printlogo


کد خبر: 133549تاریخ: 1393/11/23 00:00
میلیون‌‌ها ایرانی در روز 22بهمن در پاسخ به گستاخی‌های مقامات آمریکایی، خواستار حفظ حقوق هسته‌ای، لغو همه تحریم‌ها و صیانت از عزت ملی در مذاکرات شدند
مشت ملت روی میز

گروه سیاسی: مردم ایران دیروز در سراسر پهنه خاکی این سرزمین دست‌های خود را مشت کرده و بر میز مذاکرات هسته‌ای زدند تا به آمریکایی‌ها نشان دهند چه کسانی دست بسته‌اند. راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن امسال بار دیگر عمق تاثیر کلام رهبر انقلاب در جان ملت را نشان داد. به گزارش «وطن امروز»، دیروز همه جا یکپارچه صدای مرگ بر آمریکا بلند بود. از غرب تا شرق کشور، از شمال تا جنوب مردم در میان باد و باران و خاک، عهد ناگسستنی خود با انقلاب را تجدید کردند. مرگ بر آمریکای امسال اما بازهم نسبت به قبل تفاوت‌های ویژه‌ای داشت. امسال مردم ایران دقیقا در شرایطی که آمریکایی‌ها مردم ایران را دست‌بسته خوانده بودند و در صدد ایجاد باتلاقی در جریان مذاکردات هسته‌ای بودند در لبیک به روشنگری رهبر انقلاب و پرده‌برداری از نیات حقیقی طرف مقابل در مذاکرات، ضربه متقابل خود را به دشمن وارد کردند. مذاکره با عزت، توافق نکردن بهتر از توافق بد، توافق خوب یک‌مرحله‌ای و موافقت با توافقی که همه حقوق و منافع ملی کشورمان را در نظر بگیرد از محوری‌ترین موضوعاتی بود که روز گذشته مردم ایران اسلامی در شعارهای خود به آنها تاکید کردند. اما در میان سیل خروشان جمعیت در اقصی نقاط کشور، حضور مردم خوزستان در شرایطی که وضعیت آلودگی به علت وجود ریزگردها در هوا چند ده‌برابر متوسط آن است، چشم‌نوازی می‌کرد؛ حضوری پرشورتر از همیشه و با همراه داشتن پلاکاردهایی که نشان از عمق علاقه آنها به نظام اسلامی است. خوزستانی‌ها تاکید کردند چه زمین‌شان خونی باشد و چه خاکی تا پای جان از انقلاب دفاع می‌کنند. مردم غیور این خطه از کشورمان در شعارهای خود از دستور اخیر رهبر انقلاب برای پیگیری وضع آلودگی هوا که نهایتا با ورود ایشان منجر به تشکیل کارگروه ویژه شد، تشکر کردند.  اما راهپیمایی روز گذشته مردم تهران نیز باشکوه‌تر از گذشته همه چشم‌ها را خیره کرد. این شکوه و عظمت در سراسر کشور که در بیش از 1000 شهر و شهرستان و 5000 روستای سراسرکشور برگزار شد  تا حدی بود که برخی رسانه‌ها یوم‌الله 22 بهمن امسال را  باشکوه‌ترین «ضربه متقابل» مردم ایران به دشمنان در طلیعه فجر  37 نامیدند.  به گزارش فارس، مردم همیشه در صحنه تهران دیروز از ساعت 9 صبح از مسیرهای ده‌گانه به سوی میدان آزادی حرکت کردند. علاوه بر حضور مسؤولان کشوری و لشکری و 400 میهمان خارجی از 30 کشور جهان، امسال بیش از 265 خبرنگار خارجی و 1500 خبرنگار، عکاس و عوامل تصویربرداری و خبری داخلی (در تهران) و بیش از 2800 خبرنگار، عکاس و تصویربردار در همه استان‌های کشور و اکثر شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی از جمله 350 گروه خبری و همه شبکه‌های برون مرزی و جام جم در تهران و همه شبکه‌های استانی کشور در مسیرهای راهپیمایی، مراسم 22 بهمن را در سراسر کشور، پوشش خبری ـ تصویری دادند. وجود نمایشگاه‌های متعدد و برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز در حاشیه راهپیمایی روز گذشته برقرار بود. همچنین جمعی از راهپیمایان که از حوالی چهارراه ولیعصر وارد خیابان انقلاب شدند ماسک‌هایی روی صورت خود گذاشته بودند. این افراد دستنوشته‌هایی به دست گرفته بودند که روی آن نوشته شده بود؛ «دولت به یاری مردم خوزستان بشتابد».
ظریف: توافق یک‌مرحله‌ای را دنبال می‌کردم
اما یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که روز گذشته و در راهپیمایی مردم تهران چشمگیر بود، تاکید سیاسیون بر انجام یک‌مرحله‌ای توافق هسته‌ای بود به گونه‌ای که حتی وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی هم گفت در مذاکرات هسته‌ای دنبال توافق یک مرحله‌ای بوده است. محمدجواد ظریف صبح دیروز در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن شرکت کرد. به گزارش تسنیم، ظریف در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توافق یک مرحله‌ای با گروه 1+5 اظهار داشت: دیدگاهی که بنده در مذاکرات دنبال می‌کردم، همین بود و خوشحالم که نظر مقام معظم رهبری نیز همین است. وی با تاکید بر اینکه رسیدن به توافق مستلزم اراده طرف مقابل است، در جواب به این سوال که «آیا تا پایان سال جاری توافق حاصل می‌شود یا خیر؟» گفت: رسیدن به توافق مستلزم اراده سیاسی طرف مقابل است و اگر این اراده باشد هم‌اکنون می‌توان توافق کرد اما اگر طرف مقابل اراده نداشته باشد 10 سال هم مذاکره کنیم، به نتیجه نمی‌رسیم. وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که حمایت مقام معظم رهبری و مردم چه کمکی به شما در مذاکره می‌کند؟ تصریح کرد: خوشحالیم که مردم خوب ما همواره در کنار تیم مذاکره‌کننده بودند و وام‌دار مقام معظم رهبری هستیم. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم در گفت‌وگو با فارس در مسیر راهپیمایی 22 بهمن گفت: امروز روز عید ما است، با اینکه در تقویم ذکر نشده، ولی 22 بهمن عیدی بالاتر از نوروز است. وی افزود: امروز روزی است که عزت‌مان را حفظ کردیم و قدرت و استقامت خود را نشان دادیم. امروز روز مقاومت در برابر تهدیدها است. وی با بیان اینکه تکلیف تیم هسته‌ای را مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند، گفت: مذاکرات باید در یک جلسه و یک برنامه انجام شود تا نتوانند ما را دور بزنند، حرف ما در مذاکرات روشن است. آیت‌الله هاشمی شاهرودی، عضو مجلس خبرگان هم در مسیر راهپیمایی 22 بهمن در جمع خبرنگاران در رابطه با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: تیم هسته‌ای با قدرت بیشتری برای مذاکره می‌رود و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری زیر بار حرف استکبار نمی‌رود و حق ملت را حفظ می‌کند. هاشمی شاهرودی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در انجام مذاکرات یک‌مرحله‌ای گفت: مذاکرات یک مرحله‌ای درست است زیرا اگر مذاکرات در چندمرحله صورت گیرد استکبار با نیرنگ سعی می‌کند از راه‌های مختلف مانند برنداشتن تحریم مسائلی را برای ما ایجاد کند. رئیس شورای مرکزی موقت حزب ندای ایرانیان گفت: فرسایشی شدن مذاکرات برخلاف منافع ملی ایران است. همچنین صادق خرازی با حضور در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن ماه ‌با اشاره به یک توافق خوب بین ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: ما اهداف و منافع‌ مشترکی داریم چرا که ایران دارای یک موقعیت منطقه‌ای و قدرت‌ ژئوپلیتیکی است، دوطرف منافعی دارند که در چارچوب‌ منافع مشترک‌شان‌ می‌توانند یک توافق‌ خوب را عملیاتی کنند‌. وی افزود: یک توافق خوب باید اهداف و منافع‌ 2 کشور را تامین کند، یک توافق خوب،‌ توافقی است که منافع طرفین در آن گنجانده شود، اینکه توافق‌مان در مذاکرات بخواهد در چند مرحله و فرسایشی پیگیری شود مخالف تصمیم ملی و مخالف منافع ملی ملت ایران خواهد بود لذا مذاکرات قطعا باید در یک مرحله پیگیری شود.
رضایی: توافق سیاسی یک شکلات است
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در جمع راهپیمایان تهرانی حضور یافت و درباره توافق یک‌مرحله‌ای توضیحاتی داد. رضایی اظهار داشت: باید سریع‌تر مذاکرات به نتیجه برسد و مسائل مربوط به تولید کشورمان که در بلاتکلیفی قرار دارد زودتر مشخص شود. رضایی افزود: توافق سیاسی یک شکلات محسوب می‌شود و مسائل ما را خیلی حل و فصل نمی‌کند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: البته درباره مذاکرات هسته‌ای به اندازه کافی صحبت شده است و نقاط اختلاف توافق روشن است. وی با بیان اینکه نباید بیش از این وقت تلف کرد، گفت: اگر مذاکرات سریع‌تر به توافق برسد، مسائل مربوط به تولید داخلی سریع‌تر مشخص می‌شود.
قطعنامه راهپیمایی سراسری یوم‌الله22 بهمن‌ماه
در پایان راهپیمایی سراسری یوم‌الله22 بهمن‌ امسال، قطعنامه پایانی در جمع راهپیمایان مردم تهران در میدان آزادی قرائت شد. در بخشی از این قطعنامه آمده است: من حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، تنها راه دستیابی به توافق هسته‌ای را پذیرش حقوق مسلم ملت ایران در حفظ ظرفیت و توسعه مطمئن زیرساخت غنی‌سازی برای تأمین نیازهای کشور و لغو همه‌جانبه تحریم‌های اعمال‌شده همزمان با اعلام توافق فراگیر می‌داند و از مذاکره‌کنندگان می‌خواهد خطوط قرمز تعیین‌شده توسط مقام معظم رهبری و نکات مطرح‌شده در سخنرانی اخیر معظم‌له بویژه محفوظ‌ماندن تکریم، حرمت و پیشرفت ملت ایران و توافق یک مرحله‌ای غیر قابل تفسیر و تأویل را در فرآیند مذاکرات به‌عنوان منشور تأمین حقوق هسته‌ای ایرانیان، به‌طور جدی و دقیق رعایت نمایند.
روحانی: هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست
حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در جمع راهپیمایان تهرانی در میدان آزادی ضمن گرامیداشت یوم‌الله 22 بهمن به سخنرانی پرداخت. روحانی اظهار داشت:  ما استقلال را آسان به دست نیاوردیم تا آسان از دست بدهیم، استقلال به معنای بیگانه‌ستیزی و بیگانه‌هراسی نیست. استقلال به معنای آن است که ما روی پای خود ایستاده‌ایم، اراده مردم حاکم است و نخواهیم گذاشت هیچ ابرقدرتی در اراده ملی ملت بزرگ ایران تاثیر بگذارد. روحانی خاطرنشان کرد: ما در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم در پای میز مذاکره هم از استقلال‌مان دفاع کرده‌ایم و دفاع خواهیم کرد؛ آن روز که در میدان جنگ رزمندگان ما می‌جنگیدند پشت‌جبهه همه مردم پشتیبان رزمندگان در جبهه‌های نبرد بودند، هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست. امروز هم آنها که در میدان دیپلماسی مشغول مبارزه هستند همه ملت بزرگ ما و راهبر بزرگ این انقلاب از این جبهه پشتیبانی می‌کنند.
رئیس‌جمهور: اگر راست می‌گویید به تحریم ایران ادامه دهید
حسن روحانی در ادامه سخنان خود به این ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه تحریم ایران را پای میز مذاکره آورده پاسخ داد و آن را دروغ خواند. وی گفت: اینکه می‌گویند ایران به خاطر تحریم‌ پای میز مذاکره آمد، دروغ می‌گویند؛ اگر فکر می‌کنید ایران به خاطر تحریم تسلیم شده چرا به تحریم ادامه نمی‌دهید، دروغگویی را کنار بگذارید فکر نکنید ملت ایران از فشار و تحریم می‌ترسد. رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت با توزیع بنزین و گازوئیل استاندارد از رشد آلودگی کم کرده است همچنین سهم سوخت نیروگاه‌ها از 46 درصد به 36 درصد کاهش یافته است که این امر موثر بوده و بیش از 2 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کردیم و باید در زمینه ریزگردها مقابله کنیم اما این کار بزرگی است و کوتاه‌مدت نیست چراکه ریزگردها از کشورهای همسایه به شهر و کشور ما می‌رسند و دولت سعی دارد با تلاش همسایه غربی یک برنامه بلندمدتی را برای مقابله با ریزگردها انجام دهد.
روحانی: هم چرخ سانتریفیوژها خواهد چرخید
و هم اقتصاد کشور
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر موضوع چرخش سانتریفیوژها و چرخ کارخانجات را مطرح کرد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:  جمهوری اسلامی ایران به تعهد خود در برابر ملت ایران برای پیشرفت و همچنین برای متعهد ماندن به آرمان‌های انقلاب خود پایبند خواهد بود و همانطور که این دولت از ابتدا اعلام کرده است هم چرخ سانتریفیوژها
خواهد چرخید و هم اقتصاد کشور و دولت به این رویه و تعهد خود ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهور اظهار داشت: می‌دانید دولت جمهوری اسلامی ایران در یک‌سال گذشته با قدم‌هایی که با همت مردم برداشته است، ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را برای جهانیان روشن کرده است که منطق ایران در برابر دیگران و بیگانگان و غرب همان منطق نامه امام به گورباچف و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب است.
 

لاریجانی: کلیات و جزئیات مذاکرات در یک‌مرحله می‌تواند به تصویب برسد
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جمع راهپیمایان مردم پرشور اصفهان حضور پیدا کرد. به گزارش فارس، علی لاریجانی،  رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی تاکید کرد: آمریکا و کشورهای 1+5 در صورتی که از 2 چیز پرهیز کنند می‌توانند به توافق برسند، یکی اینکه مبنای توافق باید مقررات بین‌المللی باشد و دیگر اینکه کشورهای آمریکایی به دنبال فریب‌کاری و وضع ضوابط خاص نباشند که ملت به این شگردها آشناست و جواب رد به آن می‌دهد. وی تصریح کرد: این کشورها به دنبال این نباشند که در مذاکرات، نیاز خود را به عنوان نیاز ایران به ما بفروشند که این کالا در ایران خریدار ندارد و ما بهتر از شما به شرایط منطقه آگاه و از نیازهای شما مطلع هستیم.وی تصریح کرد: بنای ایران وقت‌گذرانی در مذاکرات نیست، کلیات و جزئیات مذاکرات در یک مرحله می‌تواند به تصویب برسد و ملت ایران زبان زور را با صلابت پاسخ می‌دهد.


Page Generated in 0/0555 sec