printlogo


کد خبر: 134671تاریخ: 1393/12/12 00:00
سردار کمالی به ابهامات جریمه مشمولان غایب پاسخ داد
ثبت نام 180 هزار نفر برای جریمه سربازی
مشمولان غایب خریدخدمتی نمی‌توانند نماینده مجلس و شورا شوند

گروه اجتماعی: استقبال بیش از 180 هزار نفر برای پرداخت جریمه سربازی، نحوه جریمه فوتبالیست‌های متخلف و سربازفراری‌ها، پاسخ به چند ابهام و تکذیب شایعه محاکمه قضایی تمام مشمولان دارای بیش از 8 سال غیبت از جمله مواردی است که جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره آنها توضیحاتی ارائه داده است. سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه کسانی که بیش از 8 سال غیبت دارند می‌توانند با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف شوند، بیان داشت: این افراد هر شغلی که داشته باشند تفاوتی ندارد. می‌توانند بازاری باشند، بیکار باشند، ورزشکار باشند یا هر فعالیت دیگر. آنچه مهم است این است که تا پایان سال 94، 8سال از غیبت‌شان گذشته باشد.
تکذیب شایعه محاکمه قضایی مشمولان غایب
به گزارش ایسنا، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وضعیت پرونده فوتبالیست‌های متخلف اظهار داشت: اما درباره این افراد با توجه به اینکه پرونده‌شان مفتوح است، ابتدا این موضوع باید در محاکم قضایی رسیدگی شود و پس از صدور حکم می‌توانند مشمول اجرای این طرح شوند. سردار کمالی با اشاره به آنچه در رسانه‌ها مطرح شد، یادآور شد: متاسفانه در برخی خبرها به اشتباه آمده بود که تمام مشمولان دارای بیش از 8 سال غیبت باید ابتدا در محاکم قضایی محاکمه شده و سپس با پرداخت جریمه ریالی معاف شوند که تاکید می‌کنم این موضوع صحت ندارد و تنها فوتبالیست‌های متخلف پس از رسیدگی به جرم‌شان در محاکم قضایی و در صورت موافقت مرجع قضایی می‌توانند مشمول این طرح شوند، چراکه آنان مرتکب جرم شده‌اند و باید مجازات شوند.
صف 180هزار نفری ثبت‌نام غایبان
کمالی درباره اینکه استقبال از این طرح چقدر بوده و اینکه گفته می‌شود استقبال سردی از آن صورت گرفته، صحت دارد یا خیر؟ تصریح کرد: تاکنون استقبال خوبی از این طرح انجام شده و بیش از 180 هزار تن از مشمولان غایب دارای 8 سال غیبت و بیشتر از آن با مراجعه به دفاتر پلیس +10 درخواست خود را ثبت کرده‌اند. وی با بیان اینکه تا به حال روند استقبال متناسب با همان چیزی که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم، انجام شده، خاطرنشان کرد: از نظر ما تا به حال استقبال خوب بوده و طبق برآوردهای ما انجام شده است.
سربازان فراری ثبت‌نام کنند
وی درباره ابهام دیگری که پیرامون بهره‌مندی سربازفراری‌ها از اجرای این طرح مطرح شده بود، گفت: درباره سربازفراری‌ها یعنی کسانی که بیش از 8 سال از ترک یگان خدمتی‌شان گذشته، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده بنابراین نمی‌توان به شکل قطعی اظهارنظر کرد اما قاعده این است که کسانی که 8 سال و بیشتر از آن از سربازی فاصله گرفته یا غیبت داشته باشند، با پرداخت جریمه ریالی معاف شوند، بنابراین نظر قطعی در این باره پس از بررسی‌ها انجام خواهد شد اما بهتر است این افراد نیز ثبت‌نام کنند. کمالی همچنین درباره اینکه اگر فردی تا پایان سال 94، 7 سال و 11 ماه غیبت داشته باشد می‌تواند با پرداخت جریمه معاف شود یا خیر؟ نیز اظهار داشت: یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که تمام کسانی که تا 29 اسفند سال 94 ، 8  سال و یک روز از غیبت‌شان گذشته باشد می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.
تکلیف دانشجویان منصرف از تحصیل چیست؟
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مشمولان انصراف داده از تحصیل و مبنای محاسبه مبدا غیبت‌شان نیز عنوان کرد: این موضوعات جزو جزئیاتی است که دستورالعمل آن در حال تدوین است، اما قاعده و بنای ما این است که مبدا آغاز این افراد از تاریخ انصراف‌شان از تحصیل آغاز شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم این دسته از مشمولان نیز ثبت‌نام کنند. وی در ادامه با بیان اینکه اطلاعیه‌های بعدی درباره واریز وجه اعلام خواهد شد، تاکید کرد: بهتر است مشمولان واجد شرایط هرچه سریع‌تر برای ثبت‌نام و اجرای این طرح به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند.
بند‌های هزینه‌ای بودجه در دستور کار مجلس
این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی روز دوشنبه بررسی بند‌های هزینه‌ای لایحه بودجه را در دستور کار مجلس قرار دادند و درباره نحوه هزینه‌کرد مبالغ جریمه ریالی سربازان غایب هم تصمیم‌گیری کردند. نمایندگان با تصویب بخش هزینه‌ای بند مربوط به جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه مقرر کردند تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان یادشده به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف ۱۵۰۱۲۸ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و تا سقف 27 هزار میلیارد ریال در قالب ردیف ۱۳۵ -۵۳۰۰۰۰ به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقتنامه مبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه می‌شود. پیش از این در بخش درآمدی لایحه بودجه به دولت اجازه داده شده بود تا همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 8 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند. تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان یادشده به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف ۱۵۰۱۲۸ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.
 

مشمولان غایب خرید خدمتی نمی‌توانند نماینده مجلس و شورا شوند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه مشمولان غایب را که با پرداخت پول، سربازی خود را خریداری می‌کنند از برخی حقوق اجتماعی محروم کردند.
به گزارش «وطن امروز» در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی بند‌های هزینه‌ای لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت و در ادامه این جلسه موضوع محرومیت مشمولان غایب که با پرداخت جریمه ریالی کارت معافیت دریافت می‌کنند از برخی حقوق اجتماعی مانند عضویت در شورای اسلامی شهر و روستا یا انتصاب در سمت‌های مدیریتی نیز بررسی شد.
براساس این گزارش نمایندگان با اخطار قانون اساسی و درخواست حذف این بند معتقد بودند براساس قانون اساسی نمی‌توان افراد را از حقوق اجتماعی محروم کرد، اما این اخطار‌ها و درخواست حذف به تصویب نرسید و سرانجام این گروه از مشمولان غایب از موارد زیر محروم شدند.
1- نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی
2- عضویت شوراهای اسلامی شهر و روستا
3- انتصاب در سمت‌های مدیریتی(سیاسی و اداری) دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری


Page Generated in 0/0062 sec