printlogo


کد خبر: 133595تاریخ: 1393/11/23 00:00
مکالمه تلفنی بی‌فایده پوتین و اوباما در آستانه برخورد بزرگ در شرق اروپا
روسیه: جنگ اوکراین را به آسیا می‌کشانیم

گروه بین‌الملل: اخیرا آلکسی پوشکوف، مسؤول روابط بین‌الملل مجلس دومای روسیه در نشستی مشترک با پارلمان اروپایی اعلام کرد که دولت آمریکا وارد مناقشه اوکراین شده تا تضمین‌کننده جنگ باشد. بدین ترتیب خطر جنگ در شرق اروپا هر لحظه جدی‌تر می‌شود. حتی گفت‌وگوی تلفنی سه‌شنبه‌شب باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درباره بحران شرق اوکراین و نشست صلح در مینسک (بلاروس) نتوانست باعث فروکاستن از آتش‌افروزی دوطرفه استقلال‌طلبان روس‌تبار و نظامیان اوکراین شود. اگرچه خبرهایی مبنی بر توافق مجدد دولت اوکراین و جدایی‌طلبان شرق این کشور منتشر شده است ولی بامداد چهارشنبه نمایندگان گروه تماس بحران اوکراین حصول هرگونه توافق بر سر آتش‌بس را تکذیب کردند. خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که نمایندگان روسیه، اوکراین، استقلال‌طلبان اوکراین و سازمان همکاری و امنیت اروپا و همچنین فرستادگان فرانسه و آلمان در شهر مینسک پایتخت بلاروس به توافق رسیده‌اند اما در نهایت این خبر تکذیب شد. این در حالی است که موج حملات و تلفات بشدت در حال افزایش است و آمریکایی‌ها نیز در تلاش هستند با ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین بر آتش معرکه در یکقدمی مرزهای دشمن دیرین‌شان بیفزایند.
تعارفات اوباما و پوتین
پایگاه مجازی راشاتودی با انتشار محتوای گفت‌وگوی تلفنی اوباما و پوتین به نقل از منابع کاخ‌سفید نوشت: «باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به تلفات جانی درگیری‌ها در اوکراین از پوتین خواست فرصت آتی برای نشست فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین درباره حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین را غنیمت بشمارد.  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ارزیابی جامعی از شرایط در جنوب شرق اوکراین ارائه کرد و بر پیشنهادهای ارائه شده از سوی روسیه بویژه در چارچوب آمادگی برای نشست مینسک تاکید کرد. » کاخ کرملین نیز در پاسخ به بیانیه کاخ سفید اعلام کرد: «دوطرف همچنین درباره اهداف حل و فصل مسالمت‌آمیز شرایط وخیم اوکراین بحث و گفت‌وگو کردند.» گفته می‌شود رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا بر اهمیت حل و فصل سیاسی بحران داخلی اوکراین از طریق گفت‌وگو و همچنین پایان دادن به خونریزی‌ها و حمایت از حقوق مشروع تمام شهروندان اوکراین بدون استثنا از جمله شهروندان ساکن جنوب شرق اوکراین بحث کردند اما نه‌تنها این بحث‌ها در نهایت هیچ کمکی به موفقیت نشست یادشده صلح در مینسک نکرد بلکه شواهد میدانی نشان می‌دهد همه اینها در حد تعارف باقی‌مانده و جنگ داخلی اوکراین در حال تبدیل به رویارویی فراگیر روسیه با ناتو در شرق اروپاست.
 وحشت غرب از رزمایش روسیه
در همین حال سایت آنتی‌وار آورده است که تلاش‌های فوری و فوتی سران اروپایی برای برگزاری مذاکرات صلح در اوکراین و همچنین تماس تلفنی اوباما با پوتین ناشی از برآوردهایی بوده است که ناتو از اهداف رزمایش اخیر روس‌ها در نزدیکی اوکراین داشته است و بر این اساس غربی‌ها درصدد پیشگیری از ورود نابهنگام نیروهای روسیه به بهانه دفاع از روس‌تباران این مناطق بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، حدود 2 هزار نیروی یگان ویژه ارتش روسیه از صبح سه‌شنبه در رزمایش جنوب این کشور و شبه‌جزیره کریمه شرکت دارند. این رزمایش نظامی که نزدیک به مرزهای اوکراین آغاز شده، یک ماه ادامه خواهد داشت. بیش از 600 نظامی روس نیز از پایگاه نظامی شبه‌جزیره کریمه در این رزمایش شرکت دارند.  آمریکایی‌ها یکی از ناوشکن‌های بزرگ خود را همزمان با این رزمایش به دریای سیاه فرستاده‌اند و این در حالی است که آخرین حضور ناوگان پیشرفته آمریکا در نزدیکی سواحل کریمه با حمله ایذایی و الکترونیکی یک جنگنده سوخوی روسی دو طرف را تا مرز برخورد برد و به ترک منطقه توسط آمریکایی‌ها انجامید. همچنین مقامات نظامی اوکراین مدعی شده‌اند ارتباطی مستقیم با مانور فعلی همسایه قدرتمندشان در اطراف کریمه و حمله جدایی‌طلبان به مقر فرماندهی ارتش اوکراین در شرق این کشور و همچنین ارسال تجهیزات برای جدایی‌طلبان وجود دارد. این برای نخستین بار است که مقر فرماندهی ارتش در شرق اوکراین در ۷۰ کیلومتری شمال «دونتسک» مورد حمله قرار می‌گیرد. در پی این حمله «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین جلسه پارلمان را قطع کرد تا خبر اصابت موشک‌هایی از نوع «تورنیدو» به مقر فرماندهی ارتش در شرق این کشور را اعلام کند. کی‌یف مدعی است 6 نفر در مناطق مسکونی نزدیک به مقر فرماندهی ارتش کشته شدند اما جدایی‌طلبان از مرگ ده‌ها نظامی اوکراینی خبر دادند.
کری‌های کرملین برای کاخ سفید
اما در کوران کری‌های دو طرف، یک مقام وزارت دفاع روسیه در اظهارنظری عجیب گفت اگر آمریکا اوکراین را تسلیح کند، مسکو آن را اعلان جنگ تلقی می‌کند و این نه‌تنها تنش را در اروپا افزایش می‌دهد بلکه کرملین را وادار به پاسخی نامتقارن علیه واشنگتن و متحدانش در دیگر جبهه‌ها (آسیای شرقی و غربی) می‌کند. به نوشته بیزنس اینسایدر، یوگنی بوژینکسی، ژنرال بازنشسته ارتش روسیه و کارشناس یک انستیتوی پژوهشی در مسکو به جبهه‌های دیگر اشاره نکرده است اما در عوض یک عضو هیات مشاوران وزارت دفاع روسیه که حاضر به افشای نامش نبود به روزنامه روسی مسکو تایمز گفت: «در صورتی که آمریکا به تسلیح اوکراین بپردازد، مسکو به درخواست همیشگی چینی‌ها برای ارائه تکنولوژی‌های برتر دفاعی پاسخ مثبت می‌دهد. این تکنولوژی به چین در ساخت سلاح‌هایی که قادر به ضربه جدی به نیروی دریایی آمریکا است، کمک قابل توجهی می‌کند». اما عجیب‌ترین بخش ادعای این مقام نظامی روس چنین است: «ما می‌توانیم ایران را تشویق به جنگ با عربستان‌سعودی یا حمایت از آنها در این نبرد بکنیم، در این صورت قیمت نفت افزایش بسیاری خواهد داشت». این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده هرگز به آغاز هیچ جنگی علیه هیچ کشوری فکر نمی‌کند. به نظر می‌رسد کرملین به دنبال ایجاد جنگ روانی و هراس میان متحدان کاخ سفید است یا اینکه در جدی‌ترین حالت روس‌ها می‌خواهند تحرکات احتمالی‌شان نظیر طرح بمباران عربستان که پوتین دستور محرمانه آن را سال گذشته صادر کرده است را به گردن ایران بیندازند تا از عواقب حتمی آن شانه خالی کنند.

کمک نظامی میلیاردی آمریکا به اوکراین
در واشنگتن درحالی که اوباما به‌دنبال درخواست مجوز جنگ 3 ساله از کنگره است، سناتورها و نمایندگان به رهبری جمهوریخواهان نومحافظه‌کار کماکان خواستار ارسال سلاح به اوکراین هستند حتی اگر با مشارکت کشورهای خارجی باشد. به گزارش اسپوتنیک، پس از آنکه هفته گذشته سناتورها از دولت خواستند برای کی‌یف سلاح‌های بیشتری ارسال کند، حال اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار مشارکت و همکاری کشورهای خارجی در ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین شده‌اند. البته آلمان و انگلیس تاکنون با این موضوع مخالفت کرده‌اند بویژه آلمانی‌ها و اتحادیه اروپا گفته‌اند این کار به مثابه اعلان جنگ به روسیه و نابودی این قاره است. کمک نظامی به اوکراین از جانب دولت‌های خارجی به ایالات متحده این کمک را می‌کند که حمایت لجستیکی و تجهیزات نظامی و تسلیحات کشنده را به همراه تمرینات آموزشی به اوکراین ارائه کند. در صورتی که این لایحه تصویب شود این قانون جدید مبلغ یک‌میلیارد دلار را تا 30 سپتامبر 2017 برای کمک‌های نظامی و کشنده به کی‌یف و با هدف دفاع از تمامیت ارضی‌اش در برابر مخالفان خارجی اختصاص خواهد داد. براساس مصوبه پیشین کنگره که دسامبر 2014 به امضای باراک اوباما رسید 350میلیون دلار برای تجهیز و مسلح کردن ارتش اوکراین اختصاص یافته بود که اگرچه این مبلغ برای اوکراین تنها برای حمایت تسلیحات غیرکشنده و اقتصادی بوده است اما گفته می‌شود آمریکایی‌ها به صورت غیررسمی طی سال اخیر حدود 10 میلیارد دلار سلاح و تانک به این کشور فرستاده‌اند.


Page Generated in 0/0061 sec