بهروز افخمی در نشست فیلم روباه :
خانه سینما در اعلام آرای مردمی سابقه طولانی در تقلب دارد
بهروز افخمی، کارگردان فیلم «روباه» معتقد است خانه سینما در اعلام آرای مردمی سابقه طولانی در تقلب دارد و حذف این فیلم از لیست این آرا، گواه این ادعا است. بهگزارش مهر، بهروز افخمی با بیان این مطلب در نشست خبری که با حضور عوامل فیلم «روباه» در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، درباره کاندیدا نشدن این فیلم در بخشهای مختلف جشنواره گفت: واقعیت این است من از جمله فیلمسازانی هستم که سابقه داوری در جشنوارههای مختلف را دارم و معتقدم کاندیدا شدن یا نشدن یک فیلم نتیجه نظر و سلیقه چند داور است و اگر این داوران کم و زیاد شوند یا تغییر در ترکیب آنها داده شود، مطمئن هستم آرا نیز به شکل بنیادین تغییر میکند. وی افزود: پس در این جشنواره فیلم فجر، تنها یک جشن طولانی در ۱۰ روز است و برای من کاندیدا شدن یا نشدن آثارم هیچ اهمیتی ندارد. این کارگردان عنوان کرد: من از حق خودم میگذرم ولی میدانم برای بچههای گروه، این موضوع کاندیدا شدن مهم بوده است. البته من همه فیلمهای جشنواره را ندیدم و نمیتوانم بگویم در حق فیلم ما احجاف شده یا ما را بایکوت کردهاند. افخمی در ادامه با اشاره به حذف فیلم «روباه» از آرای مردمی گفت: واقعیت این است که خانه سینما در اعلام آرای مردمی سابقه طولانی در تقلب دارد و حذف این فیلم از لیست این آرا گواه این ادعا است. در ادامه پیرهادی، تهیهکننده فیلم «روباه» تصریح کرد: زمانی که طرح یکخطی افخمی را خواندم به نظرم طرح جالبی آمد در واقع موضوع ترور در بستر اجتماعی از جمله موضوعاتی است که به درستی میتوان به آن پرداخت. این تهیهکننده سینما در ادامه به مشاوره گرفتن از برخی کارشناسان انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: در طول مسیر بازنویسی فیلمنامه برای استحکام بیشتر با کارشناسان انرژی اتمی مشورت کردم و همچنین کسانی را که در عملیات جاسوسی حضور داشتند، طی چند جلسه ملاقات کردم که در نهایت فیلمنامه کامل شد، البته افخمی اصرار داشت بخشهایی از فیلمنامه برگرفته از داستانهای واقعی در عملیات جاسوسی باشد. وی درباره منابع مالی فیلم سینمایی «روباه» گفت: بنیاد سینمایی فارابی، سازمان انرژی اتمی و خود من در تولید این فیلم سهیم بودیم. بهروز افخمی در پاسخ به این سوال که آیا با طرح چنین موضوعاتی بازیگران بهراحتی حاضر به بازی در چنین فیلمهایی میشوند، گفت: خیر، زمانی که طرح موضوعات جاسوسی یا امنیتی پیش میآید، بازیگران از حضور در فیلمهایی از این قبیل سر باز میزنند. این تجربهای است که در فیلم «فرزند صبح» و «روز شیطان» برای من اتفاق افتاد اما در این فیلم این شانس را آوردم که نقش حمید مفتون را برای حمید گودرزی نوشتم. وی تصریح کرد: البته بازیگرانی که در این فیلم حضور دارند، از جمله پیشنهادهای من بودند ولی محمد پیرهادی تمایلی به حضور برخی از این بازیگران نداشت و پیشنهاد حضور بازیگران دیگری را میداد.
توصیه «سیدحسن نصرالله» برای ساخت فیلم ابوزینب
علی غفاری، کارگردان فیلم «ابوزینب» ساخت این فیلم را توصیه سیدحسن نصرالله عنوان کرد و گفت: سعی کردیم به اصل موضوع وفادار باشیم و جزءبهجزء مثل حقیقت پیش رویم. به گزارش ایسنا، این کارگردان که در آخرین نشست نهمین روز جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده بود، با بیان اینکه فیلمبرداری بسیاری از صحنهها در مکانهای اصلی صورت گرفت، اظهار کرد: مانند سکانس اصلی فیلم که عملیات استشهادی بود و اجرای چنین صحنهای در فاصله 50-40 متری اسرائیلیها کار بسیار سختی بود، این در حالی بود که مدام به ما هشدار میدادند. مرتضی شعبانی، تهیهکننده این فیلم درباره بودجه ابوزینب آن را حدود 2 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 50 درصد این بودجه توسط لبنانیها و 50 درصد توسط مرکز مستند حقیقت به عنوان موسسهای مستقل و وابسته به رادیو و تلویزیونهای اسلامی تامین شد. غفاری در ادامه مهمترین پیام فیلمش را نشان دادن فرق عملیات استشهادی و انتحاری عنوان کرد و ادامه داد: شاید عملیاتهای اینچنینی در بین جریانهای تکفیری رایج شده و به آنها انتحاری گفته شود. اما خواستیم این تفاوت را نشان دهیم و بگوییم لزوم وحدت در مقابل دشمن مشترک همه مسلمانان چقدر جدی است.