printlogo


کد خبر: 133878تاریخ: 1393/11/28 00:00
تقویم تاریخ

موافقت محمدعلی شاه با انقلاب مشروطه(1327 ق)
محمدعلی شاه قاجار پس از مخالفت‏های سرسختانه، در حالی با انقلاب مشروطه موافقت کرد که قدرت مشروطه‌خواهان هر روز افزایش می‏یافت. بدین ترتیب، محمدعلی شاه که قبلاً با مردم مبارز و مشروطه‌خواه ایران مقابله کرده بود، تسلیم آنان شد و برخلاف میل باطنی خود، دست‌خطی مبنی بر لازم‌الاجرا بودن قانون اساسی را به مجلس ارسال کرد. بدین ترتیب، دوران یک ساله‏ استبداد صغیر به پایان رسید، هرچند محمدعلی شاه به تعهدات خود عمل نکرد.
رحلت فقیه بزرگوار شیعه آیت‌الله‌العظمی حاج‌سیداحمد خوانساری(1405 ق)
حضرت آیت‌الله‌العظمی سیداحمد خوانساری در سال 1309ق در خوانسار به دنیا آمد. در 3 سالگی پدر را از دست داد و سرپرستی او برعهده‏ برادرش قرار گرفت. سیداحمد پس از فراگیری مقدمات در زادگاه خود برای ادامه‏ تحصیل، عازم اصفهان شد و از آنجا عزم نجف اشرف کرد. ایشان در حوزه‏ علمیه‏ نجف خوشه‏چین خرمن معارف آیات عظام آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی بود و پس از سالیانی، بر قله‏ رفیع اجتهاد دست یافت. آیت‏الله خوانساری در سال 1335 ق به ایران بازگشت و در درس
آیت الله‌العظمی شیخ عبدالکریم حائری‌یزدی در اراک شرکت کرد. با تاسیس حوزه‏ علمیه‏ قم، به تدریس و پرورش شاگردان همت گماشت ولی از جانب آیت‏الله العظمی بروجردی عازم تهران شد و در مسجد سیدعزیزالله به اقامه‏ نماز جماعت، تدریس خارج فقه، رفع گرفتاری‏های مردم و فعالیت‏های سیاسی پرداخت. ایشان در زهد، پرهیزگاری و مبارزه با هوای نفس کم‌نظیر و زبانزد همگان بود و حضور ایشان در کنار حضرت امام، نهضت اسلامی ایران را تقویت می‏کرد. سرانجام این عالم ربانی در 29 دی 1363 در 96 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سرای باقی شتافت. پیکر آن مرجع بزرگوار تقلید پس از تشییع در تهران به قم منتقل و در مسجد بالاسر حضرت معصومه(س) مدفون شد. العقائدُ الحَقّه، مناسک حج و جامعُ المدارک از جمله آثار ایشان است.
تولد واسکودوگاما، دریانورد معروف پرتغالی و پیشاهنگ استعمار (1469م)
واسکودو گاما، دریانورد پرتغالی 17 فوریه 1469م در این کشور به دنیا آمد. در آن زمان، جوانان زیادی به دریانوردی علاقه داشتند، از این رو واسکودوگاما نیز وارد این حرفه شد و طی سال‏های بعد، به دریانوردی مجرب تبدیل شد. در همان اوقات که کریستف کلمب، دریانورد و مکتشف ایتالیایى راهی را به سوی هندوستان جست‌وجو می‏کرد، واسکودوگاما، دریانورد پرتغالی در پی یافتن مسیری از طرف دماغه امید نیک در جنوب آفریقا بود تا از طریق خلیج عمان به هند برسد. از این‌رو به‌عنوان اولین اروپایى، سفر خود را به هند در سال 1497م آغاز کرد. وی که در این سال لیسبون، پایتخت پرتغال را با 4 کشتی ترک کرده بود، از طریق اقیانوس اطلس عازم جنوب شد و چون برخلاف پیشینیان خود از خط ساحلی حرکت نمی‏کرد، در وقت صرفه‏جویى زیادی کرد. واسکودوگاما پس از دور زدن دماغه امید نیک در جنوبی‏ترین نقطه قاره آفریقا، به‌سوی سواحل شرقی آفریقا بالا آمد و شهرهای ثروتمند تجار عرب را در موزامبیک مشاهده کرد. وی در ادامه از سواحل کنیا عازم اقیانوس هند شد و در آوریل 1499م پس از حدود 20 ماه سفر دریایى، در بندر تجارتی کلکته در شبه‌قاره هند پهلو گرفت. هرچند راه اکتشافی واسکودوگاما بسیار طولانی بود ولی به دنبال او، دریانوردان دیگر پرتغالی نیز همان راه او را پیش گرفتند و بنادر تجارتی و مستعمراتی پرتغال در آفریقای شرقی و ساحل غربی هند را تشکیل دادند. همچنین دستیابی اروپاییان بویژه پرتغالی‏ها بر این سرزمین سبب رونق تجارت و انباشت ثروت بادآورده در اروپا شد. واسکودوگاما در سال 1524م به‌عنوان نایب‌السلطنه هند راهی این سرزمین شد اما این مقام چندان پایدار نماند و با مرگ وی در 16 نوامبر 1524م در 55 سالگی، رؤیای او برای حکومت بر هند تعبیر نشد.


Page Generated in 0/0090 sec