printlogo


کد خبر: 135789تاریخ: 1394/1/15 00:00
گزارشی از وضعیت نرخ اقلام پرمصرف در ایام نوروز
تحویل سال نو با افزایش قیمت کالاها

گروه اقتصادی: نوروز امسال با گرانی مرغ و پرتقال آغاز و ادامه پیدا کرد و سفارش‌های دولتی‌ها مبنی بر اینکه مرغ را گران نخرید نیز به جایی نرسید چراکه نوروز از راه رسیده بود و مردم نمی‌توانستند برای پهن کردن سفره‌های میهمانی خویش به وعده‌هایی گوش کنند که نه آب می‌شود و نه نان. به هر حال قیمت مرغ تا 10 هزار تومان پرواز کرد و البته تا 8500 تومان نیز کاهش پیدا کرد ولی کسی مسؤولیت آن را بر عهده نگرفت. عباس والوزی، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام درباره علت افزایش قیمت مرغ در آستانه شب عید با بیان اینکه برآورد ما این بود که قیمت از 20 اسفند 1393 کاهش یابد، گفت: شدت تقاضا مانع این امر شد ضمن اینکه تلاش کردیم با عرضه بیشتر مرغ منجمد در نقاط مختلف شهر به کاهش قیمت کمک کنیم البته اقدامات دولت تا چند روز پس از عید هم موثر واقع نشد و قیمت مرغ در روز ۶ فروردین امسال طبق اعلام مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی حدود ۸۱۰۰ تومان بود. از سوی دیگر محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به اینکه چرا وزارت جهاد کشاورزی در کنترل بازار مرغ شب عید موفق عمل نکرد؟ گفت: بخشی از این مساله مربوط به امر فرهنگسازی برای مصرف مرغ منجمد است که دولت باید روی آن کار می‌کرد چراکه (در زمان گرانی مرغ گرم)  قیمت این نوع مرغ پایین بود و دولت برای هرکیلوگرم از آن حداقل ۲ هزار تومان یارانه می‌‌پرداخت. یوسفی با بیان اینکه ما فکر نمی‌کردیم با وجود ذخایر گسترده شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ تا این حد بالا برود، اضافه کرد: مرغی که در میادین به قیمت ۶۹۸۰ تومان عرضه می‌شد مرغ گرم و تازه بود، همچنین وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که ۷۰۰۰ تومان قیمت منطقی مرغ است. یوسفی افزود: قیمت مرغ زنده برای مرغ‌هایی که در میادین به قیمت ۶۹۸۰ تومان و در مغازه‌ها به قیمت بیش از 7 هزار تومان عرضه می‌شدند، یکی بوده است. چه دلیلی وجود دارد که بهای این کالا در مراکز عرضه مختلف، متفاوت باشد؟ وی اظهار داشت: وقتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تولید کم نیست، ذخیره به اندازه کافی وجود دارد، با سازمان میادین هماهنگ شده که مرغ گرم به قیمتی کمتر از ۷ هزار تومان عرضه شود و وزیر جهاد کشاورزی قیمت منطقی را ۷ هزار تومان اعلام می‌کند، با وجود این همه اطلاع‌رسانی که شده اگر مغازه‌ای مرغ را ۹۰۰۰ تومان می‌دهد خود مردم بیشتر از همه مقصر هستند، آنان نباید از گران‌فروشان خرید کنند. یوسفی در پایان با اشاره به کاهش قیمت مرغ در روزهای اخیر، خاطرنشان کرد: قیمت این کالا بعد از ۱۵ فروردین‌ماه با افت زیادی همراه خواهد بود و دوباره تولیدکنندگان زیان می‌کنند. یوسفی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار که از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته تا به امروز شاهد آن هستیم، صادرات بدون حساب و خارج از برنامه جوجه
یک روزه بود که این امر بر میزان تولیدات مرغداران تاثیر گذاشته است. وی افزود: این صادرات به کشو‌رهای حاشیه خلیج فارس و آذربایجان انجام شده و تعادل تولید را در این ایام بر هم زده است.
فقط پرتقال گران شد!
در همین حال معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: برای نوروز به جز پرتقال در بقیه میوه‌ها افزایش قیمت نداشتیم و در روزهای پایانی سال نیز با سرمنشأ گران‌کنندگان کیوی در میدان میوه و تر‌بار برخورد کردیم و فرصت‌طلبان نتوانستند این میوه نوروزی را گران کنند. مجتبی فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در روزهای پایانی سال، کیوی به صورت غیرمنطقی افزایش قیمت داشت ولی با نظارت و برخورد سریعی که از سوی بازرسان سازمان حمایت صورت گرفت از گران شدن آن جلوگیری کردیم و سیب و خیار نیز در مقایسه با سال‌های گذشته قیمت مناسبی داشتند. به گفته وی، به جز پرتقال در بقیه میوه‌ها افزایش قیمت نداشتیم. فراهانی با بیان اینکه بیشترین آمار تخلف در عید نوروز مربوط به استان‌های تهران و البرز بود، اضافه کرد: برای پرونده‌های تخلفی که از سراسر کشور در حوزه‌های مختلف جمع‌آوری شد در محل بروز تخلف و با حضور رئیس شعبه تعزیرات رأی صادر شد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در روزهای پایانی 1393 و با توجه به افزایش تقاضا برای برخی خدمات از جمله قالیشویی‌ها میزان تخلف در این بخش افزایش یافت، افزود: درباره این موضوع فقط سازمان حمایت متولی نیست، بلکه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری، ناجا، پلیس، اصناف و خود اتحادیه مربوط نیز دخیل هستند که البته نظارت‌های لازم در این زمینه صورت گرفت ولی باید تدابیر بیشتری اندیشیده شود و همه دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری کنند. فراهانی تاکید کرد: موضوع مهم این است که فقط بازرسان ما نمی‌توانند در این زمینه اقدام کنند، بلکه همه دستگاه‌های مربوط باید با یکدیگر همکاری کنند که ما در این زمینه جلسه‌ای با اتحادیه قالیشویی در بهمن ماه سال گذشته برگزار کردیم. از سوی دیگر نایب رئیس اتحادیه باغداران دلیل افزایش قیمت پرتقال را حاشیه‌سازی سودجویان، ناهماهنگی در حمل و نقل و شلوغی جاده‌ها عنوان و تاکید کرد که این میوه در روزهای آینده به طور قابل توجهی با کاهش قیمت همراه خواهد شد. مجتبی شادلو در این‌باره اظهار داشت: از ابتدای سال 1393 به طور مکرر بر کمبود مرکبات تاکید می‌شد اما در این روزها مشخص شد که کمبودی وجود نداشت و نبودی در کار نیست. وی همچنین ناهماهنگی در حمل و نقل را عامل دیگر تاثیرگذار در افزایش قیمت پرتقال و مرکبات برشمرد و افزود: با توجه به اینکه عمده مرکبات از نوار شمالی کشور و از گیلان، مازندران تا گلستان تامین می‌شود در روزهای نوروز با توجه به اینکه جاده چالوس و هراز برای کامیون‌ها مطلقا بسته شده و اخیرا تردد وانت‌ها در آن محدود شد همچنین جاده فیروزکوه هم به دلیل ازدحام بالا مشکلاتی را برای رفت و آمد ایجاد کرد در نهایت صاحبان وسائل نقلیه تمایلی برای عبور و مرور در این مسیر و جابه‌جایی مرکبات نداشتند که در مجموع این امر موجب محدود شدن دستیابی به مرکبات موردنظر و اثر در قیمت آن شد. وی شرایط کنونی توزیع و فروش پرتقال را مناسب عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که حتی روند قیمت معکوس شده و در روزهای هشتم و نهم تا هزار تومان هم کاهش یافت. در عین حال که از ابتدای فروردین تاکنون قیمت پرتقال حدود 2000 تومان کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه هنوز برخی از انبارها از ذخایر خود استفاده نکرده و عرضه کافی وجود دارد قیمت در روزهای آینده با کاهش قابل توجهی همراه باشد.
 


Page Generated in 0/0053 sec