اعلام تخلفات ایران خودرو و مدیران خودرو
رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات تخلف ۲ شرکت خودروساز در عدم رعایت شروط پنجگانه شورای رقابت، گفت: قرار است بخش حقوقی شورای رقابت تخلفات این دو شرکت را به صورت واضح به آنها اعلام کرده و منتظر دفاعیات آنها باشد. رضا شیوا در گفتوگو با تسنیم درباره جزئیات تخلفات دو شرکت خودروسازی که اخیراً گزارش آن منتشر شده بود، اظهارداشت: براساس یکی از شروط پنجگانه شورای رقابت، خودروسازان باید آپشنها را مجزا از قیمت خودرو در نظر بگیرند به نحوی که مشتری باید با مشاهده لیست قیمت خودرو بدون لحاظ آپشنها با اختیار کامل و در صورت تمایل اقدام به نصب آپشنها در خودرو کند. وی با بیان اینکه متأسفانه ایران خودرو در برخی از موارد خرید آپشنها را برای مصرفکننده الزامی کرده است، افزود: برای رفع این موضوع از این شرکت درخواست کردهایم تا ادله خود را به شورای رقابت اعلام کند. وی با اشاره به اینکه شرکت مدیران خودرو نیز بهرغم مخالفت شورا با افزایش قیمت خودروی امویام 315 اقدام به افزایش قیمت این محصول کرده است، تصریح کرد: در کنار این موضوع مدیران خودرو باید ظرف یک ماه گذشته سایت فروش محصولات خود را راهاندازی میکرد که هنوز اقدامی برای این موضوع انجام نشده است. شیوا اضافه کرد: قرار است بخش حقوقی شورای رقابت تخلفات این دو شرکت را به صورت واضح به آنها اعلام کرده و منتظر دفاعیات آنها باشد.
احتمال حذف واردکنندگان رسمی خودرو از بازار
نایبرئیس انجمن واردکنندگان خودرو به ارسال نامه انجمن واردکنندگان خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در صورت عدم رفع ایرادات ضوابط در آینده شاهد حذف تدریجی واردکنندگان رسمی از بازار خواهیم بود. کورش مرشدسلوک در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه 3 درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی که در ضوابط قیمتگذاری خودروهای وارداتی تعیین شده مورد قبول انجمن واردکنندگان خودرو نیست، اظهار داشت: در قالب ضوابط قیمتگذاری خودرو دو دستورالعمل برای واردکنندگان رسمی ابلاغ شده که بر این اساس اگر واردکننده غیررسمی تمایل به واردات داشت باید با همکاری یک واردکننده رسمی ضمن رعایت ضوابط و پرداخت هزینه 3درصدی گارانتی اقدام کند. وی با اشاره به اینکه این 3 درصد به هیچ عنوان جوابگوی هزینههای واردکننده رسمی نیست، افزود: عدم پیشبینی سود مناسب در این دستورالعمل باعث میشود تا قیمت خودروهایی که توسط واردکنندگان رسمی به کشور وارد میشود نسبت به خودروهای وارداتی شرکتهای غیررسمی گرانتر شود. وی اضافه کرد: البته این امر رقابت سالمی را در سطح بازار خودروهای وارداتی به وجود نخواهد آورد.
کسادی و بیرونقی در بازار خودرو
بازار خرید و فروش خودرو در مقایسه با سال گذشته رونقی ندارد و مردم تمایلی به خرید ندارند که یکی از دلایل آن درباره خودروهای وارداتی، نبود قیمتگذاری نهایی و ثابت است. غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل در گفتوگو با ایسنا اظهار داشت: به دلیل مباحث و اتفاقاتی که درباره نحوه قیمتگذاری خودروهای وارداتی به وجود آمد، بازار خرید این نوع خودروها با کسادی روبهرو شد و مردم منتظر تعیین قیمت و ثبات در این بازار هستند و فعلا خرید نمیکنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهایی با قیمت پایین مثل پراید و پس از آن سمند،پژو 405 و 206 در مقایسه با دیگر خودروها تقاضای بیشتری دارند، گفت: در میان خودروهای وارداتی بیشترین تقاضای خرید مربوط به سانتافه است. قاسمیان همچنین در پاسخ به این پرسش که بهرغم غیرقانونی بودن پارک خودروهای نمایشگاه در حاشیه خیابانها و کوچهها، هنوز در برخی خیابانها و کوچهها خودروهای نمایشگاهها پارک میشود، گفت: چندین بار به مالکان این صنوف نسبت به برطرف کردن سد معبر هشدار دادهایم و بنرهای اطلاعرسانی نصب و بروشورهایی نیز میان صنوف توزیع شده است تا نسبت به برطرف کردن سد معبر در خیابانها و پیادهروها اقدام کنند و اگر موردی در این زمینه دیده شود، برخورد قانونی خواهیم کرد. وی اضافه کرد: کارخانهها و نمایندگیهای اتومبیل مالیات 8 درصد را از خریداران دریافت میکنند در حالی که نمایشگاهداران این مالیات را از مردم دریافت نمیکنند.