printlogo


کد خبر: 133973تاریخ: 1393/11/30 00:00
ناکافی بودن اقدامات اجرایی در یک‌سال گذشته نسبت به تحقق اهداف اصل 110 قانون اساسی
اقتصاد مقاومتی یک‌ساله شد؛ دستگاه‌ها چه کردند؟

گروه اقتصادی: ۲۹ بهمن سال ۹۲ بود که سیاست‌های ۲۴بندی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و حال با گذشت یک‌سال از آن تاریخ دستگاه‌های اجرایی و مراجع نظارتی باید گزارش دهند که در این مدت برای اجرای این بندها چه کرده‌اند؟ به گزارش تسنیم، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی 29 بهمن 92 از سوی امام خامنه‌ای ابلاغ شد و از آن تاریخ تاکنون دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف و مکلف به اجرا و اعمال این سیاست‌ها شده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: «پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند». بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای این سیاست‌ها در دولت و دستگاه‌های اجرایی، هریک از بخش‌ها در تبلیغات و اعلان برنامه‌های خود نام «اقتصاد مقاومتی» را بولد و به اجرای آن تأکید کردند. به‌طور مشخص در دولت اعلام شد هر دستگاه و وزارتخانه‌ای باید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برنامه مشخصی را به شورای اقتصاد ارائه دهد و بر همین اساس طی یک سال گذشته هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت برنامه‌های عملیاتی خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی روانه شورای اقتصاد کردند. شورای اقتصاد هم البته به‌تفکیک برنامه‌های این دستگاه‌ها را به تصویب رساند البته آن‌طور که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به‌تازگی اعلام کرده است هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی خود را در ۲ قالب کوتاه و بلندمدت به دولت ارائه داده‌اند. طبق اعلام نوبخت، همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در دولت هم‌اکنون برنامه کوتاه‌مدت اقتصاد مقاومتی برای سال‌های 93 و 94 را در اختیار دارند ضمن آنکه این دستگاه‌ها باید برای سال‌های اجرای برنامه ششم نیز برنامه‌ای بلندمدت در همین ارتباط به دولت ارائه دهند.
پروژه‌ای ملی که نیازمند مدیریت یکپارچه است
دبیرعلمی محورهای نظری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اقداماتی که در یک سال گذشته در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده، گفت: اگر با همین سرعت در این راستا حرکت کنیم، تحقق اقتصاد مقاومتی مدت زیادی طول می‌کشد.
عرب مازار با اشاره به محورهای بخش نظری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت: این محورها شامل مفاهیم و مبانی اقتصاد مقاومتی، مخاطرات داخلی و خارجی پیش‌روی اقتصاد ملی، روش شناخت و اندازه‌گیری این مخاطرات، الزامات فرهنگی اقتصاد مقاومتی و ابعاد نظری الگوی اقتصاد مقاومتی است که براساس این محورها، نشست‌های تخصصی با این عناوین در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: در حقیقت ما در این کنگره با اقتصاد مقاومتی به مثابه یک نظریه علمی برخورد می‌کنیم و به دنبال آن هستیم تا بفهمیم الگوی اقتصاد مقاومتی چگونه الگویی است، ارتباط آن با بخش‌های مختلف چگونه است و روش‌های پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و هزینه‌های هر روش چیست، زیرا هر روش و راهبرد، منافع و مضرات خاص خود را دارد و ما قبل از در پیش گرفتن یک روش اجرایی، باید گزینه‌های مختلف را بررسی و کم‌هزینه‌ترین گزینه را انتخاب کنیم. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره تاثیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: تاثیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در تبیین ابعاد نظری و عملی اقتصاد مقاومتی قابل توجه است، بویژه آنکه اساتید دانشگاه از سراسر کشور در این کنگره حضور دارند و جامعه علمی و دانشگاهی عموما بی‌طرف و بدون وابستگی جناحی و حزبی است و براساس مبانی علمی اظهارنظر کرده و اظهاراتش معمولا قابل استناد است.  به همین جهت انتظار داریم این مباحث بتواند در حوزه‌های اجرایی جا باز کند و شنوندگان خوبی در بین سیاستگذاران اقتصادی داشته باشد. عرب‌مازار با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: در یک سالی که از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، اقداماتی در زمینه علمی و اجرایی برای تحقق آن انجام شده اما کافی نیست و اگر با این سرعت حرکت کنیم، دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی مدت زیادی طول می‌کشد. وی تاکید کرد: به همین جهت لازم است یک مدیریت متحد و منسجم در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، زیرا این مبحث یک پروژه ملی است که مستلزم وحدت رهبری و ستاد فرماندهی متمرکز است.  اگر هر دستگاهی به سلیقه خود کار کند، منجر به موازی‌کاری می‌شود.  بنابراین باید فرماندهی متمرکز و تقسیم کار مناسبی در کشور داشته باشیم و چارچوب‌هایی را تعریف کنیم تا هر دستگاهی در پایان زمان مشخصی پاسخگو باشد که چه میزان از برنامه‌های خود را پیش برده و اشکالات و موانع کار چه بوده تا بتوانیم آنها را اصلاح کنیم.
 

تبیین مفاهیم اقتصاد مقاومتی در دستگاه فکری اسلام
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: اقتصاد مقاومتی را باید در دستگاه فکری اسلام ترجمه، تفسیر و نظریه‌های مربوط به آن را تولید کنیم.  به گزارش نسیم، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با انتقاد از مطالعه اقتصاد مقاومتی در دستگاه فکری غرب گفت: نباید این اندیشه را در حد یک نظریه غربی فرو بکاهیم و باید آن را در دستگاه فکری اسلام بررسی کنیم. سید حسین میرمعزی درباره ادبیات علمی رایج درباره اقتصاد مقاومتی گفت: مباحثی که از نظر علمی و نظری درباره اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، قدری تکراری و خارج از نیازهای کشور در این زمینه به نظر می‌رسد. وی ادامه داد: ما از ۲ منظر می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی نگاه و درباره آن مطالعه کنیم: اول اینکه این مقوله را به دامان ادبیات علمی غرب ببریم و آن را مثل یکی از نظریاتی که در غرب مطرح شده، بررسی و مطالعه کنیم.  در این صورت ادبیات متعارف و موجود دانشگاهی و دانشگاهیان می‌توانند در بازخوانی این ادبیات با تمرکز بر این موضوع موثر بوده و در صورت امکان، چیزی بر آن بیفزایند. میرمعزی تصریح کرد: اما به نظر من اینگونه اندیشیدن درباره اقتصاد مقاومتی، نوعی انحراف از مقصود مورد نظر مقام معظم رهبری است، زیرا اقتصاد مقاومتی را باید در دستگاه فکری اسلام ترجمه، تفسیر و نظریه‌های مربوط به آن را تولید کنیم و نباید این اندیشه را در حد یک ایده نظری در دستگاه فکری غرب فرو بکاهیم.


Page Generated in 0/0193 sec