printlogo


کد خبر: 133849تاریخ: 1393/11/28 00:00
ایران برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای فشار می‌آورد

مایکل گوردون و استیو ارلانگر: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ شرکت کرده و در حاشیه‌ آن با تنی چند از مقامات خارجی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود، گفت: «تهران تمدید گفت‌وگوها درباره محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را ترجیح نمی‌دهد و انتظار دارد اگر توافق (جامع)‌ به‌دست آید، آنگاه تحریم‌ها به سرعت لغو شود». وی تأکید کرد: «تحریم‌ها نوعی تنگنا و وسیله‌ اعمال فشار است و اگر شما به دنبال پیدا کردن راه‌حل هستید، باید از دست آنها خلاص شوید (تحریم‌ها را کنار بگذارید)».  گفت‌وگوهای هسته‌ای تاکنون 2 بار تمدید شده است و هرچند سررسید دستیابی به توافق جامع، با تمام جزئیات مربوط، پایان ماه ژوئن اعلام شده، ضرب‌الاجل توافق بر سر چارچوب کلی این توافقنامه، اواخر ماه مارس عنوان شده است.  
با توجه به افتادن رهبری کنگره آمریکا به دست جمهوریخواهان، تمدید سه‌باره‌ سررسید دستیابی به توافق جامع از لحاظ سیاسی برای آمریکا تقریباً غیرممکن است. از این رو نه تنها ظریف، بلکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با جدیت کامل در حال مذاکره است تا هر دو طرف پیش از فرارسیدن ضرب‌الاجل‌های یادشده، به اهداف اعلام‌شده‌ خود نایل شوند. در همین حال، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران نیز هفته گذشته اعلام کرد آماده‌ پذیرش توافقی است که به زیان منافع کشورش نباشد.
کارشناسان سیاسی این را حرکتی مهم در حمایت از آقایان ظریف و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران،‌ از سوی رهبر عالی این کشور تلقی کرده‌اند.  آقای ظریف همچنین بر آمادگی کشورش برای تعامل دیپلماتیک با عربستان سعودی، ترکیه و سایر کشورهایی که به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای درگیری‌های سوریه هستند، تاکید کرد.  ایران برای نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، اسلحه فرستاده است و همچنین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را برای کمک به حامیان بشار اسد در جنگ‌شان علیه شورشیان سوریه، به این کشور اعزام کرده است. عربستان‌سعودی و سایر کشورهای عرب که با حکومت آقای اسد مخالفند، اصرار داشته‌اند ایران نباید هیچ نقشی در هیچیک از گفت‌وگوهای منطقه‌ای درباره بحران سوریه ایفا کند(و فقط مخالفان اسد باید در این گفت‌وگوها حضور داشته باشند).
نیویورک تایمز
 


Page Generated in 0/0082 sec