printlogo


کد خبر: 134869تاریخ: 1393/12/14 00:00
«وطن امروز» از ماجرای نارضایتی‌های این روزهای فرهنگیان گزارش می‌دهد
اعتراض به امتیاز فوق‌العاده شغل

حامد مهرنیا: میدان بهارستان به مقصد افرادی تبدیل شده که برای رساندن صدای اعتراض خود به دنبال گوش شنوای نمایندگان مجلس هستند. طی روزهای گذشته معلمان هم از جمله گروه‌هایی بودند که در گوشه‌ای از این میدان مقابل ساختمان مجلس به انتظار نشستند تا درباره رسیدگی به مشکلات‌شان پاسخی دریافت کنند اما آنچه این‌بار معلمان را به مجلس کشانده، مطالبه افزایش حقوق یا رسیدگی به مشکلات همیشگی‌شان نیست بلکه آنها خواستار اجرای صحیح امتیازات فوق‌العاده شغل در صنف خود هستند.
تجمع فرهنگیان در بهارستان
طی روزهای گذشته تعداد قابل توجهی از معلمان به نمایندگی از جامعه فرهنگیان در مقابل مجلس شورای اسلامی تحصن کرده و توجه بیشتر و رسیدگی به مشکلات‌شان را از نمایندگان مجلس خواستار شدند. موضوع معیشت معلمان و ارقام اندکی که در ردیف دریافتی فیش‌های حقوق آنها درج می‌شود انگیزه اصلی حضور این قشر در مقابل مجلس نبود و این‌بار نگاه تبعیض‌آمیز دولت به کارمندانش باعث شد فرهنگیان راه بهارستان را در پیش گیرند. براساس مصوبه هیات دولت امتیازاتی برای کارمندان براساس مدرک تحصیلی در نظر گرفته شده که با در نظر گرفتن این ضرایب فوق‌العاده شغل کارمندان محاسبه خواهد شد و بر این اساس مدارک تحصیلی بالاتر امتیاز فوق‌العاده شغل بیشتری را نیز رقم می‌زند اما برخلاف سایر دستگاه‌های دولتی، وزارت آموزش‌وپرورش این ضرایب را تغییر داده و با تعدیل امتیاز فوق‌العاده شغل اختلاف فاحشی بین ارقام دریافتی معلمان با کارمندان هم پایه در دیگر وزارتخانه‌ها ایجاد شده که همین موضوع باعث نارضایتی تعدادی از معلمان شد.
خون برخی کارمندان رنگین‌تر است
این روزها که اسفند ماه از نیمه گذشته و تکاپوی تدارک نوروز در بیشتر خانواده‌ها غالب شده است خانواده فرهنگیان علاوه بر مشکل ثابت و همیشگی محدودیت قدرت خرید باید رنج نگاه تبعیض‌آمیز را نیز تحمل کنند. در حال حاضر اجرای ناقص مصوبه امتیاز فوق‌العاده شغل در آموزش‌وپرورش شکافی را بین کارمندان هم‌تراز ایجاد کرده که تحمل این فضا برای معلمان با دشواری همراه است. آنچه فرهنگیان را آزار می‌دهد نگاه متفاوت دولت به کارمندان  است. به نحوی که کارمندان سایر وزارتخانه‌ها امتیاز خود را کامل دریافت می‌کنند اما معلمی با همان مدرک تحصیلی باید حقوق کمتری از دولت عایدش شود و بر این اساس معلمان از خود می‌پرسند چرا باید خون برخی کارمندان رنگین‌تر از خون فرهنگیان باشد؟
حمایت نمایندگان از فرهنگیان
این در حالی است که اعتراض فرهنگیان به این شیوه عملکرد وزارت ‌آموزش‌وپرورش و اجرای سلیقه‌ای قانون از سوی نمایندگان مجلس بی‌پاسخ نماند و برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز با معلمان همنوا شده و صدای اعتراض آنها را به گوش آموزش‌وپرورش رساندند.
احمدی‌لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس با اشاره به درخواست معلمان تجمع‌کننده مقابل مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: خواست این عزیزان افزایش حقوق نیست بلکه خواستار پایان دادن به تبعیض در پرداخت حقوق در دستگاه‌های اجرایی هستند. آنها از مدیران می‌پرسند چرا حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها چندین برابر می‌شود اما حقوق معلمان در حد معمول افزایش می‌یابد؟ امیدوارم دولت به این موضوع توجه کند.
درنگ در حل مشکلات فرهنگیان جایز نیست
علاوه بر این نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به تحصن معلمان و نارضایتی آنها از وضعیت معیشتی‌شان، گفته است: درنگ در حل مشکلات معیشتی فرهنگیان بیش از این جایز نیست. محسن بیگلری در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش، عنوان کرد: چرا کاری کرده‌اید که معلمان را مصرف‌کننده صرف بدانند؟ زیبنده هیچ دولتی نیست که حق آنها را ندهد.
اعتراض معلمان به تبلیغات گسترده آموزش‌وپرورش
این در حالی است که علاوه بر مشکلات مطرح شده که هر یک خود به اندازه کافی برای معلمان دردسرساز است دغدغه دیگری نیز برای این قشر به‌وجود آمده که خود جای تامل دارد. موضوعی که به تازگی بر فهرست مشکلات معلمان افزوده شده، مانور آموزش‌وپرورش بر پرداخت مطالبات است. آن‌طور که حسین نقوی‌حسینی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفته است: تبلیغات گسترده وزارت آموزش‌وپرورش درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان، شأن و منزلت آنها را خدشه‌دار کرده و فرهنگیان نسبت به این شیوه عملکرد هم اعتراض دارند.
تراکم  مشکلات فرهنگیان
کارزار معلمان با مشکلات از چند لایه گوناگون شکل گرفته که برخی از این موارد تازه‌تر و برخی هم کهنه و قدیمی هستند که هر کدام در جای خود در کیفیت معیشت و نحوه گذران زندگی معلمان سنگ‌اندازی کرده‌اند. یکی از زخم‌های کهنه‌ای که در لابه‌لای اعتراض به تبعیض در وزارت آموزش‌وپرورش سرباز کرد موضوع مطالبات معلمان است که به گفته حسین نقوی‌حسینی برخی فرهنگیان 9ماه است حق‌التدریس خود را دریافت نکرده‌اند.
جای خالی دولت
رسیدگی به مشکلات پیش آمده بدون شک یکی از درخواست‌های غیرقابل انکار معلمان است و لازم است برای حفظ کرامت این گروه از جامعه برنامه‌های کوتاه‌مدت عملیاتی تعریف شود تا هرچه سریع‌تر مسیر جبران خسارات تعیین شود اما راه قطعی ساماندهی به وضعیت فرهنگیان بدون شک از پاستور می‌گذرد و تا همیاری و همکاری دولت چاشنی اقدامات نمایندگان نشود رفع مشکل فرهنگیان ناممکن خواهد بود. به دنبال اعتراض معلمان به وضعیت موجود، اعضای کمیسیون آموزش و سایر نمایندگان تلاش کردند با در نظر گرفتن اعتبارات و تسهیل امور راه را برای رفع نگرانی معلمان و بهبود اوضاع وزارت آموزش‌وپرورش هموار کنند اما بدون شک این مصوبات جوابگو نیست و ساماندهی آن ورود دولت را می‌طلبد تا با ارائه لایحه‌ای یکبار برای همیشه پرونده مشکلات فرهنگیان را مختومه کند. از جمله برنامه‌هایی که می‌تواند به عنوان نقطه امیدی در زندگی فرهنگیان به شمار‌ آید طرح رتبه‌بندی معلمان است که همچنان مجلس چشم انتظار لایحه دولت در این باره است.  
 


Page Generated in 0/0065 sec