printlogo


کد خبر: 134717تاریخ: 1393/12/12 00:00
چهارگوشه

نقش مستقیم سازمان ملل در تجزیه یمن
رئیس‌جمهور مخلوع یمن با سفیر آمریکا در عدن دیدار کرد. به گزارش العربیه، منابع آگاه در عربستان سعودی و عمان و برخی منابع اطلاعاتی غربی روز دوشنبه از دیدار «عبد ربه منصور هادی» با «متیو تیلور» خبر دادند. تنها یک روز پس از سفر «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به «عدن» و دیدارش با منصور هادی که در تقلای بازگشت به قدرت است، «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به یمن نیز با هادی دیدار کرد و با بی‌اعتبار کردن قول‌های هفته گذشته‌اش به انقلابیون یمن در صنعا ایده تشکیل 2 دولت را طرح کرد که به معنی دست داشتن مستقیم سازمان ملل در تقسیم یمن به 2 بخش شمالی و جنوبی است.

تظاهرات ضد دولتی در رم
هزاران تن از حامیان حزب جناح راست «لیگ شمالی» در خیابان‌های رم، ایتالیا دست به راهپیمایی اعتراضی زده و سیاست‌های دولت این کشور را محکوم کردند. در کنار این تظاهرات ضددولتی، تظاهرات دیگری هم علیه این راهپیمایی ضددولتی صورت گرفت و سازمان‌دهندگان این تظاهرات، دیدگاه حزب «لیگ شمالی» علیه دولت ماتئو رنتزی، رئیس‌جمهوری ایتالیا را نژادپرستانه خواندند. ماتئو سالوینی، رهبر حزب «لیگ شمالی» در جریان سخنرانی در این راهپیمایی، دولت را به تحقق دستورات اتحادیه اروپا به صورت کورکورانه متهم کرد.

شمار کارکنان سفارت آمریکا
در ونزوئلا کاهش می‌یابد
رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد وی دستور کاهش کارمندان سفارت آمریکا در کاراکاس را صادر کرده است و این اقدام را در تلافی اقدام مشابه سال گذشته واشنگتن انجام داده و دیگر اجازه نخواهد داد برخی مقام‌های آمریکایی وارد کشورش شوند. نیکولاس مادورو تاکید کرد: ونزوئلا از این پس از شهروندان آمریکایی می‌خواهد پیش از ورود اقدام به تهیه روادید کنند. وی افزود دولتش شماری از شهروندان آمریکایی را بازداشت کرده و اتهام آنها جاسوسی است؛ اقدامی که باعث تیرگی بیش از پیش روابط 2 کشور می‌شود.

فرانسه رئیس دوره‌ای شورای امنیت
فرانسوا دلاتره، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل ریاست دوره‌ای شورای امنیت این سازمان را از لیو جئی، نماینده دائم چین در سازمان ملل بر عهده گرفت. ماه گذشته شورای امنیت 35 نشست برای بررسی بیش از 20 موضوع برگزار کرد که در این میان 7 قطعنامه صادر شد. این در حالی است که چین نیز طی ریاستش بر شورای امنیت بحث آزادی را درباره صلح و امنیت بین‌الملل همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل و پیروزی در جنگ دوم جهانی برگزار کرد.

اعتراف تلخ صهیونیست‌ها
شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد وزارت جنگ این رژیم اعلام کرده 300 نفر از نظامیان صهیونیستی در جنگ اخیر در غزه دچار مجروحیت شدید منجر به قطع عضو شده و بر همین اساس از ادامه خدمت معاف شده‌اند. این منبع اعلام کرد علاوه بر صدها نظامی قطع عضو شده، شمار زیادی از نظامیان این رژیم به سبب شرکت در درگیری‌های مستقیم با مبارزان مقاومت در جنگ اخیر در غزه از بیماری‌های روحی و روانی رنج می‌برند. حماس این اعتراف اسرائیل را دلیل دیگری بر قهرمانی مقاومت و توانمندی نظامی آن دانست.

شلیک موشک از کره‌شمالی
کره‌شمالی همزمان با مانور نظامی کره‌جنوبی و ایالات متحده آمریکا که در آن بیش از 200 هزار سرباز شرکت دارند، 2 موشک کوتاه‌برد شلیک کرد. گفته می‌شود این دو موشک بالستیک از نوع «اسکاد» بوده‌ است. دوشنبه رزمایش مشترک سالانه ایالات متحده آمریکا و کره‌جنوبی آغاز شد. کره‌شمالی که این همکاری نظامی را اقدامی تحریک‌آمیز و متخاصمانه علیه خود می‌داند، حال به این رزمایش واکنشی نظامی نشان داده است.


Page Generated in 0/0055 sec