printlogo


کد خبر: 133833تاریخ: 1393/11/28 00:00
سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد:
حضور بستگان دولت در اتاق بازرگانی به صلاح نیست

حمید حاجی‌ابراهیم‌زرگر، سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با تشریح ویژگی‌های اعضای اتاق بازرگانی و کارکرد‌های اتاق با اعلام اینکه تندروها دیدگاه ملی ندارند، گفت: اتاق بازرگانی باید مانع دخالت دولت در تصمیم‌گیری پارلمان بخش خصوصی شود. حمید حاجی‌ابراهیم‌زرگر در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم، با بیان اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات به خودی خود می‌تواند یک موتور محرک برای فعالیت‌های اقتصادی به شمار ‌آید، اظهار داشت: حجم تجارت جهانی از طریق حوزه ICT در سال 2015 رقمی حدود 5/1 تریلیون دلار برآورد می‌شود که این امر نشان از آن دارد که این بخش در سطح بین‌المللی به یک صنعت تبدیل شده است. وی با بیان اینکه در سال 2012 تجارت ICT  در خاورمیانه 20 میلیارد دلار بوده است، افزود: درسال 2013 این رقم به 27میلیارد دلار و در سال 2014 به  34میلیارد دلار رسیده است. البته براساس هدف‌گذاری‌ کشورهای خاورمیانه در سال 2015 باید این اعداد به 40 میلیارد دلار برسد. حاجی‌ابراهیم‌زرگر اضافه کرد: نکته قابل تأمل در این حوزه جایگاه آخر ایران در میان کشورهای خاورمیانه در استفاده از ICT در فعالیت‌های اقتصادی است.
تجارت الکترونیک، راهگشای رفع مشکلات بانکی است
سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد لازمه توسعه بخش ICT در کشور را ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله تکنولوژی، وضع قوانین و موضوعات فرهنگی دانست و گفت: اگر این موضوعات در کشور دیده نشود، رشد این حوزه
به وجود نخواهد آمد، چراکه امروز وجود زیرساخت‌ها جزو الفبای کار در حوزه تجارت الکترونیک به شمار می‌آید.
مسیر سنتی؛ شکاف بین اتاق موجود و اتاق مطلوب
سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی نیز به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: باید قبول کنیم اتاق بازرگانی یک ساختار سنتی دارد به نحوی که رویکرد کلی اتاق با توجه به تجار قدیمی حرکت در جهت اهداف سنتی است. وی با اعتقاد بر اینکه اگر اتاق بازرگانی متناسب با تغییرات تجارت جهانی حرکت می‌کرد وضع فعلی آن به‌گونه‌ای دیگر بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در اتاق تغییرات ساختاری و نگرشی متناسب با محیط خارجی و تجارت جهانی انجام نمی‌شود و به نوعی این بخش در شکافی میان وضع موجود و وضع مطلوب قرار دارد. زرگر با اشاره به اینکه حجم زیادی از این فاصله‌ها به‌خاطر حضور افرادی است که زیرساخت‌های لازم را برای انجام کارهای جدید به وجود نیاورده‌اند، افزود: به هر صورت اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است و باید اعضای آن هم از میان فعالان همین بخش انتخاب شوند.  این فعال حوزه آی‌تی اضافه کرد: البته همیشه دولت‌ها و مجلسی‌ها سعی می‌کنند بر یکدیگر اثر بگذارند. بر همین اساس دولت‌ها ترجیح می‌دهند یک مجلس هماهنگ با خود داشته باشد.
افزایش 60 درصدی کاندیداهای انتخابات دوره هشتم
وی درباره اولویت‌های اتاق بازرگانی جدید نیز افزود: امسال تعداد کاندیداهای انتخابات اتاق حدود 60 درصد افزایش داشته است که این امر نشان از استقبال بخش خصوصی برای فعالیت در اتاق بازرگانی دارد. زرگر با اعلام اینکه تاجران و صنعتگران همیشه براساس یکسری پیش‌فرض‌هایی از آینده به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند، گفت: به اعتقاد من برخی افراد متقاضی حضور در اتاق بازرگانی به آینده مذاکرات 1+5 امیدوار هستند و همین موضوع باعث شده تا با این کار ضمن تعریف جایگاه، اسم خود را در لیست نخست همکاری با شرکای خارجی قرار ‌دهند. البته براساس نظر کارشناسان اقتصادی اگر تحریم‌های بین‌المللی ضد ایران برطرف شود، کشور ما به نوعی بهشت موعود غربی‌ها خواهد بود. وی با اشاره به اینکه کشور با لغو تحریم‌ها موتور متحرک اقتصاد جهانی خواهد شد، گفت: حال اگر شرایط تغییری نکرد هم این متقاضیان با اعتقاد بر اینکه «اگر قرار است چاه‌ها خشک شود، شرایط برای آنهایی که سر چاه قرار دارند تغییری نخواهد کرد» تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات اتاق انجام می‌دهند. سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد تصریح کرد: در این میان نسل جدید کشور هم رشد کرده و نیازمند جایگاهی است، چراکه  دیگر مشاغل دولتی برای آنها جذابیتی ندارد. وی با اشاره به اینکه نیازهای شخصیتی افراد هم در این میان بی‌تأثیر نیست، گفت: در مجموع باید همه با هر تفکری که دارند این پارلمان را خصوصی نگه دارند و مانع دخالت‌های دولت در تصمیم‌گیری‌های آن شوند.
لزوم تعریف و عملیاتی کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی در همه حوزه‌ها
وی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور، افزود: با برگزاری جلسات مختلف نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده‌سازی کرد بلکه باید مفهوم اقتصاد مقاومتی در هر حوزه تعریف و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی تعریف شود. زرگر با اعلام اینکه برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کشور داری زیرساخت‌های مناسب است، گفت: متأسفانه هنوز  مسؤولان در این باره بدون فکر عمل می‌کنند در حالی که باید اقتصاد مقاومتی را شناخت و آن را از شعار خارج کرد. وی اضافه کرد: در اجرای اقتصاد مقاومتی آن هم در سطح کلان  باید مطالبات را از بخش خصوصی تعریف کرده و براساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.
حضور بستگان مسؤولان دولتی در انتخابات به صلاح نیست
وی درباره حضور بستگان مسؤولان دولتی در انتخابات اتاق بازرگانی نیز افزود:  من مخالف این موضوع نیستم اما بزرگان ما مثل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره فرزندان خود با احتیاط رفتار می‌کردند تا شائبه‌ای به وجود نیاید. سخنگوی ائتلاف فراگیر ایرانی آباد اضافه کرد: شاید اگر این افراد ثبت‌نام نمی‌کردند بهتر بود اما ما نمی‌توانیم برای کسی تکلیف تعیین کنیم. زرگر درباره حضور عوامل فتنه در انتخابات اتاق بازرگانی هم گفت: اگر بنا به دلایلی این افراد بتوانند از چارچوب
نظارت‌‌های انتخابات اتاق بازرگانی عبور کنند و وارد اتاق شوند چون اکثریت تجار اتاق آدم‌های بالغی هستند و به هیچ‌عنوان بازیچه‌ دست جمعیتی قلیل نخواهند شد.
 


Page Generated in 0/0062 sec