printlogo


کد خبر: 134715تاریخ: 1393/12/12 00:00
همزمان با دیدار رهبران ترکیه و سعودی
داعش رسماً در یمن اعلام موجودیت کرد

گروه بین‌الملل: داعش رسما در یمن اعلام موجودیت کرد آن هم تنها 2 هفته پس از اعلام موجودیت رسمی این گروه تروریستی در لیبی، کمتر از 10 روز پس از دیدار وزیر دفاع جدید آمریکا با همتایان عربش در خلیج فارس به بهانه مقابله با تروریسم، یک هفته پس از اجلاس ضد تروریسم مفتیان و روحانیان سلفی و وهابی در ریاض، 5 روز پس از اجلاس بزرگ مقابله با خشونت افراط‌گرایانه در واشنگتن با حضور 50 کشور و همزمان با دیدار توأمان رؤسای‌جمهور مصر و ترکیه با شاه جدید سعودی در پایتخت عربستان. توالی این اتفاقات روشن می‌سازد که اساسا خاستگاه داعش همان محافل غربی- عربی است که نه تنها القاعده و شاخه سلفی اخوان‌المسلمین را برای خشونت به اسم اسلام خلق کرده‌اند بلکه به‌وسیله داعش به کشورهای مسلمان اعلان جنگ نیابتی داده‌اند. عجیب نیست که با هر کمپین، نشست، مانور و عملیات ائتلاف آمریکایی-اروپایی- عربی، داعش شاخ و برگ بیشتری در منطقه می‌دواند که طبعا نتیجه همین هماهنگی‌هاست.
پایگاه خبری «العدن الحدث» گزارش داد که ده‌ها نیروی مسلح ناشناس روز یکشنبه با پخش برگه‌هایی  با آرم داعش، در یمن اعلام حضور کرده‌اند. آنها با پخش برگه‌ها میان اهالی شهر حوطه مرکز استان لحج در جنوب یمن، مدعی شدند«از اهالی سنی مذهب این منطقه در مقابل نیروهای انصارالله دفاع خواهند کرد.» در این بیانیه همچنین آمده است که دفاع سربازان داعش از اهل سنت در یمن،  دفاع بزدلانه در هتل‌ها نخواهد بود.حال آنکه همین حالا داعش در حال سربریدن و آتش زدن سنی‌های سوریه و عراق و لیبی و مصر است.
تکفیری‌های منسوب به گروهک ابوبکر البغدادی عامل موساد - که این هفته در خبرها آمد برای درمان به اسرائیل بازگشته-  همچنین در این بیانیه که مورخ 5 جمادی‌الاول روی آن ذکر شده از اهالی منطقه حوطه خواسته‌اند تا از نزدیک شدن به مقرها و تجمع‌های نیروهای انصارالله  - که رافضی خطابشان کرده‌اند - یا حضور در مناسبت‌های آنها و سوار شدن در خودروهای آنها خودداری کنند، چرا که نیروهای انصارالله و هواداران آنها و کسانی که با آنها باشند مورد هدف داعش و حملات آنها هستند.
تروریست‌های گروه «مجاهدان یمن» در نواری صوتی در ماه نوامبر2014،  از بیعت با سرکرده داعش خبر داده بودند.
اعلام موجودیت داعش همزمان  با 2 اجلاس متوالی در ریاض صورت می‌گیرد که در نخستین نشست روز یکشنبه ملک سلمان و رجب طیب اردوغان، رهبران سعودی و مصر به عنوان 2 حامی اصلی تروریست‌های تکفیری در منطقه پشت درهای بسته دیدار کردند. دیروز پایتخت سعودی شاهد برگزاری دومین اجلاس میان رهبران سعودی و ترکیه بود.
اما نشست دیگر یکشنبه میان پادشاه عربستان و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور نظامی مصر بود که قرار بود درباره بحران یمن، روابط دو جانبه سعودی و مصر و همچنین مبارزه با تروریسم با سران عربستان گفت‌وگو کند.
در این میان شایعاتی بسیار جدی درباره جلسه آشتی پنهانی اردوغان و السیسی با میانجیگری ملک سلمان و با حمایت و فشار پشت صحنه آمریکا به گوش می‌رسد. این آشتی احتمالی می‌تواند بر هم زننده منطق سنتی تقابل اخوانی‌ها با ارتشی‌های مصر و وهابی‌های سعودی باشد و حامیان تروریسم را یک گام به سوی تسری فتنه داعش به کل منطقه بویژه یمن کمک کند.
نافرمانی مدنی جنوب یمن علیه هادی
استان‌های جنوبی یمن در اعتراض به اقدام رئیس‌جمهور مبنی بر انتقال گفت‌وگوها و درگیری‌های سیاسی و مذهبی به عدن، مانند دوشنبه‌های پیشین شاهد نافرمانی مدنی گسترده بود. به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری یمنی «الامناء نت»، با گذشت یک هفته از ورود «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به عدن، از دیروز صبح زود در این شهر و سایر شهرهای جنوبی یمن، نافرمانی مدنی فراگیری اعلام شد. مردم جنوب یمن در اعتراض به انتقال گفت‌وگوها و درگیری‌های مذهبی و سیاسی به عدن که پایتخت جنوبی‌ها به شمار می‌رود، در این نافرمانی مدنی شرکت کردند. این نافرمانی مدنی با فراخوان کمیته «شهید خالد الجنیدی» در جنوب یمن از صبح دیروز آغاز شد. همه خیابان‌ها و بازارها بدون عبور و مرور و تمام گذرگاه‌های مرزی، بنادر، بانک‌ها، بازارها و محله‌های تجاری، مهدهای‌کودک‌، مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها تعطیل و تنها بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در حال فعالیت بود. هر دوشنبه جنوب یمن شاهد نافرمانی مدنی است که هدف معترضان جدایی از شمال یمن است.«کریتر»، «المعلا»، «القلوعه»، «التواهی»، «خور مکسر»، «دار سعد»، «شیخ عثمان»، «الممداره»، «المنصوره»، «صلاح‌الدین»، «الشعب» و «البریقه» در استان عدن کاملا این نافرمانی مدنی را اجرایی کردند. در استان ابین نیز مناطق و شهرهای «زنجبار»، «العین»، «وصره النخعیین»،« لودر»، «مکیراس»، «احور» و «المحفد»، به این نافرمانی مدنی پیوستند. در استان‌های «لحج»، «شبوه» و «الضالع» نیز وضعیت مشابهی برقرار بود.


Page Generated in 0/0058 sec