printlogo


کد خبر: 134702تاریخ: 1393/12/12 00:00
واکنش دموکرات‌ها به رد شدن دعوتشان توسط نتانیاهو

دانا کاساتا: پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دعوت دموکرات‌ها برای دیداری خصوصی همزمان با سفر وی به واشنگتن را رد کرد، سناتورهای دموکرات از رد شدن این دعوت ابراز تاسف و ناامیدی کردند.  سناتور «دیک دربن»، نماینده ایالت ایلینوی که از جمله دعوت‌کنندگان نتانیاهو بود، پس از رد شدن این دعوت در بیانیه‌ای اعلام کرد وی از اینکه نتانیاهو در نشست دموکرات‌ها شرکت نمی‌کند متاسف است.
دربن گفت: «ما این فرصت را به نتانیاهو دادیم که دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان را که موجب بروز اختلافات سیاسی شده است با برگزاری دیداری خصوصی با دموکرات‌ها که متعهد به حفظ حمایت دوحزبی از اسرائیل هستند، متعادل کند، با این حال خودداری نتانیاهو از شرکت در این دیدار دموکرات‌ها را که چندین دهه است از اسرائیل حمایت کرده‌اند، ناامید کرد».
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دعوت سناتورهای دموکرات برای دیدار خصوصی در سفر هفته آینده‌اش به واشنگتن را رد و اعلام کرد این نشست می‌تواند موجب سوءتفاهم حزبی درباره سفرش شود.  نتانیاهو در اقدامی که موجب عصبانیت کاخ سفید و دموکرات‌ها شد، دعوت جمهوریخواهان برای سخنرانی در نشست 3 مارس/12 اسفند کنگره و سخنرانی درباره ایران را پذیرفت. سران حزب جمهوریخواه در این دعوت با دولت اوباما مشورت نکردند و کاخ سفید اعلام کرده است در دعوت از نتانیاهو عرف دیپلماتیک رعایت نشده است.
سناتور دیک دربن و «دایان فینستین» دو عضو برجسته حزب دموکرات نتانیاهو را دعوت کرده بودند در طول سفر آتی خود به واشنگتن پشت درهای بسته با آنها دیدار کند اما نتانیاهو این دعوت را رد کرد و درباره حواشی سیاسی سفر آتی خود به آمریکا ابراز تاسف کرد.  نتانیاهو در پیامی نوشت: «متاسفم که دعوت از من برای سخنرانی در کنگره توسط برخی مساله‌ای سیاسی یا حزبی تلقی شده است، می‌توانم اطمینان دهم تنها هدف من از پذیرش این دعوت اعلام نگرانی عمیق اسرائیل درباره توافق بالقوه هسته‌ای با ایران بود که می‌تواند حیات اسرائیل را با تهدید روبه‌رو کند».
نتانیاهو گفته است: «اگر این بار با دموکرات‌ها دیدار کنم، می‌تواند موجب سوءتفاهم حزبی درباره سفر آتی من شود».
چندین عضو دموکرات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفته‌اند در این سخنرانی شرکت نخواهند کرد و آن را بی‌احترامی به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و دولت وی در بحبوحه مذاکرات بلندپایه با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور توصیف کرده‌اند. «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سفر است و قصد حضور در این سخنرانی را ندارد.
اوباما نیز قصد دیدار با نتانیاهو را ندارد و دولت وی اعلام کرده است این مراسم کنگره نقض عرف گذشته درباره دعوت از سران در آستانه انتخابات برای حضور در چنین مراسمی است. گفتنی است انتخابات اسرائیل هفدهم مارس/26 اسفند برگزار می‌شود.
آسوشیتدپرس
 


Page Generated in 0/0076 sec