گروه اقتصادی: موضوع نظارت برعملکرد شرکتهای تعاونی اتوبوسرانی برای سفرهای نوروزی امری است که همواره مورد تأکید مسؤولان و انجمنهاست اما در این میان هستند شرکتهایی که در ایام پیک سفر با قانونگریزی به دنبال کسب سود بیشتر و ارائه خدمات کمتر هستند. به گزارش فارس، موضوع ارائه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و نظارت بر نحوه ارائه خدمات توسط متولیان حملونقل همواره خواسته مردم و مورد تأکید مسؤولان و انجمنهای حملونقلی است. در این بین، مدل حملونقل عمومی مسافری جادهای بیشتر مورد توجه است، زیرا در مدت زمان طرح نوروزی، بیشترین تعداد مسافران توسط ناوگان جادهای جابهجا میشود. در بخش حملونقل عمومی جادهای از مدتها پیش از آغاز طرح سفرهای نوروزی، بر موضوع نظارت بر عملکرد ناوگان و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی متولیان حملونقل (که 100 درصد خصوصی است) توسط مسؤولان و انجمنهای حملونقلی تأکید شده است. گزارش میدانی فارس از پایانهمسافربری غرب تهران حاکی از آن است که بیشتر مسافران از خدمات شرکتهای اتوبوسرانی ناراضیاند. یکی از مسافران که ظاهراً بلیت خود را از طریق فروش اینترنتی تهیه کرده است، میگوید: موضوع اینترنتی شدن فروش بلیت اتوبوس نظیر قطار و هواپیما امری قابل توجه و مفید است و من خودم به محض اطلاع از فروش اینترنتی بلیتهای نوروزی اتوبوس، از این امر استقبال کرده و برای خود و خانواده در سفرهای نوروزی امسال از طریق اینترنت بلیت گرفتم. وی افزود: زمان تهیه بلیت از طریق اینترنت، نوع اتوبوس تکصندلی (VIP) معرفی شده بود؛ ما هم با اعتماد به این اطلاعات درج شده در سایت مربوط به نوع اتوبوس، ساعت و زمان، بلیت را برای ساعت 9 امروز خریداری کردیم. این مسافر ادامه میدهد: اکنون که به همراه خانواده وارد پایانه شدهایم با مشکلاتی خاص مواجهیم؛ اول آنکه اتوبوس قید شده، ساعت 9 وارد جایگاه و سکوی سوار شدن، نشد و با وجود اعلام زمان سفر، یک ساعت بعد حدود ساعت 10 وارد جایگاه شد و اعتراضهای ما هم اثری نداشت. وی اضافه کرد: وقتی پس از یک ساعت معطلی سوار اتوبوس شدیم، متوجه بوی بسیار بد گازوئیل در اتوبوس شدیم طوری که امکان ماندن در آن محیط نبود اما وقتی به راننده اعتراض کردیم که به چه دلیل در اتوبوس باید چنین بویی باشد، جوابی قانعکننده از وی نشنیدیم؛ به هر حال دم عید بود و اتوبوس کم، باید به همین قانع میشدیم اما مشکل بعدی نوع صندلیهای اتوبوس بود که تقریباً کهنه و دارای نقص فنی بود. این در حالی است که در سیستم فروش اینترنتی بلیت اتوبوس، نوع اتوبوس VIP تک صندلی معرفی شده بود؛ الان هم با تعدادی از مسافران دیگر از اتوبوس پیاده شدهایم تا نماینده شرکت تعاونی در اینباره توضیح دهد. بنا به این گزارش وقتی مردم در قالب سیستم فروش اینترنتی به اطلاعات درج شده در سیستم اعتماد کرده و بلیت خریداری میکنند، قطعاً این خرید اینترنتی که در کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی، جلوگیری از حضور بیهوده مسافر در پایانه برای تهیه بلیت، عدم معطلی مسافر در پایانه و از این قبیل موارد تأثیر دارد باید بتواند رضایت مسافر را هم جلب کند اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، موجب بروز بیاعتمادی مسافران به چنین سیستمهای اینترنتی میشود. یکی دیگر از مسافران که انگار منتظر است مشکلاتش را با کسی در میان بگذارد، میگوید: بلیت که گیر نمیآید؛ از صبح تا الان اینجا ایستادم منتظر گرفتن یک بلیت برای شمال. میگویند بعضی شرکتها اتوبوسهایشان را به برخی تورگردانها فروختهاند؛ بویژه در جاهایی که استقبال مردم از سفر در قالب تور زیاد است، اتوبوس کمتر گیر میآید. وی ادامه میدهد: همین الان توانستم یک بلیت تهیه کنم، آن هم با حدود 5/1 برابر قیمت؛ البته متصدی فروش، نرخ روی بلیت را نرخ مصوب درج کرد اما درصدی بیشتر از من گرفت ولی راضیام! این روزها اتوبوس نیست و بالاجبار باید این مشکلات را هم پذیرفت. حال ما به یاد صحبتهای مسؤولان میافتیم که اعلام کرده بودند برای ایام نوروز 3 نوع نظارت شامل «نظارت محسوس نمایندگان سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پایانهها»، «نظارت نامحسوس نمایندگان سازمان راهداری» و «نظارت مدیران فنی شرکتها بر عملکرد ناوگان و اتوبوسها» وجود دارد؛ البته دور از انصاف هم هست که بگوییم نظارت وجود ندارد اما به هر حال باید این نظارتها دقیقتر و جامعتر شود تا مسافران در پیک سفر، با چنین مشکلاتی مواجه نباشند. به هر حال مسافران سیستم عمومی جادههای مسافری، اغلب از اقشار متوسط و ضعیف جامعه و قطعاً نیازمند توجه بیشتر هستند. البته در اینباره با مدیرکل حملونقل و پایانههای استان تهران هم صحبت کردیم تا یک طرفه به قاضی نرفته باشیم. حمیدرضا شهرکیثانوی در اینباره میگوید: نظارتها بر سطح خدمات شرکتهای مسافری در ایام نوروز دقیقتر دنبال میشود اما به هر حال نمیتوان مدعی بود که به هیچ عنوان مشکلی نداریم و چنین مشکلاتی رخ نمیدهد. وی با بیان اینکه نظارتها قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر انجام میشود، گفت: نظارتهای قبل از سفر شامل تهیه بلیت، سکوی سوار شدن، محل توقف ناوگان، تعیین زمان فریضه نماز و از این قبیل است. شهرکیثانوی با تأکید بر اینکه در ایام نوروز 100 درصد گشتهای نظارتی فعال شده است، اظهار داشت: این نظارتها شامل نظارت بر عملکرد مدیران فنی، عملکرد امداد خودروها، اعتبار کارت هوشمند راننده، تجهیز ناوگان به تجهیزات ایمنی و از این قبیل است. وی افزود: کمیسیون ماده 11 به بررسی تخلفات رانندگان حملونقل عمومی برون شهری و کمیسیون ماده 12 به بررسی تخلف شرکتهای تعاونی میپردازد. در این کمیسیون نمایندگان پلیس و کانونها و انجمنها نیز شرکت میکنند. مدیرکل حملونقل و پایانههای استان تهران بیان کرد: مسافران مطمئن باشند با تخلفات شرکتها به صورت جدی برخورد خواهد شد. مردم میتوانند شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را درباره شرکتهای تعاونی و رانندگان اتوبوس، از طریق سامانه پیامکی 3000143، سامانه 141 و شماره تلفن 02188907003 در میان بگذارند و مطمئن باشند رسیدگی میشود.