printlogo


کد خبر: 133599تاریخ: 1393/11/23 00:00
خاورمیانه

تعطیلی سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه در صنعا
جشن سالگرد انقلاب یمن
گروه بین‌الملل: چهارشنبه 22 بهمن، مردم یمن همپای مردم  ایران و مصر روز 11 فوریه سالگرد انقلاب نخستشان علیه دیکتاتوری علی عبدالله صالح  در سال 2012 را با برگزاری راهپیمایی‌هایی در چند شهر بزرگ این کشور جشن گرفتند.از طرف دیگر به دنبال تعطیلی دفاتر و سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در صنعا، دولت فرانسه نیز سفارت خود در پایتخت یمن را تا اطلاع ثانوی تعطیل کند. وزارت خارجه فرانسه نیز مشابه همتایان آمریکایی و انگلیسی‌اش از اتباع این کشور خواسته است تا هرچه سریع‌تر خاک یمن را ترک کنند. روز سه‌شنبه اقدام آمریکا، انگلیس و فرانسه با این ادعا صورت گرفت که ظرف ساعات آینده اوضاع در یمن و بویژه در صنعا متشنج و ناآرام می‌شود.به نظر می رسد که القاعده و داعش یمن در اقدامی هماهنگ قصد حمله به اجتماعات جشن انقلاب یمن را داشته اند. در همین حال نقش این سه کشور به همراه اسرائیل در انتقال تروریست‌های تکفیری داعشی عراق و شام از طریق ترکیه و دالان هوایی و راه‌های آبی شاخ آفریقا به جنوب یمن، توسط منابع یمنی آشکار شده است و به نظر می‌رسد غربی‌ها به دنبال راه انداختن یک فتنه تکفیری در یمن مشابه عراق و سوریه هستند.

قاهره در سالگرد سقوط مبارک:
السیسی همان مبارک است
گروه بین‌الملل: چهارشنبه 11فوریه (22 بهمن) همزمان با سالروز کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت در مصر و پیروزی انقلاب مردمی این کشور، طیف‌های مختلف مخالف حکومت برای نخستین‌بار پس از سقوط مرسی و دولت اخوانی‌ها با هم متحد شدند و تظاهراتی را از پل 6 اکتبر در منطقه «العجوزه» قاهره آغاز کردند. در این تظاهرات که با فراخوان مشترک گروه‌های چپ انقلابی و اخوانی صورت گرفت شعارهایی در مقایسه ژنرال السیسی، رئیس‌جمهور فعلی با مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر سر داده شد. در همین حال میدان‌ها و خیابان‌های منتهی به میدان التحریر مصر،‌ شاهد استقرار گسترده نیروهای امنیتی و خودروهای زرهی بود. حدود 2 هفته پیش در آخرین تجمع اعتراضی در بزرگداشت سالروز انقلاب این کشور(25 ژانویه) دست‌کم 11 نفر کشته شده بودند که در این میان مرگ «شیماء الصباغ» یکی از فعالان چپ مصری در آغوش همسرش و برابر دوربین‌های خبری، بازتاب گسترده‌ای علیه دولت نظامی السیسی داشت و باعث شد جبهه چپگرای راه انقلاب، جنبش جوانان 6 آوریل و گروه‌های حامی اخوان‌المسلمین پس از مدت‌ها با هم متحد شوند و برای تظاهرات روز چهارشنبه (11 فوریه) همزمان با سقوط مبارک فراخوان بدهند. به گزارش فارس، دیروز خودروهای زرهی ارتش مصر همزمان با سالروز کناره‌گیری «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر از قدرت در خیابان‌های منتهی به میدان التحریر استقرار پیدا کردند. پایگاه خبری مصری «الیوم السابع»، گزارش داد خودروهای زرهی در خیابان‌های سیمون بولیوار، طلعت حرب و عبدالمنعم ریاض نیز به‌صورت گسترده مستقر شدند تا از هر تجمع اعتراضی در این مناطق جلوگیری کنند. بخشی از میدان التحریر مصر که نماد انقلاب مصر و سقوط مبارک است نیز با خودروهای ضدشورش مسدود شده بود.

سیدحسن دوشنبه آینده  سخنرانی می‌کند
روزنامه السفیر لبنان خبر داد سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، هفته آینده دوشنبه (16 فوریه/ 27 بهمن‌ماه) سخنرانی خواهد کرد. طبق این گزارش، این سخنرانی در خلال مراسم یادبود فرماندهان شهید مقاومت و به رسم هر ساله حزب‌الله خواهد بود که دبیرکل حزب‌الله در آن و طبق معمول، درباره جدیدترین اوضاع داخلی و خارجی و منطقه‌ای صحبت خواهد کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی، به موضوع سوریه و درگیری با رژیم‌صهیونیستی نیز به طور ویژه اشاره خواهد کرد.


Page Generated in 0/0053 sec