printlogo


کد خبر: 133607تاریخ: 1393/11/23 00:00
تقویم تاریخ

آغاز به کار رسمی دولت موقت انقلاب (1357 ش)
دولت موقت ایران در سال ۱۳۵۷ که با نام دولت موقت انقلاب هم شناخته می‌شود، دولتی در ایران بود که پس از انقلاب از سال ۱۳۵۷ و به منظور رسیدگی به اوضاع به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و تا ۱۳۵۸، پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت ۹ ماه (به طور دقیق ۲۷۵ روز) بر سر کار بود.
تشکیل کمیته انقلاب اسلامی ایران به فرمان امام (1357ش)
با وجود سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، نیروهای مردمی، همچنان درگیر نبرد برای درهم شکستن مقاومت آخرین بقایای این رژیم وابسته بودند. همچنین گروهی دیگر از مردم، پاسداری و حفاظت از مراکز مهم و حساس را در شهرها برعهده گرفتند. از این رو وجود سازمانی منظم و متشکل برای برعهده گرفتن این مسؤولیت و نیز مبارزه با عناصر وابسته به رژیم شاه، ضروری به نظر می‏رسید. به همین جهت یک روز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، کمیته انقلاب اسلامی برای کنترل اوضاع و برقراری نظم و امنیت تشکیل شد.  همچنین به فرمان حضرت امام، سلاح‏هایی که در دست مردم بود توسط این نهاد جمع‌آوری شد. از اهم وظایف کمیته انقلاب اسلامی می‏توان به مقابله با توطئه‏های بیگانگان، دستگیری وابستگان رژیم پهلوی، جلوگیری از قاچاق اسلحه، توقیف اموال مفسدان و فراریان رژیم پهلوی، انتظامات و حفظ امنیت شهرها، روستاها و مرزها، مبارزه با فساد و بی‏بند وباری، حراست از اماکن مهم، مقابله با منافقان و خرابکاران و... اشاره کرد. سرانجام در سال 1369 بنا به ضرورت‏های تشخیص داده شده و با تصویب مجلس شورای اسلامی، این نهاد انقلابی با شهربانی و ژاندارمری ادغام شد و نیروی انتظامی واحدی با نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.
رحلت حکیم عارف و محدث مفسر ملامحمد محسن فیض‌کاشانی(1091 ق)
محمد بن شاه مرتضی، ملقب به محسن معروف به ملامحسن فیض‌کاشانی در 14 صفر سال 1007 هجری قمری در کاشان به دنیا آمد. وی مقدمات را در زادگاه خود فراگرفت و در جوانی راهی اصفهان شد. ملامحسن در محضر علمای نامور زمان از قبیل علامه محمدتقی مجلسی، شیخ‌بهایى، میرداماد، میرفندرسکی و ملاصدرای شیرازی زانوی ادب زد و به کسب علم پرداخت. وی پس از سالیانی، راهی کاشان شد و به تدریس و تالیف همت گماشت. علم‌الهدی و معین‏الدین (فرزندان فیض)، محمد مومن (برادرش)، ضیاءالدین محمد و ده‏ها فاضل دیگر از جمله شاگردان مکتب درسی او بودند. ملامحسن همچنین در طول 65 سال تحقیق و مطالعه، نزدیک به 200 کتاب و رساله‏ نفیس در علوم و متون مختلف نگاشت. تفسیر صافی، تفسیر اصفی و تفسیر مصفی در تفسیر، الوافی، الشافی و المَحجَه البیَضاء و ده‏ها اثر گران‏سنگ ایشان درکلام، عرفان، اخلاق، ادب و موضوعات دیگر، نشانگر روح پرتلاش و احاطه‏ ایشان بر معارف اسلامی و علوم روز است. سرانجام این فقیه وارسته و این عالم کامل در 84 سالگی دار فانی را وداع گفت و در زمینی که بعدها به قبرستان فیض معروف شد، مدفون شد. طبق وصیت ملامحسن فیض‌کاشانی، روی قبر وی سقف و سایبانی ساخته نشده است.
تولد عالم شیعه محمدتقی رازی معروف به «آقانجفی» از مبارزان جنبش تنباکو(1262 ق)
شیخ محمدتقی بن شیخ محمدباقر تهرانی‌رازی معروف به آقانجفی از علمای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری است. وی مرجع خاص و عام و جامع معقول و منقول و حاوی فروع و اصول و تالیفات فراوان بوده است. آداب الصلوه، آداب‌العارفین، اسرارالاحکام و انیس الزائرین از جمله آنهاست. آقانجفی در شعبان 1331 ق در 69 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در بقعه‏ای نزدیک امامزاده احمد بن علی بن امام محمدباقر(ع) به خاک سپرده شد.


Page Generated in 0/0050 sec