printlogo


کد خبر: 133567تاریخ: 1393/11/23 00:00
افزایش بی‌سابقه گرد و خاک در اهواز وارد فاز تازه‌ای شد
چنبره گرد و خاک بر هوای اهواز
دستور رهبر انقلاب برای بررسی فوری وضعیت اهواز

گروه اجتماعی: این روزها جریان زندگی در استان‌های جنوب غرب و غرب کشور شرایط عادی ندارد و گرد و خاک به‌پاخاسته ناشی از کم‌توجهی مدیران به مشکلات زیست‌محیطی این منطقه روند زندگی ساکنان این مناطق را فلج کرده است. هنوز چند روزی از خاک‌آلود بودن هوای استان خوزستان نگذشته بود که موج گرد و خاک دامنه فعالیت خود را تا استان‌های شمال غربی کشور به پیش برد و مدارس و ادارات برخی از شهر‌ها را به تعطیلی کشاند. این در حالی است که تهدید سلامت شهروندان و مختل شدن جریان زندگی روزمره از یک سو و انجام نگرفتن اقدامات عاجل و فوری برای رفع این مشکل باعث شد رهبر انقلاب برای بررسی و رفع معضل گرد و خاک در این نواحی به صورت ویژه به دولت دستور دادند و تاکید کردند که با تشکیل جلسه‌ای با حضور تمام مدیران مرتبط با موضوع تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجلی برای رفع مشکل اتخاذ شود.
تشکیل جلسه اضطراری دولت
در پی تاکید مقام معظم رهبری جلسه اضطراری برای رسیدگی به بحران هوای استان خوزستان عصر سه‌شنبه به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، نفت راه و شهرسازی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان هواشناسی برگزار شد.همچنین جهانگیری در این جلسه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری و رسیدگی سریع به وضعیت هوای استان خوزستان، هدف از تشکیل این جلسه را تصمیم‌گیری برای اقدامات فوری در جهت مهار بحران ریزگردها و پیامدهای ناشی از گرد و غبار در استان خوزستان عنوان کرد و افزود: دولت برای رسیدگی و حل این موضوع هیچ محدودیتی در اعتبارات و منابع مالی قائل نیست.
درخواست جهانگیری از مدیران
علاوه بر این معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه از استاندار، ستاد مدیریت بحران کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست، جمعیت هلال احمر و سایر نیروهای امدادی خواست با حداکثر توان این موضوع را دنبال کنند.
وزیر بهداشت نماینده ویژه رئیس‌جمهور
از دیگر موضوعاتی که در این جلسه و برای پیگیری معضل گردوخاک در خوزستان تصمیم‌گیری شد تعیین نماینده رئیس‌جمهور برای سفر به این استان و بررسی مشکل از نزدیک بود تا در جلسه یکشنبه هفته آینده هیات دولت گزارشی از وضعیت این استان ارائه دهد که جهانگیری از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور و با اختیارات کامل به همراه شماری از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، سفری به استان داشته باشد و از نزدیک وضعیت را بررسی کرده و گزارش آن را در اختیار دولت قرار دهد.
آماده‌باش نیروهای امدادی و درمانی
در ادامه این جلسه مقتدایی، استاندار خوزستان از طریق تماس تلفنی آخرین وضعیت هوای استان را برای اعضای جلسه تشریح کرد و با اشاره به آماده‌باش همگانی نیروهای امدادی و درمانی، گفته است: گروه‌های امدادی و اورژانس استان آماده خدمات‌رسانی و کمک به مردم هستند و تاکنون در چند نوبت ماسک تنفسی و شیر میان مردم توزیع شده است.علاوه بر این وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست با اشاره به آمادگی اورژانس بیمارستان‌ها و اورژانس‌های سیار در استان خوزستان، اعلام کرد این وزارتخانه همه امکانات خود را برای رفع این مشکل به‌کار خواهد گرفت و هرکمبودی را در اسرع وقت برطرف خواهد کرد.
ابتکار و وعده رفع مشکل ساکنان نواحی غربی
در این جلسه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز از برگزاری جلساتی برای تعیین راهکارهایی در جهت رفع مشکل گرد و غبار در استان‌های غربی کشور خبر داد و یادآور شد: تکالیف و وظایف هر دستگاه برای این موضوع مشخص شده و یک بسته پیشنهادی تدوین شده که در نخستین جلسه هیات وزیران برای تصویب ارائه خواهد شد.ابتکار اظهارداشت: با تهیه و نهایی شدن برنامه‌های کوتاه و بلندمدت دستگاه‌های اجرایی کشور در این زمینه و تخصیص بودجه لازم، نتیجه اقدامات انجام شده به صورت مرتب به اطلاع مردم خواهد رسید.
هاشمی جور ابتکار را کشید
جالب اینجاست که شدت گردوغبار، پرواز معصومه ابتکار به استان خوزستان را هم لغو کرد تا دوباره وعده سفر رئیس سازمان محیط‌زیست به این استان محقق نشود. چندی پیش و با بالاگرفتن وضعیت بحرانی استان خوزستان معصومه ابتکار قول داد برای رفع مشکل مردم اهواز وارد عمل شود و سفری به این استان داشته باشد اما تعلل در انجام این سفر اعتراض نمایندگان مجلس را هم در پی داشت و حتی نماینده اهواز عنوان کرد گربه‌سانان برای وی از اولویت بالاتری نسبت به سلامت مردم برخوردار است اما ناکامی وی در سفر به خوزستان همچنان ادامه دارد، چرا که کنسل شدن پروازهای اهواز ابتکار را در تهران نگه داشته است.
اعتراض شهروندان به زبان‌های گوناگون
آلودگی شدید هوا و حجم بالای ریزگردها طی هفته جاری در شهرهای گوناگون جنوب غرب کشور و بویژه اهواز به اوج خود رسیده و به شکل بی‌سابقه‌ای زندگی مردم این استان را مختل کرده است، به‌طوری که در برخی ساعات حتی امکان دید تا چند متری نیز غیرممکن شده است.بسیاری از مردم اهواز و دیگر شهرهای آلوده طی این روزها به شیوه‌های گوناگون اعتراض و ناراحتی خود را از این وضعیت غیرقابل تحمل اعلام کردند و گفتند که امکان و حق نفس کشیدن نیز از آنها سلب شده، شبکه اجتماعی نیز این روزها مملو از صفحاتی است که نشان از اعتراض به نحوه رسیدگی به این معضل دارند. عکس‌های گوناگونی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود که با تصاویر جالب و ابتکاری وضعیت بحرانی اهواز را به تصویر کشیده است. جملاتی مانند به دادمان برسید، راه تنفس نداریم، که بر روی ذرات گردوخاک به جا مانده بر شیشه خودروها یا پنجره‌ها نوشته شده نمونه‌هایی از این اعتراضات است.
رئیس‌جمهور در اینستاگرام
اما به دنبال دامنه‌دار شدن این مشکل و باز شدن پای شبکه‌های اجتماعی به این موضوع، رئیس‌جمهور نیز در صفحه اینستاگرام خود نسبت به طرح این مشکلات واکنش نشان داد. در صفحه اینستاگرام روحانی درباره آلودگی هوای اهواز نوشته است: «با شما هم‌نفسم».
22 بهمن و راهپیمایی در گردوخاک
اما براساس گزارش‌های دریافتی روز 22بهمن‌ماه نیز ذرات گرد و خاک ساکنان استان خوزستان را راحت نگذاشت و راهپیمایی این مردم در گردو خاک بر پا شد همچنین بیشتر شهرهای خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، دزفول و اندیمشک با پدیده گرد و غبار گسترده و کاهش دید مواجه شدند. تا حدی که شعاع دید در شهرهای گوناگون این استان به کمتر از 60 متر رسید و مطابق معمول تمام پروازهای اهواز و آبادان به دلیل پدیده گرد و غبار و کاهش دید لغو شد.
درمان رایگان بیماران تنفسی
وزیر بهداشت که به عنوان نماینده دولت در استان خوزستان حاضر شده است با مشاهده مشکلات مردم در این استان دستور داد درمان بیماران تنفسی به صورت رایگان صورت گیرد.سیدحسن هاشمی در جلسه شورای اداری استان که با حضور استاندار، مدیران ارشد استان، فرماندهان نیروهای انتظامی و مسؤولان سایر دستگاه‌ها برگزار شد، حضور یافت و افزود: دولت مصمم است تا موضوع آلایندگی هوای استان خوزستان را به‌طور جدی پیگیری و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کند. به گفته هاشمی اقدامات انجام شده کافی نیست و باید با سرعت بیشتری با حمایت‌های لازم ادامه پیدا کند و با اطلاع‌رسانی کافی و بموقع درباره ریزگردها به مردم، اقدامات پیشگیرانه جهت سلامت آنان انجام شود. همچنین هاشمی از سفر به عراق در هفته آینده و ایجاد فرصت مناسبی برای گفت‌وگو برای حل مشکل ریزگردها با مدیران عراقی خبر داد.
بسیج 2 هزار امدادگر در خوزستان
این در حالی است که ناصر چرخ‌ساز، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام اینکه تیم‌های امدادی به منظور ارائه خدمات به مردم متاثر از گرد و غبار و ریزگردها در خوزستان، در حال خدمت‌رسانی هستند، از آماده‌باش استان‌های همجوار خوزستان خبر داده است.ناصر چرخ‌ساز که در رأس هیاتی و به دستور رئیس‌جمهور به همراه وزیر بهداشت و درمان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای رسیدگی به مشکلات مردم اهواز به این شهر سفر کرده است در گفت‌وگو با ایسنا بیان داشت: تاکنون میان ۲۲۰هزار نفر از مردم استان خوزستان ماسک و میان ۲۰۰ هزار تن دیگر بروشورهای آموزشی و هشداردهنده درباره ریزگردها توزیع شده است. سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام آماده‌باش ۳۹ تن از امدادگران هلال‌احمر به‌منظور خدمت‌رسانی به مردم، اظهار کرد: همچنین ۲۹ دستگاه آمبولانس نیز برای ارائه خدمت و انتقال افراد متاثر از گرد و غبار به بیمارستان و مراکز درمانی به کار گرفته شده است.
انتظار اهوازی‌ها از دولتمردان
اما آنچه این روزها به‌عنوان یک معضل و به دنبال کم‌توجهی به محیط‌زیست در حال وقوع است براساس اعلام نظر کارشناسان دو تفاوت عمده با موارد مشابه سال‌های گذشته دارد؛ اول آنکه بسیار شدیدتر از سال‌های پیش قدرتنمایی می‌کند و دوم اینکه منشأ آن داخلی اعلام شده است. براین اساس لزوم توجه هر چه بیشتر سازمان محیط‌زیست به پدیده خشکسالی که چشمه‌های تولید گردوخاک را در استان فعال کرده است مورد انتظار خوزستانی‌هاست. بر این اساس لازم است اقداماتی برای کنترل کانون‌های گردو خاک در دستور کار همیشگی سازمان محیط زیست قرار گیرد نه اینکه با فروکش کردن موج گردوخاک مشکل خوزستانی‌ها هم به فراموشی سپرده شود.


Page Generated in 0/0071 sec