printlogo


کد خبر: 133847تاریخ: 1393/11/28 00:00
اتحاد میدانی معارضه سوری و اسرائیل

جک خوری: منابع لبنانی می‌گویند ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران بر حمله به مخالفان حکومت سوریه نظارت دارد. رسانه‌های وابسته به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و حزب‌الله گزارش می‌کنند سوریه حمله‌ای گسترده را برای به‌دست آوردن کنترل بلندی‌های جولان و محافظت از دمشق از جنوب و غرب آغاز کرده است.
آنها در حال مبارزه با شورشیان به رهبری جبهه النصره- شاخه‌ای از القاعده- هستند. منابع لبنانی گفتند این حمله با حزب‌الله و نیروهای نظامی ایران هماهنگ شده است.
براساس گزارش‌های تاییدنشده، ژنرال سلیمانی در پی حملات موشکی اخیر به دمشق وارد این بخش شده است.  گزارش‌ها از حمله علیه شورشیان و تصرف چند شهر در این منطقه چند روز پس از آن اعلام شده است که ولید معلم، وزیر خارجه سوریه گفت سوریه اجازه نخواهد داد شورشیان در اراضی مجاور مرز اسرائیل جای پایی به‌دست آورند.  رژیم اسد نگران آن است که این گروه‌ها که ادعا می‌کند توسط اسرائیل، آمریکا و اردن حمایت می‌شوند، کنترل جولان سوریه را به‌دست گیرند. رسانه‌های حزب‌الله درباره دخالت اسرائیل با هدف مانع شدن از بازگشت ارتش سوریه به خطوط آتش‌بس هشدار دادند.
گروه‌های شورشی کنترل بخش‌های زیادی از بلندی‌های جولان سوریه و شهرهای بزرگ در منطقه قنیطره و درعا را در دست گرفته‌اند در حالی که ارتش سوریه به سمت حومه دمشق عقب‌نشینی کرده است.  به گفته منابع سوری و لبنانی، رژیم اسد نگران است برخی شبه‌نظامیان شورشی که در حال مبارزه با جنگجویان داعش هستند، قدرت خود را از طریق کمک‌های غرب افزایش دهند و برای حمله به دمشق آماده شوند.  در حالی که کانال تلویزیونی المنار حزب‌الله از آغاز جنگ در بلندی‌های جولان خبر داد، شورشیان بالاترین حالت آماده‌باش را اعلام کرده‌اند و در پایگاه‌های اینترنتی خواستار اعزام نظامیان به مناطق قنیطره و درعا برای متوقف کردن پیشرفت ارتش سوریه شدند.  بنا به گزارش‌های رسیده، ارتش سوریه کنترل چند شهر را با کمک حزب‌الله و نیروهای ایران دوباره به‌دست آورده است. همچنین گزارش شده است ارتش سوریه برای اولین بار از سال 2013 کنترل شهری را نزدیک درعا به‌دست آورده است.
ارتش سوریه و حزب‌الله درباره گسترش این عملیات گزارشی نداده‌اند اما گزارش‌ها از میدان جنگ که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است از آن حکایت دارند که نیروهای سوری در حال پیشروی به سمت نقاط استراتژیک در مناطق مرتفع‌تر هستند.
براساس این گزارش‌ها، هر دو طرف متحمل تلفات سنگینی در میدان جنگ شده‌اند. گزارش‌های روزانه از کشته شدن ده‌ها تن از شبه‌نظامیان در جنگ با ارتش سوریه به طور گسترده‌ای در سوریه بازتاب پیدا می‌کند.
مقامات سوریه بر این باورند تصاحب بخش جنوبی به‌دست ارتش به طور کلی جنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا این جبهه، قسمت آسیب‌پذیر رژیم سوریه محسوب می‌شود و هر حمله ارتش در حلب یا ادلب با پاسخ در جنوب- عمدتا از درعا- مواجه می‌شد.
هدف اصلی ارتش سوریه در این مرحله به‌دست آوردن دوباره کنترل مسیر اصلی درعا- دمشق، مسدود کردن مسیر کمک تدارکاتی از جنوب غربی و شکستن ارتباط بین شبه‌نظامیان مستقر در بخش کوه حرمون در شمال تا درعا در جنوب است.
این عملیات نشان‌دهنده تلاش‌های بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای بیرون راندن شورشیان از مناطقی است که کنترل آنها را در نیمه دوم سال 2014 به‌دست گرفتند و نیز ترس اسد در این باره که پیشرفت مخالفان سوری به نفع اسرائیل تمام شود.
هاآرتص
 


Page Generated in 0/0064 sec