printlogo


کد خبر: 134714تاریخ: 1393/12/12 00:00
نیروهای مردمی و ارتش عراق از 5 محور برای آزادسازی صلا‌ح‌الدین به داعش یورش بردند
عملیات بزرگ آزادی تکریت

گروه بین‌الملل: سرانجام عملیات آزادسازی شهر استراتژیک تکریت در شمال عراق، بامداد روز دوشنبه آغاز شد  تا با پاکسازی بخش اعظم استان صلاح‌الدین از وجود تروریست‌ها راه برای آزادسازی موصل، مرکز اصلی استقرار گروه تروریستی داعش فراهم شود. بیش از 31 هزار نیروی نظامی و مردمی در این عملیات که با رمز «لبیک یا رسول‌الله» و  با دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای عراق آغاز شد، مشارکت می‌کنند و این عملیات در مساحتی بالغ بر 9 هزار کیلومترمربع و از 5 محور اصلی انجام می‌شود. محور العوجه در جنوب تکریت، محور سپایکر در شمال تکریت، محور طوزخرماتو در شمال غرب تکریت، محور العظیم در استان دیاله به سمت منطقه العلم و محور الحویجه در جنوب غرب کرکوک به سمت منطقه العلم محورهای این عملیات است.
تکریت ایستگاه جدید سردار سلیمانی
خبرگزاری فارس به نقل از منابع مطلع اعلام کرد سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران عصر شنبه برای نظارت و ارائه مشورت به فرماندهان میدانی عراق وارد تکریت شد. طبق گفته این منابع، سردار سلیمانی در بدو ورود به شهر تکریت مورد استقبال گرم فرماندهان ارتش و نیروهای مقاومت و رزمندگان قرار گرفت. همچنین شیخ خزعلی، فرمانده گردان «اهل حق» (عصائب اهل‌الحق) نیز در این عملیات شرکت دارد و سردار سلیمانی را همراهی می‌کند. همزمان روزنامه لبنانی المستقبل نیز مدعی شد عملیات نظامی جاری در تکریت را اتاق عملیاتی نظامی از سامرا هدایت می‌کند. ژنرال قاسم سلیمانی و هادی العامری، فرمانده نیروهای «بدر» و قیس الخزعلی و ابومهدی، فرمانده گردان‌های حزب‌الله عراق این اتاق عملیات را رهبری می‌کنند. براساس این گزارش، سردار قاسم سلیمانی تاکنون در عملیات آزادسازی بسیاری از شهرها و مناطق مهم عراق از جمله «جرف النصر» (جرف الصخر سابق) شرکت کرده است.
حیدر العبادی در سامرا
یکشنبه‌شب، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای بازدید از یگان‌های ارتش و نظارت بر عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین، وارد شهر سامرا در جنوب تکریت و استان صلاح‌الدین شد. تلویزیون دولتی عراق در این‌باره گزارش داد فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به محض ورود به این شهر با فرماندهان و مسؤولان امنیتی ارتش در استان صلاح‌الدین دیدار و گفت‌وگو کرد. العبادی در دیدار با فرماندهان در سامرا تاکید کرد ساعت صفر عملیات پاکسازی استان صلاح‌الدین عراق از عناصر تکفیری داعش آغاز شده است.
هدف از عملیات صلاح‌الدین
هدف از عملیات جدید ارتش، نیروهای داوطلب مردمی و پلیس عراق در استان صلاح‌الدین که از بامداد دیروز آغاز شده است آزادسازی مناطقی به وسعت 8 هزار کیلومتر مربع است که در اشغال خلافت ادعایی داعش است. همچنین روستاها و مناطق واقع در شرق و غرب رود الرصاصی از اهداف این عملیات است. این عملیات چند روز طول خواهد کشید. استان صلاح‌الدین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود از نظر استراتژیک اهمیت بسیار زیادی دارد، این استان حلقه وصل استان نینوا و موصل با الانبار و کرکوک است و عملیات بزرگی که در صلاح‌الدین آغاز شده، توازن قوا در این مناطق را تغییر خواهد داد. همچنین این عملیات محور بغداد، سامرا، تکریت تا منطقه بیجی را که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق در آن قرار دارد به‌طور کامل پاکسازی خواهد کرد.
موقعیت جغرافیایی تکریت
تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق، در 140 کیلومتری شمال غربی بغداد و بر کرانه رود دجله قرار دارد که قبل از هجوم داعش، نزدیک به 300 هزار نفر جمعیت داشت. تکریت، شهر زادگاه صدام، دیکتاتور معدوم عراق به دلیل اینکه حلقه وصل استان نینوا در شمال، الانبار در غرب و کرکوک در شرق محسوب می‌شود از اهمیت زیادی
برخوردار است.
آزادسازی ضربتی نیمی از تکریت
نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی موفق شدند در ساعات اولیه حمله به مرکز استان صلاح‌الدین، کنترل دروازه جنوبی تکریت، بزرگراه اصلی این شهر، مرکز آکادمی پلیس شهر تکریت و چند منطقه در اطراف آن را از لوث وجود داعش پاکسازی کنند. علاوه بر این استاندار صلاح‌الدین، ظهر دیروز از آزادسازی اولین ایست نظامی داعش در استان صلاح‌الدین خبر داده و اعلام کرد این عملیات با حمایت نیروی هوایی عراق و جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش صورت گرفت. یک منبع نظامی حاضر در عملیات نیز به شبکه اسکای‌نیوز اعلام کرد کنترل 50 درصد از شهر تکریت هم‌اکنون در دست نیروهای دولتی است و عملیات برای بیرون راندن کامل تروریست‌های داعش ادامه دارد. بعد از ظهر دیروز شبکه العالم به نقل از یک مقام امنیتی خبر داد نیروهای عراقی پس از چندین درگیری با تکفیری‌ها وارد منطقه قادسیه در شمال شهر تکریت شده‌اند.ورود پهپادها به عملیات تکریت
منابع مطلع در عملیات آزادسازی تکریت اعلام کردند از روزهای گذشته «پهپادهای شناسایی و عملیاتی وارد آسمات تکریت شدند و یکشنبه گذشته نیز منطقه القادسیه واقع در شرق شهر تکریت را هدف قرار دادند». این پهپادهای عملیاتی با پرواز بر آسمان شهر تکریت توانستند برخی مواضع ترویست‌های داعش و بعثی‌ها را منهدم کنند. محدوده عملیات این پهپادها در شرق تکریت بویژه در منطقه القادسیه بوده است.
خودزنی داعشی‌ها
سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با اشاره به دشواری نبرد صلاح‌الدین و طرح‌های ویژه برای مقابله با داعشی‌ها در این نبرد، گفت: ارتش و نیروهای داوطلب مردمی، استان‌های صلاح‌الدین و موصل را به گورستان تروریست‌های داعش و حامیان آنها تبدیل خواهند کرد. وی افزود: صلاح‌الدین به عنوان کانون استقرار داعشی‌هایی که از دیالی، الضلوعیه، جرف النصر و آمرلی گریخته‌اند، دروازه آزادی موصل محسوب می‌شود. در همین حال علی السرای، مسؤول اطلاع‌رسانی بسیج مردمی عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت صفوف تروریست‌های داعش در صلاح‌الدین کاملا از هم فروپاشیده و اختلافات داخلی شدید بین عناصر این گروهک تروریستی موجب تصفیه درون سازمانی و دست زدن به کشتار یکدیگر شده است. آمار دقیق کشته‌شدگان داعش در عملیات دیروز نیروهای عراقی اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد داعشی‌ها برای جبران فرار نیروهای خود، اغلب خیابان‌های تکریت و اداره‌های دولتی را بمبگذاری کرده‌اند.
تسلیم یا مجازات
نخست‌وزیر عراق به افراد مسلح فریب‌خورده در این کشور فرصت داد خود را تسلیم کنند. حیدر العبادی که برای هدایت عملیات نیروهای مسلح عراق در استان صلاح‌الدین به شهر سامرا سفر کرده بود، دیروز گفت: به عراقی‌های فریب خورده و کسانی که در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده‌اند برای آخرین بار فرصت می‌دهیم سلاح‌های خود را کنار بگذارند و برای آزادسازی شهرهای خود به نیروهای مسلح عراق بپیوندند، در غیر این ‌صورت با مجازات عادلانه روبه‌رو خواهند شد.
روز عملیات بزرگ علیه داعش
دیروز همزمان با عملیات بزرگ آزادسازی شهر تکریت و پاکسازی استان صلاح الدین، در چند نقطه دیگر عراق نیز ضرباتی به داعش وارد شد:
- به گفته فرماندهی عملیات تکریت در محور پیشروی سامرا به مرکز تکریت 3 منطقه مهم و تقاطع استراتژیک زرکوش نرسیده به خود شهر آزاد شدند.
- نیروهای مردمی و عشایری به‌صورت مشترک منطقه عشایری البدیری و مناطقی دیگر در شمال سامرا را آزاد کردند.
-همزمان 2 عملیات الجزیره و البادیه برای پاکسازی مناطق اطراف شهر البغدادی در الانبار آغاز شد.
- نیروهای کرد مرکب از پیشمرگ‌ها و ایزدی‌ها عملیاتی را از 4 محور برای آزادی سنجار آغاز کردند. همچنین پیشمرگ‌‌ها در حوالی شهرستان مخمور در شرق موصل پیشروی کردند.
- نیروهای عراقی منطقه المیسره و بخش بزرگی از شهرستان حدیثه در غرب استان الانبار را که یکی از سرپل‌های انتقال تکفیری‌ها میان سوریه و عراق بود آزاد کردند.
 

پایان بحران سیاسی در عراق
پس از چندین تحریم پارلمان و کابینه عراق از سوی اعراب سنی و متحدان لیبرال آنها، اتحاد گروه‌های عراقی (طرف‌های سنی) در پارلمان عراق اعلام کرد به تحریم جلسات پارلمان عراق پایان داده است. به گزارش شبکه سومریه نیوز عراق، لقاء وردی، از نمایندگان اتحاد گروه‌های عراقی اعلام کرد تصمیم به بازگشت به پارلمان بنا به طرح فراکسیون الاحرار و در راستای سند توافق سیاسی صورت گرفت. فراکسیون الاحرار بر حمایت از خواسته‌های اتحاد گروه‌های عراقی در داخل پارلمان تاکید کرده است. اعضای فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق، یکشنبه در منزل سلیم جبوری، رئیس پارلمان این کشور طرحی را به ائتلاف گروه‌های عراقی و ائتلاف الوطنیه (نیروهای لیبرال) جهت حل بحران سیاسی در کشور و حضور مجدد نمایندگان این 2 جریان در جلسات پارلمان ارائه دادند. دفتر سلیم جبوری، اعلام کرد شرکت‌کنندگان در این جلسه طرح فراکسیون و راه‌های بازگشت به پارلمان را مورد بررسی قرار دادند.  دیروز پارلمان عراق جلسه خود را با ریاست سلیم جبوری و حضور 225 نماینده از جمله نمایندگان اتحاد گروه‌های عراقی برگزار کرد. در پی کشته شدن سویدان الجنابی، یکی از رهبران برجسته عشایر عراق و چند تن دیگر از همراهان وی، 2 ائتلاف اتحاد گروه‌های ملی و اتحاد لیبرال الوطنیه تصمیم گرفتند مشارکت وزرا و نمایندگان خود در جلسات کابینه و پارلمان را به حالت تعلیق درآورند.
 


Page Generated in 0/0066 sec