printlogo


کد خبر: 133858تاریخ: 1393/11/28 00:00
نظر دکتر سیدحمید خویی، کارشناس مذهبی درباره فیلم محمد (ص)
اعجاز حیات طیبه

یک کارشناس مذهبی دو امتیاز اصلی فیلم «محمد(ص)» را تمرکز روی بشارات عهدین بر بعثت پیامبر و تکیه بر وجه رحمت‌آمیز و مهرآمیز اسلام دانست. به گزارش ایسنا، دکتر سیدحمید خویی اضافه کرد: در این روزگار که داعش و القاعده و... تصویری ظالمانه، خشن و غیرواقعی را از اسلام به نمایش گذاشتند، مجیدی در فیلمش تکیه خاصی مبتنی بر وقایع مسلم تاریخی بر وجه اینکه وجود پیامبر، رحمتی برای عالم و انسان و برای همه زمین و زمان بود، دارد و کارگردان به‌خوبی از عهده ترسیم و تصویر این پیام برآمده است. وی «محمد(ص)» را فیلم فاخری در تاریخ سینمای ایران و سینمای جهان اسلام دانست و اظهار کرد: منهای بحث‌های هنری که باید در جای خودش و توسط کارشناسان خودش مطرح شود اما معتقدم این فیلم فصل نویی را در هنر سینما آغاز کرد که قطعا فصل بعد از این فیلم، متفاوت‌تر از قبل خواهد بود. این کارشناس مذهبی با نگاه به این فیلم از جنبه ایدئولوژیک گفت: ما در یک روزگار خندق فرهنگی به سر می‌بریم. اگر در سال پنجم هجرت جنگی به‌نام «خندق» درگرفت که از یک سو پیامبر و مسلمانان و از سوی دیگر همه آنان که عَلم مبارزه و دشمنی با اسلام را برافراشته بودند، دست به دست داده بودند تا این دین نوپا را ریشه‌کن کنند، این جنگ خندق یا احزاب در روزگار ما بیشتر در چالش‌های فرهنگی باید مورد توجه و تأمل قرار گیرد. همه دنیای کفر به مبارزه با موجودیت اسلام و به طور خاص وجه ناب و خالص اسلام یعنی تشیع برخاسته‌اند و کاری که مجید مجیدی کرد به تمام معنا یک جهاد فرهنگی و یک جهاد هنری بود. این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: آن هم درست در روزگاری که متأسفانه جماعتی متدین به اسلام نمای کاذب و دروغین، فجیع‌ترین و زشت‌ترین تصویر را از اسلام در دنیا به نمایش گذاشتند و متأسفانه رسانه‌های غربی اصرار دارند همین قرائت را به عنوان قرائت تعریف اسلام در سطح دنیای غرب به نمایش بگذارند تا از آنچه که امروز به عنوان اسلام‌هراسی و اسلام‌گریزی شناخته می‌شود به عنوان یک عامل بازدارنده از روی آوردن گسترده دنیای غرب به دین مبین اسلام سوءاستفاده کنند. وی افزود: در همین فضایی که داعش اسلام را با آتش زدن آن خلبان اردنی و سربریدن‌ها و شکم دریدن‌ها و آدم کشتن‌های بی‌حساب و کتاب به نمایش گذاشته، فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی که ان‌شاءالله روایت اصیل رحمت و مهر و هم‌زیستی سایر ادیان را در همه جهان بر پرده سینما به تصویر خواهد کشید به نظرم در نقش برآب کردن آنان که اصرار دارند از اسلام این چهره خشن و کاملا نامتناسب با روح و حقیقت اسلام را نشان دهند، نقش اساسی خواهد داشت. خویی تعبیرش را از این فیلم یک جهاد هنری و فرهنگی دانست و گفت: از دیدگاه موضوع و محتوا «محمد(ص)» فیلمی فاخر است که قابل قیاس با فیلم‌های دیگر نیست و خوشحال شدم در جشنواره فیلم فجر عرضه نشد و معتقدم قداست این عنوان باید حفظ شود و در جایگاهی ویژه و منحصر به فرد ارزیابی شود و با هیچ چیز دیگر مقایسه نشود. این کارشناس مذهبی درباره تطابق فیلمنامه این فیلم با واقعیت اظهار کرد: عرصه ورود به زندگی همراه با قداست و اعجاز پیامبران و بویژه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، اصولا کاری سهل و ممتنع است. از یک طرف چون تاریخ، نظرهای باز و مبسوط فراوانی دارد و منابع فراوان است اما تبدیل اینها به شاخص‌های هنری فیلم و تئاتر و برداشت کار بسیار سختی است. وی ادامه داد: آن چیزی که در فیلم دیدم قاعدتا مبتنی به نص صریح قرآن بود. مثلا یکی از باشکوه‌ترین صحنه‌های فیلم صحنه داستان اصحاب فیل و ابرهه بود که بسیار بسیار زیبا به تصویر کشیده شده بود و خود این صحنه به تنهایی نشان‌دهنده عظمت و شکوه این فیلم است. اما محدودیت‌های پرداختن به یک مساله قدسی خود به خود گسست‌هایی را در فیلم ایجاد کرده بود. خویی درباره معجزه‌هایی که از پیامبر در فیلم دیده می‌شود، گفت: شنیدم که گفته می‌شود آقای مجیدی بیشتر به وجه آسمانی پیامبر توجه کرده‌اند تا وجه زمینی یا بیشتر به وجه اعجازآمیز حیات طیبه رسول‌الله توجه کرده‌اند تا به حیات ارضی ایشان. شاید این به نحوی جزو همان محدودیت‌های فیلمسازی در رابطه با چنین عنوان سهل و ممتنعی باشد اما اینکه اعجاز باید قبل از بعثت صورت گرفته باشد یا بعد از بعثت، این نقد واردی نیست. همه انتخاب پیامبر، تولد پیامبر، پرورش پیامبر حتی قبل از تولد همه حلقه‌های به هم پیوسته اعجاز شخصیت رسول‌الله است و اینکه جلوه‌هایی از اعجاز پیامبر در کودکی نشان داده شده نقد واردی نیست. این کارشناس مذهبی فیلم «محمد(ص)» را اثر بسیار موثری در خارج از ایران عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنم مجیدی هم این نکته را در نظر داشته که فیلم بیشتر برای مخاطبان غیرمسلمان تهیه شده است. بویژه با تأکیدی که در فیلم روی بشارات عهدین یعنی بشارات مسیحیت و یهودیت روی بعثت پیامبر داشته است و توجه پررنگ کارگردان به موضع‌گیری بنی‌اسرائیل و نصارا و بشاراتی که این دو دین به بعثت پیامبر اکرم داده‌اند. همچنین تطبیق عملی‌اش با آن بشارات تأثیرش بر مخاطب غیرمسلمان به مراتب بیشتر از مخاطب مسلمان خواهد بود.


Page Generated in 0/0064 sec