printlogo


کد خبر: 133563تاریخ: 1393/11/23 00:00
اخبار کوتاه

گوشت قرمز و مرغ گران شد
بانک مرکزی تغییرات قیمت خرده‌فروشی 11 قلم کالا را در تهران در هفته منتهی به 17 بهمن اعلام کرد که براساس آن قیمت 7 قلم کالا نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش، 2 قلم کاهش و 2 قلم نیز ثابت ماند. به گزارش مهر و براساس این گزارش، قیمت میوه‌های تازه نسبت به هفته مشابه ماه قبل 10 درصد و گوشت مرغ 4/18 درصد افزایش و قیمت سبزی‌های تازه نیز 2/17 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این هفته در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل 2/3 درصد افزایش داشت و بهای دیگر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ هم معادل 1/1 درصد کاهش و شانه‌ای 8200 الی 10500 تومان فروش می‌رفت. در گروه حبوب هم بهای نخود معادل 2/0 درصد و عدس 6/0 درصد افزایش ولی قیمت دیگر اقلام این گروه بین 5/0 درصد تا 7/4 درصد کاهش داشت. قیمت سیب قرمز تخم لبنان معادل 1/0 درصد و انار 3/4 درصد افزایش ولی بهای دیگر اقلام این گروه بین 3/1 درصد تا 2/4 درصد کاهش یافت. در این هفته بهای گوشت گوسفند معادل 2/2 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 9/0 درصد و گوشت مرغ 8/8 درصد افزایش یافت.
عرضه برنج داخلی با کدرهگیری
برنج داخلی از سال 1394 به طور کامل در بسته‌بندی و با شناسنامه و کدرهگیری عرضه خواهد شد. جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه کیفیت برنج داخلی از برنج‌های وارداتی بیشتر و این موضوع مورد تایید همگان است، به رادیو اقتصاد گفت: این طرح از اول مهر امسال آغاز شده و در استان گلستان اجرایی شده است. علیزاده‌شایق افزود: خوشبختانه کارخانه‌داران بزرگ و بازرگانان عمده برنج داخلی از این طرح استقبال کرده‌اند که به سلامت توزیع و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان کمک خواهد کرد و اگر مشکلی هم پیش‌ آید می‌توان کنترل، بررسی و جبران کرد. به تأکید وی این طرح باعث می‌شود از عرضه فله‌ای و غیرقابل تایید برنج داخلی در پشت وانت‌ها و در حاشیه شهرها بویژه شهرهای شمالی پرهیز شود. علیزاده‌شایق ادامه داد: هزینه تمام شده بسته‌بندی و ارائه کدرهگیری در مقایسه با قیمت تمام شده تولید برنج اندک است و با این طرح و دیگر طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای می‌توانیم جایگاه برنج داخلی را در سبد خانوارها تثبیت کنیم. وی افزود: درباره کیفیت و خلوص برنج فله‌ای تضمین نمی‌دهیم.
ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی تعیین قیمت نان
شیوه‌نامه تعیین قیمت انواع نان پس از بررسی‌های کارشناسی تصویب و برای اجرا به اصناف ابلاغ شده است. داوود موسوی، مدیر کل دفتر بررسی و تعیین قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تشریح نحوه نرخ‌گذاری انواع نان در نانوایی‌ها گفت: هدف این شیوه‌نامه تعیین ضوابطی درباره ارائه وحدت رویه در تعیین قیمت نان در سراسر کشور است تا از  بروز تخلفات از قبیل گرانفروشی و کم‌فروشی جلوگیری کنیم. موسوی با بیان اینکه محاسبه همه عوامل موثر در تعیین قیمت نان از دیگر موضوعات مورد توجه در این شیوه‌نامه است، افزود:  این شیوه‌نامه می‌تواند مبنای محاسبه قیمت نان  در کشور باشد و همچنین نظارت را بهتر و از بروز برخی تخلفات پیشگیری کند. وی در ادامه میزان مصرف هر یک از مواد اولیه در تولید یک قرص نان در این شیوه‌نامه را براساس استانداردهای تعریف شده و نظرات اتحادیه‌های ذی‌ربط دانست و اظهار داشت: مبنای احتساب هزینه‌های حقوق و دستمزد در این واحدها نیز طبق اسناد و مدارک مثبت و حداکثر تا سقف میزان دستمزد تعیین شده توسط مراجع قانونی است.
فروش پساب تصفیه شده  به کشاورزان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران با بیان اینکه سال آینده ۱۵ مجتمع آبرسانی احداث و ۳۰ مجتمع آبرسانی نیز مهندسی دوباره می‌شود، گفت: آماده امضای تفاهمنامه برای فروش پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی به بخش کشاورزی و صنعت هستیم. رضا پوررجب در گفت‌وگو با فارس افزود: در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مطالعه مهندسی دوباره و چگونگی توسعه مجتمع‌های آبرسانی در راستای تامین آب روستاهای 2 استان تهران و البرز با در نظر گرفتن شرایط خاص تهران و البرز پیش‌بینی شده است. پوررجب در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای فروش پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی همانند تصفیه‌خانه‌های شهری وجود دارد، گفت: بخشنامه‌ای در وزارت نیرو  هست که براساس آن پساب این تصفیه‌خانه‌ها به فروش برسد بنابراین ما آمادگی داریم تفاهمنامه‌ای با بخش کشاورزی و صنعت برای این منظور امضا کنیم. وی افزود: در حال حاضر در استان تهران 30 مجتمع آبرسانی روستایی داریم. به گفته پوررجب در کل کشور 26 هزار روستا داریم که 46 روستا دارای طرح و شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند.


Page Generated in 0/0054 sec