بزرگ علیه داعش جالب توجه است. «جان آلن» به‌طرز کودکانه‌ای در پایان حرف‌هایش اصرار می‌کند که نیروهای خارجی در عملیات یادشده حضور خواهند داشت و تاکید می‌کند که بزودی برای افزایش مشارکت در ائتلاف بین‌المللی که شامل 62 کشور است، به شرق آسیا می‌رود.  اما آیا با عملیات پیروزمندانه قریب‌الوقوع ارتش و نیروهای مردمی عراق با فرماندهی قهرمانانی چون هادی العامری، آمریکا و شیوخ عربی متحدش غنیمتی خواهند برد و چیزی برای جشن گرفتن خواهند داشت؟

سوءقصد‌های متوالی ناکام به فرمانده سپاه بدر عراق
در همین راستا، منابع امنیتی عراقی، دیروز از تلاش ناکام تروریست‌های دست پرورده آمریکا برای ترور رئیس سپاه بدر در عراق خبر دادند و گفتند عناصر تروریستی گروه داعش عصر یکشنبه به کاروان خودروی حامل هادی العامری در جنوب کرکوک حمله کردند که وی از این حمله جان سالم به‌در برد اما یکی از محافظانش در این حمله کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند. این دومین باری است که رئیس سازمان بدر هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرد. در همین حال، هادی العامری، دیروز در سخنانی تأکید کرد نباید به سراب ائتلاف بین‌الملل برای بیرون راندن داعش از عراق اعتماد کرد. وی افزود: کسانی که کوبانی را از داعش پس گرفتند کردها بودند نه ائتلاف بین‌الملل بلکه ائتلاف در اطراف شهر کوبانی قرار داشت و همانگونه که اعضای ائتلاف بین‌المللی فلوجه را در سال 2006 به ویرانه تبدیل کردند و به عراقی‌ها تحویل دادند هم‌اکنون نیز کوبانی را به ویرانه تبدیل کرده‌اند. هادی العامری در همین حال خواستار وحدت و یکپارچگی کردها و کنار گذاشتن اختلافات شد. براساس این گزارش، هادی العامری که به حاجی العامری در میان همرزمانش معروف است، همواره به همراه پسرانش در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات نظامی‌جهت آزادسازی مناطق مختلف بویژه در صلاح‌الدین، سامرا، العوجه و آمرلی شخصا حضور داشته است. عناصر داوطلب می‌گویند حضور شخص ‌هادی العامری در مبارزات، پشتیبان معنوی قوی برای آنهاست و روحیه اعتماد آنها به فرماندهان میدانی را تقویت می‌کند. مردم عراق العامری را یکی از معدود سیاستمداران عراقی می‌دانند که از دنیای سیاست و از میان محافظان و نگهبابان خود خارج شده و با پشت سر گذاشتن تمام ‌مناصب مادی با پوشیدن لباس نظامی‌ به عرصه مبارزه بر ضد تروریسم وارد شده است.
 


Page Generated in 0/0050 sec